Ja, den röda färgen är numera ute ur karantän, och kan tillochmed användas som tändtråd i en ny installation - förutsatt att det inte finns någon röd jord.
Personligen använder jag dock inte röd överhuvudtaget ännu, finns ju så många andra fina färger: orange tex.
Koppla in en lampa i denna dosa, hur?
Din rörelsedetektorlampa bör ha en blå, en brun/svart och en gul-grön ledare. Koppla enligt följande om du vill att lampan skall fungera oavsett om brytaren är tillslagen eller ej:
brun/svart -> svarta längst till vänster
blå -> blå näst längst till vänster
gul-grön -> gul-grön längst till höger
(Har lampan ingen gul-grön så struntar du i den bara.)
Med reservation för att det som sagt kan vara galet kopplat. Har du en multimeter kan du mäta mellan de olika plintarna. Svart - blå bör vara 230V. Blå - gul-grön bör vara 0V. Och som vanligt är det farligt etc så gör inte fel.
brun/svart -> svarta längst till vänster
blå -> blå näst längst till vänster
gul-grön -> gul-grön längst till höger
(Har lampan ingen gul-grön så struntar du i den bara.)
Med reservation för att det som sagt kan vara galet kopplat. Har du en multimeter kan du mäta mellan de olika plintarna. Svart - blå bör vara 230V. Blå - gul-grön bör vara 0V. Och som vanligt är det farligt etc så gör inte fel.
Jag menar dom gamla färgerna på ledarna förutom jord. Om man byter ut en befintlig ledning kan det möjligen vara tillåtet att behålla röd jord, men jag har ingen säker källa till det. Annars om det är en utökning det är frågan om så är det gulgrön som gäller, då bör man sätta upp en lapp vid centralen som talar om att både röd och gulgrön jord förekommer i anläggningen.
Är det en nyinstallation måste dessutom nollan vara blå, och blå endast nolla, förutom i flertrådig kabel (tex EKK), där blå också kan vara tändtråd.
Är det en nyinstallation måste dessutom nollan vara blå, och blå endast nolla, förutom i flertrådig kabel (tex EKK), där blå också kan vara tändtråd.