Elektrisk snigeldödare/staket

Berätta om dina pågående projekt.
Foobster

Re: Elektrisk snigeldödare/staket

Inlägg av Foobster »

Hej!

Tack för att i alla fall en person tycker att det kan vara ok att lösa problemet med elektronik... Med risk för att vara vitsig har jag aldrig stött på så mycket motstånd till ämnet vilket behandlas i forumet. Visst går det att bygga kanter, placera ut ölbassänger, salta, köpa myskänder, peppra med snigelmedel osv, men det var ju inte riktigt det jag var ute efter. Det var ett tag sedan jag höll på och experimenterade med elektronik, och kände att det skulle vara kul att börja med igen. Förhållandet mellan sniglarna / experimentsuget borde kanske varit 30/70 eller kanske 10/90.

Det är en hembyggd planteringslåda 28x120 tryckimpat, lägsta kant är 3plankbredder hög.

Det som jag skulle kunna lära mig i det här lilla projektet skulle jag kunna spinna vidare på.

I brist på konkreta råd och vägledningar kanske någon kan tipsa om några sidor eller böcker med övningar, praktiskt teori och exempel?
svanted

Inlägg av svanted »

köp nåra ankor som äter dem....
ölfälla?
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Ok, ett konkret tips då: eftersom du har så pass höga kanter kanske det kan fungera med att dra två ståltrådar/folieremsor (på sargen) med lagom avstånd mellan (kanske 10-15 mm) och koppla till en vanlig 9/12 V väggvårta? När sniglarna får kontakt med båda remsorna/ståltrådarna känns det som att de bör trilla ner. Jämför med hur det kittlar på tungan när man slickar på ett 9 V-batteri, sniglarnas muskler bör dra ihop sig på ett sådant sätt att de tappar fästet :)
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Jag har ett racket som jag nog försökt döda allt förstora flugor med. Den har spruckit och därför hamnat rätt långt in i garderoben.
Nu har jag tagit mig tid att letat rätt på den och är redo att offra den till ditt projekt mot porto. Gör du sen som Walle skrev, spikar fast ståltråd eller liknade på sargen så lär inte sniglarna nå dina grödor längre.
Om du vill kan jag skicka hela racketet eller bara elektroniken. Elektroniken ryms i ett vanligt brev.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

Foobster skrev:Visst går det att bygga kanter, placera ut ölbassänger, salta, köpa myskänder, peppra med snigelmedel osv, men det var ju inte riktigt det jag var ute efter.
svanted skrev:köp nåra ankor som äter dem....
ölfälla?
svanted... *suck*
Användarvisningsbild
Ulf

Inlägg av Ulf »

Ölbassängen är väl lämpligast om det är en människa som olovandes tullar på chillin...

"Mekaniskt" skydd utesluter inte elektronik, kombinationen kan nog göra susen.

Kanske en kamera kopplad till dator med ett snigelpositionidentifierarprogram som får robothammaren att klippa till på rätt position. Sedan kommer städroboten...

Eller en robotklippare som patrullerar runt odlingarna, kan ju iofs bli kladdigt.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Så ja ..... onödigt avancerat. :mrgreen:
Användarvisningsbild
Ulf

Inlägg av Ulf »

Men det går ju....
sorry

Inlägg av sorry »

Eukalyptus trä leder inte ström och kan användas utan isolatorer för stängseltråden .

Lägg en list runt odlingen och fäst en elstängseltråd ovanpå trälisten . Koppla till ett elstängsel som är kraftigt nog för att skrämma snigeln att inte "kliva över"
Foobster

Inlägg av Foobster »

Tack för erbjudandet om myggracketet. Var förbi Jula idag och de hade en hel pall med racketar på extrapris, så jag köpte ett där för 29kr. (Säkert mindre än postens orealistiska porto).

Det var ett intressant innandöme, på så vis att det nog är något jag kan förstå all (eller i alla fall tillräckligt) teori bakom. :)

Jag har ersatt racketdelen med två trådar. Och när jag testade på min inte ont anande sax small det så att det bara piper i örat. Med anledning av det har jag bestämt mig för att inte testa att zappa mig själv. Någon som testat ordentligt och kan tala om hur ont/farligt det är får gärna höra av sig.

Jag har provat sockerbitar som kabelhållare/isolatorer, vilket verkar fungera bra. I de utvändiga 90-graders hörnen på lådan tänkte jag dra lite isolerad kabel. Strömbrytaren tänkte jag byta ut mot en extern med fasta lägen.

Är det möjligt att bygga till en liten funktion som gör det möjligt att ställa in tiden mellan två zappningar? Kanske inte nödvändigt, men något jag skulle vilja kunna göra.

Går det att ha kretsen på konstant 24/7 annars utan att något går sönder?

Är det farligt för en katt att få en stöt?
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

sånna där flugracket blir rätt kul om man lastar på en hel hög med extra kondingar! :D
smäller till rätt duktigt när nåt kryp nuddar nätet! :mrgreen:
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det senaste jag fick tag i exploderar även större flugor. Det förra var det bara knotten som exploderade. Dessutom saknar det urladdnings resistor. Så spänningen ligger kvar, något både jag och min dotter upptäckt.
mindbraker20

Inlägg av mindbraker20 »

Jag har har själv testat en sådan på mig själv en gång. Det gör ont och man kan faktiskt få små brännskader särskilt om man kopplar bort själva racket delen och bara har två elektroder som man sätter direkt mot skinnet.

Har faktiskt under sommarhalvåret ofta funderat på att göra någon form av zappare för flugor och myggor. Som är uppbyggd på så sätt att den har kanske en laser med ljudsensor och när den väl hör ljudet från den insekten skjuter den iväg en liten puls av laser mot objektet och värmen den så pass mycket att den dör. Lite o-humant kanske men jag blir lätt irriterad över flugor som cirkulerar lampor och dylikt. Och inte tala om myggor som surrar en bit från ditt huvud under mörkrets fall. Känner inte till många bra myggdödare som inte antingen måste applicerats på dig eller lysa starkt. Sedan finns det såklart oprövade ljudskrämmare för myggor men har känt att det inte är något att satsa på.

Se om det blir möjligt i framtiden. Har en del farliga infall som om myggan flyger förbi dig när den får för sig att avfyra pulsen, inte vidare bra, så det är kanske inte ens genomförbart.

Och lycka till med snigeldödaren!

Mvh
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Användarvisningsbild
polmanswe

Inlägg av polmanswe »

*funderar* litet nät under toa mattan och liten tråd ner i toa vattnet = AAAAJJ :badgrin:
Skriv svar