Likriktare för Titanfärgning

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

linux_is_next skrev:Får jag vända på frågan om jag vill ha 1000 volt från utgången av en ljudförstärkar utgång hur gör jag då?
Finns väl redan en tråd om det!
xxargs

Inlägg av xxargs »

P = U * I

för samma P (effekt) så kan man välja stor ström (I) och liten spänning (U) eller stor spänning och liten ström.

skall man ha 1000V och 0.5 ampere så kräver det följdaktligen en förstärkare som kan leverera minst 500 Watt + förluster i trafo mm.
markusp

Re: Likriktare för Titanfärgning

Inlägg av markusp »

Hej
Jag "bumpar" tråden lite, jag har nästan gett upp hoppet om att bygga en likriktare 0-120V 6A för titanfärgning, dels har jag varken tillräckligt med kunskap, tid eller medel till det och dels så har jag hittat ett annat sätt förutom färgning med värme. Jag tog helt enkelt och seriekopplade 14 st 9-volts batterier och använda bakpulver istället för svavelsyra, vidare hade jag krokodilklämmor så att jag lätt kund koppla bort och till batterier, tyvärr blev det inte så lätt att finjustera utspänningen men det funkade att färga titan i diverse blå, gula, gröna, lila & rosa färger så det var ganska kul ändå! Nu blev färgerna ganska mesiga och inte lika hållbara och ofta blev de flammiga eftersom att jag tvättade med sprit och inte flourvätesyrade titanet innan, men det är kul att veta att principen funkar iallafall så jag ska experimentera mer med detta vid tillfälle!
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

haha, snyggt! Jag gillar din "man tager vad man haver"-attityd till hemmaexperiment!
Användarvisningsbild
Gizmo
Kontakt:

Inlägg av Gizmo »

markusp skrev:0-120 v / 6A
6A är ganska mycket ström. Behövs verkligen så mycket ström? När jag testade att eloxera aluminium (man doppar det först i en natriumhydroxid-lösning och därefter i ett bad med färglösning sedan ström på) så behövdes inte så mycket ström. Och när jag testade att förnickla kopparföremål så var det snarare så att det blev väldigt mycket bättre resultat med lägre ström (och längre tid tar det givetvis).

Möjligt att just den process du kör kräver mer ström/spänning, men vad jag sett så verkar det vara bäst om man ligger precis över vad som behövs. (Nu minns jag inte eV-värdet, men har väl med det att göra).

Edit: flourvätesyra är skitläskigt ämne, bör undvikas till varje pris. Borde väl fungera ganska ok med kungsvatten eller salpetersyra (också ganska läskiga ämnen, men inte lika läskigt som tidigare nämnd syra) innan på titan?
markusp

Inlägg av markusp »

dar303: Haha ja man må ta vad man har emellanåt, har ju massor med "skit" som bord slängts men som av någon anledning sparats!

Gizmo: Jag minns inte helt hur mycket ström som krävs men jag har för mig att den likriktare jag provade att anodisera titan med hade uppemot 10A men det låter jag vara osagt då jag inte minns riktigt, tror dock inte att det behövs sådana mängder ström i och för sig. Angående flourvätesyra så håller jag med dig, sånt skit håller jag mig undan även om jag gärna syrar mineral med salpetersyra men den är ganska mild i jämförelse,
en liten notis är att jag hade en 25 liters dunk med 62%-it salpetersyra för något år sedan och syrade bort kalcit och lite annat smått och gott med, den var utspädd 50/50 med vatten så den var hyfsat mild, dock glömde jag bort att gummihandskarna jag hade på mig slutar vid handleden men baljan jag använde var ganska mycket djupare än så och det slutade med att jag fick in syran i handskarna och var gul om händerna ett par veckor efteråt...

Jag har för mig att flourvätesyra är det enda som biter på titan, men jag kan ha fel. Tror att en blandning av flourvätesyra & salpetersyra används som betbad till titan.
Skriv svar