Bygga vindkraftverk!!
Jag tycker också att det är ett intressant projekt, dock är generatorn vital i sammanhanget.
Att köra med någon gammal asynkronmotor och lite kondingar för att fixa den reaktiva effekten tror jag inte på. Synkronmotorer är rejäla klumpar och kräver dessutom magnetiseringsström. Då återstår bara mångpoliga PM motorer för bra funktion och enkel konstruktion.
Nu behöver man kanske inte köpa 30 kSEK varianten, det finns ju de som byggt egna generatorer också.
Att köra med någon gammal asynkronmotor och lite kondingar för att fixa den reaktiva effekten tror jag inte på. Synkronmotorer är rejäla klumpar och kräver dessutom magnetiseringsström. Då återstår bara mångpoliga PM motorer för bra funktion och enkel konstruktion.
Nu behöver man kanske inte köpa 30 kSEK varianten, det finns ju de som byggt egna generatorer också.
Ja, det är en vital detalj som man bör välja rätt från början.
Ett tips är att köpa på skroten en PM motor AC eller DC.
Resten går att omvandle till 220V/AC. eller 380V/AC
Jag har en del PM motorer AC/DC.
Om man bygger en VAWT kommer den att rotera med ca.
200r/min, växla upp 10ggr och de flesta PM motorer funkar bra då
som generatorer.
Ett tips är att köpa på skroten en PM motor AC eller DC.
Resten går att omvandle till 220V/AC. eller 380V/AC
Jag har en del PM motorer AC/DC.
Om man bygger en VAWT kommer den att rotera med ca.
200r/min, växla upp 10ggr och de flesta PM motorer funkar bra då
som generatorer.
Ni som inte håller reda på typerna av vind snurror borde ta och studera in denna sida för att lära er typerna och deras egenskaper och historia.
http://24volt.eu/vind_typer.php
http://24volt.eu/vind_typer.php
Jag har sett på discovery en form av giromill som fungerade bra och de byggde den i ett "skrotprogram" alltså borde det gå enkelt att bygga själv.
Verkar enligt din sida också vara bra effekt på den konstruktionen.
Kan bara tala för mig själv men den konstrutionen är också den som tilltalar mig mest om jag skulle få bygga en här (får får jag men pengar+tid+ork tryter
)
Verkar enligt din sida också vara bra effekt på den konstruktionen.
Kan bara tala för mig själv men den konstrutionen är också den som tilltalar mig mest om jag skulle få bygga en här (får får jag men pengar+tid+ork tryter