pic eller avr?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

...och transistorer ocjh kondingar kan du köpa för ett par kronor. Whats the deal?
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Sedan kan det väl också vara att den som ska programmera kretsen vill använda en dator som har USB och varken par. eller com -port. Isåfall är man inte betjänt av några komponenter i en låda.

Att den som ska använda grejorna talar om vilken miljö som grejorna ska användas i är mycket värt för att kunna ge rätt råd.

Vilken bil ska jag köpa!
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

den stora skillnaden är väl snarare att PIC-programmeraren mer eller mindre kräver ett kretskort eller något, medans man för AVR-programmeraren kan slänga på motstånden direkt på en avklippt skrivarkabel. Så såg iallafall min första programmerare ut. :)

edit: Jag rekommenderar ändå en STK500 om det inte tryter på pengar. Där har man både knappar och lysdioder att börja latja med, samt stöd för programmering av kretsar externt å hela kittet. Alltså kombinerad utvecklingskort och programmerare. Du kan även driva periferikopplingar med den, och matningsspänningen är ställbar. Sånt är rätt skönt om man vill gå vidare med sin utveckling.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Mindmapper skrev:Sedan kan det väl också vara att den som ska programmera kretsen vill använda en dator som har USB och varken par. eller com -port. Isåfall är man inte betjänt av några komponenter i en låda.
Det är sant, själv har jag så att säga det motsatta problemet, jag har bara ett fåtal datorer som har USB-port.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> PIC: 5 motstånd, 6 dioder, 2 transistorer, 2 elektrolytkondensatorer
> AVR: 4 motstånd

Håller med alla föregående om att den där jämförelsen (d.v.s *antalet*
komponenter) är ganska meningslös...

Det som däremot är intressant är att *alla* serieanslutna AVR programmerare
har det lilla problemet att de inte kan fixa en AVR där man har lyckats
stänga av serieprogrammeringen genom att dribbla med "fuses". Dessa
kan behöva en helt annan konstruktion för att "låsa upp" dom igen.
Goggla på "bricked AVR".

En serieansluten PIC programmerare kan *alltid* programmera om en PIC,
helt oavsett vad man har "ställt till med". Undantaget "internal-MCLR" om inte
konstruktionen tar hänsyn till det, men de flesta ICSP programmerare gör
det idag...

Det är lite underligt att den stora fördelen med AVR anses var att man kan
bygga en "programmerare" med 4 motstånd, men sen är det i alla fall
någon av de "riktiga" programmerarna som rekomenderas... :-)

Men varför inte ta och läsa lite om vad som har skrivits om detta ämne tidigare ?

Google "PIC vs. AVR" eller "AVR vs. PIC" : ca 75.000 träffar tillsammans...
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Håller även jag med om att argumentet med antalet komponenter som krävs för att bygga en programmerare är rätt meningslöst, speciellt eftersom båda konstruktionerna fortfarande är simpla. Det hade varit en grej om en PIC hade varit omöjlig att programmera utan en programmerare för 1500:-

Att välja mellan PIC och AVR ser jag som rätt likvärdigt med att välja kamerasystem när man ska köpa sin första systemkamera.
Det är alltid smart att köpa in sig i ett system som ens vänner också använder, för att kunna "utnyttja" varandra.
Men man ska också välja efter känslan. I fallet med kameror så får man ju gå på hur kameran känns i handen, när det gäller µCUer så är det väl snarare känslan man får av utvecklingsmiljön som är viktigare.

Lite komiskt är det att "märkeskriget" mellan AVR-anhängare och PIC-förespråkare liknar märkeskriget bland fotografer. Många "försvarar" sitt system med näbbar och klor, ofta med meningslösa argument :) (OBS: jag syftar absolut inte enbart på den här tråden, utan det är en liten reflektion jag gjort här på forumet. Givetvis finns det många som inte bryr sig heller)
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Förstår inte varför det är ett problem att den går att döda med fuses. Som nybörjar är inte fuses det första man börjar dribbla med, och gör man bara rätt är det ingen fara att döda den heller. Är det läge att börja dribbla med avancerade fuse-konfigurationer så har man nog hunnit skaffa sig en vettig programmerare.

Och nackdelen med en massa komponenter var just att man måste ha nånstans att ha dom. Inte halv osynliga på en gammal skrivarkabel.

Men känner man att man vill investera i en riktigt programmerare med inbyggt extra allt är det naturligtvis att rekommendera. Men man *kan* börja billigt och med marginellt kompontlager. Det är något jag uppskattade jag började iallafall.
bearing

Inlägg av bearing »

En rolig grej är att AVR-er klarar USB 1.1 helt i mjukvara. Med den interna RC-oscillatorn uppskruvad till 16.5 MHz eller 12.8 MHz behövs endast AVR-krets, tre motstånd, USB-kontakt samt 3.3V spänningsregulator för att få det att funka. Om spänningen tas från 5-voltsmatningen i USB-kontakten behövs inte ens en spänningsregulator - två dioder i serie går bra eftersom att standarden tillåter upp till 3.6V differentiell spänning mellan signalpinnarna.

http://www.obdev.at/products/avrusb/index.html

Jag har klarar mig bra med 4-motståndsprogrammeraren för AVR och har även lyckats lägga in en USB-bootloader för att kunna föra över koden via USB.

