Väckarklocka deluxe [Slutförd] [Mycket bilder]

Berätta om dina pågående projekt.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Imorse så fungerade inte klockradion för att den tappat tiden från ett litet avbrott. Det verkar som en naturlag att det inbyggda 9V batteriet aldrig fungerar på en klockradio. SUCK

Pga, detta måste jag säga att det minsann kliar lite extra att konstruera en vettig klockradio. Den borde fungera ung så här:

* 32 kHz kristall som driver en realtidsklocka. Samt ev en MCU om det går vilket sparar en kristall.
* Summer alternativt spelande komprimerad musik (ogg theora, mp3) samt relä utgång.
* Batterifunktion som faktiskt FUNGERAR.
* REM sömn som detekteras mha rörelsedetektor i taket (fungerar detta?).
* Display som är energisnål och därmed fungerar även med batterier. Hur är energikonsumptionen hos LED och LCD i jämförelse?
* Någon form av automatisk överföring för att ställa realtidsklockan. Kanske man kan låta klockan vara epoch och räkna ut vinter/sommar tid om det går att klämma in i en MCU?
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

sebastiannielsen skrev:Om man har den kopplad till dator eller stundvis kopplar den till dator så kan man köra NTP-synkning. Att den synkar klockan via NTP-server.
...eller direkt mot Ethernet!
http://tuxgraphics.org/electronics/2007 ... lock.shtml
Användarvisningsbild
StaXico
EF Sponsor

Re: Väckarklocka deluxe

Inlägg av StaXico »

Bild

Äntligen....
Nu har det hänt en del sedan sist.
Just nu fungerar följande
  • -Displaydrivern (bevis här ovan)
    -Fjärkontrollen (som jag styr klockan med, inte den som jag visar här nedan)
    -Klocka inkl. batteribackup
    -Alarm
    -Menysystem =)
Så nu är det dax att interfejsa med belysningen i rummet.
Till detta tar jag hjälp av en Nexa produkt (PAT-103):
Bild

Kretskortet sett framifrån:
Bild

Kretskortet sett bakifrån:
Bild

Eftersom nexa-fjärren från början drivs av ett CR2032 (3V) batteri, ska jag sätta in en spänningsregulator med LDO, som får plocka ner 5V till 3V.

Nästa problem är att styra fjärren, vilket får ske genom att kortsluta ledningarna som leder fram till tryckknapparna.
Problemet med detta är att jag kör Atmegan på 5V och på fjärrens ledningar är det 3V.
Andra prylar som är kopplade till Atmegan har 5V logik, så det är inget alternativ att köra microkontrollern på 3V.

Vad tror ni om att använda MOSFET transistorer? :humm:

EDIT: Fixade trasiga bildlänkar
Senast redigerad av StaXico 8 april 2015, 21:38:21, redigerad totalt 1 gång.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Optokopplare kanske?
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Eller spänningsdela.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Hmm..hur är knapparna/ingångarna på Nexan gjorda?

Tycker nästan det ser ut som att det är fyra ingångar, och sedan kortsluts de antingen mot Vcc eller Vdd beroende på om man trycker på "on" eller "off". Korrekt?

I så fall borde det väl funka att koppla utgången på en µCU direkt (bortsett från spänningsnivån)? D.v.s. pinnen konfigurerad som ingång (high-z) så är det varken "on" eller "off", konfigurerad som utgång med en nolla så blir det "on" och med etta så blir det "off", eller vice versa.

Spänningsnivån kanske går att lösa med ett motstånd?
Nerre

Inlägg av Nerre »

Det jag saknat på mina väckarklockar är just flera olika standardtider.

Normalt ska man ju upp samma tid varje vardag. Är det semester eller röd dag mitt i veckanvill man ju ha sovmorgon (men det räcker ju oftast att stänga av väckningen då). På helgerna har man för det mesta sovmorgon, men så kanske man behöver upp nån morgon och behöver ställa om klockan. Men den tiden ska ju bara gälla för just nästa väckning, efter det ska den helst återgå till normaltiden (så man slipper ställa om klockan två gånger).

Sen hatar jag klockor där tiden bara går att stega framåt när man ska ställa dem.

