Fräsprojekt

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
ABBZ

Inlägg av ABBZ »

Bild
ABBZ

Re: Fräsprojekt

Inlägg av ABBZ »

En liten filmsnutt för att visa hur fräsen skär med gecko540 samt lite roligare aggregat.
http://www.youtube.com/watch?v=WcOowwrkz-k
Sedan undrar jag om någon kunde vara vänlig att ge mig tipps på leverantör där man kan köpa fräsmotor med högre varvtal än denna kress 1050.
Den hinner inte med längre riktigt utan blir en begränsning på så sätt att det kan ge aningen vågigt skär samt jag vill kunna skära i en högre hastighet.

Detta är vad den skär där i videon
http://d.imagehost.org/view/0266/PICT0004.jpg
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Snabbare än 32.000 RPM?... nu börjar det bli höga hastigheter vilket också resulterar i höga priser...

Vad använder du för frässtål nu, du kan inte gå upp till ett med flera skär för jämnare yta?

Om du använder ett enskärsstål så får du halva skärdjupet med ett tvåskärs i samma hastighet
vilket gör att du kan öka hastigheten, sålänge kraften hos kressen räcker till så fungerar det.
ABBZ

Inlägg av ABBZ »

Jag använder skärsstål för trä med två skär och misstänker att det inte skulle fungera med fler skär i trä då de ju samtidigt skall vara borrande och gräva bort material.
Har för mig jag sett någon länka till en norsk sida där de har fräsmotorer upp till 60 000 rpm?
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Jo visst finns det snabba grejor, riktiga spindlar gjorda för det kan gå över 100.000RPM, då snackar vi dock om något i helt andra prisklasser än Kressar...

Risken om du ska upp på såna är att bara spindeln kostar som din maskin flera gånger om.

Men varför inte prova ett tre eller fyrskärs-stål och se hur det fungerar?

Det är klart lättare att hitta starkare fräsmotorer än snabbare om man jämför med Kressen, mycket på grund av att lagringen blir otroligt mycket svårare på högre hastigheter än 30.000RPM...
ABBZ

Inlägg av ABBZ »

Det är när jag skär 3D modeller med ballpointfräsar som vågmönstret kan visa sig i sådana partier där fräsen gör ett längre uppåtgående svep.
Det går ju fint o ta bort med sandpapper och är igentligen inte något större arbete med det utan oftast räcker de att dra över ytan lite snabbt bara.
Kör nu fräsningarna i 80mm/s och min tanke är att med en snabbare fräsmotor kunna öka detta och minska frästiden.
Är en mycket trevlig hobby detta så jag är intresserad av att utveckla det så långt det bara går med det här bygget.
Fortfarande intresserad av länk till snabbfräsmotorer.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Hittade ärligt sagt inte dom jag tänkte på, men här har du ett par exempel på rätt högvarviga spindlar, dock inte så starka:
http://www.artcotools.com/compete-nsk-e ... 16758.html
http://www.artcotools.com/nsk-e800z-ser ... 16757.html

Hur grova är fräsarna du kör med?
ABBZ

Inlägg av ABBZ »

Tackar men de var nog försmå.
Kör med upp till 10mm fräsar.

Får dammsuga här i foummet så kanske jag hittar länken igen.(Har sökt tidigare men hittade den inte,för mig det var en länk i norge)
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Ja naturligtvis... det måste ju vara http://www.crown-norge.no/ du tänker på!

Där finns nämligen länk till http://www.alfredjaeger.de som tillverkar spindlar med iaf 60.000RPM och 1,3kW :)
ABBZ

Inlägg av ABBZ »

Härligt,den var det jag eftersökte.
Många tack
ABBZ

Inlägg av ABBZ »

Förhoppningsvis kommer här i sommar bilder på ett nytt större fräsprojekt med måtten 2400X1200X160.
Designen blir som i denna tråden fast med 10mm stigning för kulskruvarna.

ps, den fräsmotorn från jaeger klarar man inte som vanlig dödlig att lösa.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

hehe, nej jag förutsatte nästan att motorerna från jaeger var långt ifrån oss hobbyisters budgetar :)

Tror du ska ta och prova ett stål i stil med detta, ebay: 390056642710 och se vad du får för resultat då.
ABBZ

Inlägg av ABBZ »

Hur ska man tänka sig det hela med kulskruvar.
Om jag går upp från 5mm till 10mm stigning per varv så förlorar jag vridmoment?(Acerelationen kanske blir lidandes)
Sitter här och tåtar lite på en beställning och vill ju inte att det blir fel,samtidigt kan jag knappast med denna fräsmotorn skära mycket snabbare än jag gör idag.
Sedan går jag ju upp i rörlig massa på åtminstone X/Y skruvarna iomed dessa nu blir 2500mm respektive 1200mm och då kanske det vore smartast att fortsätta hålla sig till 5mm?

Valde att hålla mig till 5mm kulskruvar då jag kan hålla ner budget av ombyggnaden för då behöver jag bara byta dessa.

Beställt kulskruv/axlar nu samt fått hit min bas jag tänker bygga den på,En aluminiumplåt med måtten 2520X1270X12.

Bilder efter midsommar,hoppas jag då det ska gå relativt fort att göra ändringen eftersom jag denna gången även beställt ändbearbetning av skruvar samt axlar.(Rollco)

Tänker försöka göra en gjutning på mitt befintliga bord med en form,gjutgaller,flytspackel för att kunna få någorlunda plan yta att dra aluminiumplåten mot.

Sedan undrar jag om någon har en ide om detta med gravering av måttskalor på plåten sedan?

Vore trevligt tror jag att kunna använda plåten för mer än fräsning och även kunna måttsätta saker både i längd och vinkel.

Namnet kulskruv förstår man inte riktigt förrän några kulor ligger på golvet.
Det var inte så värst svårt att få tillbaka dom med lite kullagerfett men ändå gav det lite kallsvett när det hände.

Bild på ett underbord till tvsoffbordet.(I de runda hålen kommer det upp mässingsrör)

Bild

Förbild på konverteringen till 2500X1200 på aluskivan samt min favoritdryck.(T-röd,smaken man aldrig mins)
Bild

De långa kulskruvarna(X) börjar kasta lite vid 5000mm/Minut så fick sänka till hälften för de skulle kännas bekvämt igen.
Kommer försöka tillverka en fixtur jag kan skruva på axelstödet med ett lager för kulskruven för att se hur korta de måste bli för att kunna öka till mina kära 5000mm/minut utan kast.
Tanken med stöden är att de blir flyttbara då man kanske har behov av att köra längre bitar utan att ha brottom.
Om det handlar om 30-50cm kommer jag kapa axlarna där och nöjja mig med det.
ABBZ

Inlägg av ABBZ »

Finns det några standard lösningar för att staga upp långa kulskruvar så de inte börjar vobbla vid högt varvtal?
Det går finfint på mitten ca 1 meter men sedan mot änderna uppkommer problemet.
Varvtalet på de 20mm skruvarna körs med 1000 varv per minut.
Användarvisningsbild
Uttis

Inlägg av Uttis »

Hur sitter skruven fast i ändarna idag? Om den är lös i ena änden går det att spänna upp skruven så brukar man kunna ta ut lite högre varv. Att snurra mutter är ju ett bra alternativ också men det kräver ju en del ombyggnad som det ser ut.

Vill du bara ha ett flyttbart stöd så är det väll bara ta ett kullager som passar kulskruven sen göra en hållare för lagret som sedan skruvas fast i bordet.

Det där bordet var ju läckert det vill vi se mer av när det är färdigt :tumupp:
Skriv svar