Mäta spänningsfall?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Glycol

Re: Mäta spänningsfall?

Inlägg av Glycol »

Nerre Du har helt rätt. Men i det här fallet skall väl inte nätadaptern användas. Och det är väl av rätt hög betydelse hur mycket ström routern sörplar i sig, särskilt med den klena ledararean på kabeln han använder. Det är väl därför riktiga PoE lösningar kör på 48V för att hålla strömmen nere. Du får ju ut samma effekt i slutet ändå.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Ja men om nätadaptern är märkt 3,4 W så kan ju inte routern dra mer effekt än så, avsett vad man matar den från.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Det är givetvis riktigt, men jag är ganska säker på att han skrivit fel, eller läst från fel adapter, för en wrt54 drar minst 10W
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Enligt Linksys hemsida så skall den ha 12V 0,5A
Glycol

Inlägg av Glycol »

När jag grejade med min wrt54gl hittad jag en spec på något forum för de där burkarna att den skulle fungera från 5v-24v.
Internt kör den 3,3v och regulatorkretsen klarar max 3A. Och jag minns att det fanns någon magisk gräns för spänningen där strömmen ökade markant. Och den tog mer effekt för samma arbete om jag nu får utrycka mig så. Finns intresse kan jag mäta upp den igen. Man kan optimera en del genom att köra rätt mjukvara och rätt inställningar. Kopplad till tex ett labbagg. kan man tweaka och kolla om man vill.
evewes

Inlägg av evewes »

Glycol skrev:När jag grejade med min wrt54gl hittad jag en spec på något forum för de där burkarna att den skulle fungera från 5v-24v.
Internt kör den 3,3v och regulatorkretsen klarar max 3A. Och jag minns att det fanns någon magisk gräns för spänningen där strömmen ökade markant. Och den tog mer effekt för samma arbete om jag nu får utrycka mig så. Finns intresse kan jag mäta upp den igen. Man kan optimera en del genom att köra rätt mjukvara och rätt inställningar. Kopplad till tex ett labbagg. kan man tweaka och kolla om man vill.

Det stämmer, har hittat samma. Har inte hunnit prova än haft fullt upp idag.
Skriv svar