Automatiskt hantering av sommartid vore ju trevligt också.
Pejlaren

Inlägg av Pejlaren »

Nerre skrev:Det jag saknat på mina väckarklockar är just flera olika standardtider.

Normalt ska man ju upp samma tid varje vardag. Är det semester eller röd dag mitt i veckanvill man ju ha sovmorgon (men det räcker ju oftast att stänga av väckningen då). På helgerna har man för det mesta sovmorgon, men så kanske man behöver upp nån morgon och behöver ställa om klockan. Men den tiden ska ju bara gälla för just nästa väckning, efter det ska den helst återgå till normaltiden (så man slipper ställa om klockan två gånger).

Sen hatar jag klockor där tiden bara går att stega framåt när man ska ställa dem.

Automatiskt hantering av sommartid vore ju trevligt också.
Men det allt det där finns ju i vilken modern mobiltelefon som helst... Kanske förutom det där med röda dagar mitt i veckan, men det är ju inget större problem...
Användarvisningsbild
StaXico
EF Sponsor

Inlägg av StaXico »

@Walle: Det verkar vara precis som du säger, men för att få det bra med spänningsnivåerna så väljer jag optokopplare istället.
Det blir visserligen lite mer I/O som får gå till denna, men jag har plenty av pinnar lediga just nu.

Har fixat ihop optokopplarna, men inte fått min spänningsregulator att fungera som den ska (inte alls).
Kan hända att kondingarna jag använde inte är helt ok, då dom säkert härrör från tidigt 90-tal.
Fixar nya snart och lägger då upp bilder på hur det ser ut.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Är inte knapparna kopplade i en matris?
Jag löste min fjärrstyrning med två stycken 4066. quad bilateral switch. Funkar ungefär som en optokopplare, förutom att den inte bryr sig om polariteten på det man ska switcha. Plus att den styrs med logiknivåer. :)
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Jag granskade bilden igen, och nu tycker jag precis det ser ut som att det är anslutet såhär:

Pin 2 - [On 1] - Pin 13 - [Off 1] - Pin 3
Pin 2 - [On 2] - Pin 12 - [Off 1] - Pin 3
Pin 2 - [On 3] - Pin 11 - [Off 1] - Pin 3

Varför har man valt att göra så tro? Det går ju åt 5 pinnar på IC'n, med metoden jag skrev hade det räckt med 3 stycken.
Användarvisningsbild
StaXico
EF Sponsor

Inlägg av StaXico »

Knapparna är kopplade precis så som Walle beskriver.
Det verkar som om Pin 2 och 3 har nivårer motsvarande jord och Vcc, men det känns som en konstig design eftersom man kunde använt de signalerna direkt istället.
Har dock inte testat om det fungerar att använda jord och Vcc istället för pin 2 och 3.
Användarvisningsbild
Alexander98
Kontakt:

Inlägg av Alexander98 »

Palnerar på något liknande 8) Älskar att ha överdrivet mycket saker i samma mojäng :oops: Blir fullt inspererad :) Coolt gjort :tumupp: :tumupp: :tumupp: :bravo: :tumupp:
Användarvisningsbild
StaXico
EF Sponsor

Inlägg av StaXico »

Tack Alexander98!
Alltid kul att kunna bidra till inspiration.

Blir förmodligen en trevlig film som går igenom funktionerna när allt är klart.
Användarvisningsbild
Sencor
Kontakt:

Inlägg av Sencor »

Trevligt projekt, blev riktigt sugen på att bygga något liknande. Det där med PWM styrning av segmenten för att få siffrorna att skifta mjukt hade vart kul.
Någon som vet om det finns färdiga drivare som klarar detta?

Några power-leds som sakta tänds upp hade inte vart fel heller, om man nu inte vill styra befintlig belysning. I händelse av stömmavbrott kan man ju stänga ner strömslukande funktioner och väcka med en backup-summer. Är ju bättre än att inte vakna alls.

Man skulle ju kunna slänga in en ljus-sensor när man ändå är igång, så att displayens ljusstyrka alltid är anpassad till ljuset i rummet.
Skriv svar