Tyvärr tar bootloadern upp 2k flash-minne vilket gör att jag, med min 4k-krets, inte har plats med den USB-kommunicerande huvudprogramvaran tillsammans med bootloadern. Mitt tips är att använd en krets med mer än 4k flash om ni vill leka med USB-bootloader och USB-program tillsammans.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Förstår inte varför det är ett problem att den går att döda med fuses.

Kanske det...
Det verkar i alla fall upplevas som ett "problem" för de som råkar ut för det... :-) :-)

Faktum kvarstår. I AVR sammanhang är "bricked" ett vanligt uttryck.
Jag har aldrig hört det i samband med PICs. Go figure...

Gå till http://www.avrfreaks.net/index.php och ange "bricked" i Search rutan...

> Är det läge att börja dribbla med avancerade fuse-konfigurationer

Att välja vilken oscillator man vill använda är inte speciellt "avancerat",
snarare ganska grundläggande och bland det första man gör.

> Men man *kan* börja billigt och med marginellt kompontlager.

Fungerar både för AVR och PIC men inget som rekomenderas varken
för AVR eller PIC. Så oavgjort på den punkten... :-)
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

Jag har alltid (nästan, började med Motorola och sen ett litet avsteg mot PIC) använt mig av AVR och dom har alltid funkat bra. Dock har även jag satt fel klocka (det fixas dock lätt genom att lägga på en annan klocksignal på klockingången) och det är rätt drygt när det händer.

Men som sagts så många gånger förr så kvittar det vad man väljer, som det ser ut just nu så kommer jag att använda en PIC i nästa produkt jag gör, och det valet är för att Atmel saknar vissa delar i sitt utbud av 8-bitars uc (läs : ethernet).

Är man nybörjare så kvittar det vad man väljer (förutom då vad folk i ens omgivning använder, är bra att använda samma som dom man rådfrågar vid problem).

Har man väl lärt sig tänket vid uc programmering så spelar märket på kapseln ingen som helt roll :)
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Sodjan>Faktum kvarstår. I AVR sammanhang är "bricked" ett vanligt uttryck.
Jag har aldrig hört det i samband med PICs. Go figure...

I en annan aktuell tråd på forumet:

http://elektronikforumet.com/forum/view ... hp?t=30342

Fråga om MCLR (igen)
Jag har klantat till det. Körde in ett program på en PIC12F683 med Wisp628. MEN jag åkte dit på klassikern; kunde inte programmera den igen.
Har sökt i forumet (jo jag vet att det varit uppe en miljon ggr) men hittar inget så en snabb fråga:
Hur var det man "kopplade förbi" intern MCLR? Programmeringsspänning före Vdd eller?

Är det i stort sett inte samma sak? "Bricked" eller inte.

Kanske inte lika vanligt men väldigt irriterande för den som råkar ut för det. Är det billiga MCU'er så lägger man dom åt sidan och tar en ny. Är det en dyrare modell är det bra att ha någon kompis som kan hjälpa till att låsa upp. Nästa gång gör man inte samma misstag igen.

Vilken du än använder så är det möjligheten att få hjälp som är viktigast för nybörjaren. Vilket är kloka ord från Sodjan.
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

björn: Är också på gång med en Ethernetlösning, men då blir det snarare den här: http://www.laskater.com/projects/uipAVR.htm ;)
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Är det i stort sett inte samma sak? "Bricked" eller inte.

Nej, det är en stor skillnad.

De flesta serieprogrammerare för PIC i dag har inget problem med detta.
Det är bara en fråga om timingen mellan signalerna ("Vpp-before-Vdd").
Wisp648, PICkit2 o.s.v. Även sneak-varianterna ("ett par komponenter")
fixar det, men då beror mer på PC-programvaran.

En "bricked" AVR *måste* (i vissa lägen i alla fall) ha en "high-voltage"
parr-programmerare för att fixas. Serie vägen är helt stängd för omprogrammering.

Som sagt, kolla gärna efter "bricked" på olika AVR forum,
och gör detsamma på PIC forum. Sen så är det väl så att de
som är "frälsta" på AVR anser att detta är naturligt och inget
"problem" men det ändrar ju inget i grunden... :-)
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Tycker inte att "Tottish" i länken ovan tyckte att det var "no big deal".

Men som PIC användare så är det heller ingen "big deal".
Men som tidigare sagt "Volvo eller SAAB"

Jag vet vad "bricked" innebär i AVR sammanhang, men har själv aldrig råkat ut för det efter att ha använt AVR i flera år.
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Inte jag heller, så jag vet inte om det är ett stort problem direkt.
Skriv svar