Kompilera AVR assambler under unix eller osx *MED LÖSNING*
-
- EF Sponsor
- jonnorberg
Rackarns det var ju där jag försökte att få till så man kunde gå ur menyn. Då måste jag sätta en variabel man kan sätta i registret. Kan du se hur man ska göra?... jag har skrivit kommentarer på svenska där jag ändrat.
3st totalt.
3st totalt.
Senast redigerad av jonnorberg 21 juni 2008, 19:15:56, redigerad totalt 1 gång.
- jonnorberg
-
- EF Sponsor
Ja, jag ska kolla på det när det lugnat ner sig här hemma.
Har dock glömt bort det mesta av assembler så jag måste fräscha upp minnet lite.
Har dock glömt bort det mesta av assembler så jag måste fräscha upp minnet lite.
Senast redigerad av thepirateboy 21 juni 2008, 19:17:04, redigerad totalt 1 gång.
- jonnorberg
-
- EF Sponsor
Ändrade till sbic (Skip if Bit in I/O Register Cleared), då funka det. Är det så du vill ha det?
(sbic Steuer_Port, leuchtpult)
Sen blev det en massa annat jox, men det är bara varningar.
[/size]
(sbic Steuer_Port, leuchtpult)
Sen blev det en massa annat jox, men det är bara varningar.
Kod: Markera allt
AVRASM: AVR macro assembler 2.1.17 (build 435 Apr 10 2008 09:27:55)
Copyright (C) 1995-2008 ATMEL Corporation
C:\Documents and Settings\Jon\Skrivbord\UV-LED Timer 2.0\LCD-Timer.asm(44): Including file 'C:\Program\Atmel\AVR Tools\AvrAssembler2\Appnotes\m8def.inc'
C:\Documents and Settings\Jon\Skrivbord\UV-LED Timer 2.0\LCD-Timer.asm(1034): Including file 'C:\Documents and Settings\Jon\Skrivbord\UV-LED Timer 2.0\LCD-Routine.asm'
C:\Documents and Settings\Jon\Skrivbord\UV-LED Timer 2.0\LCD-Timer.asm(1035): Including file 'C:\Documents and Settings\Jon\Skrivbord\UV-LED Timer 2.0\LCD-Texte.asm'
C:\Documents and Settings\Jon\Skrivbord\UV-LED Timer 2.0\LCD-Texte.asm(2): warning: .cseg .db misalignment - padding zero byte
C:\Documents and Settings\Jon\Skrivbord\UV-LED Timer 2.0\LCD-Timer.asm(1035): info: 'C:\Documents and Settings\Jon\Skrivbord\UV-LED Timer 2.0\LCD-Texte.asm' included from here
C:\Documents and Settings\Jon\Skrivbord\UV-LED Timer 2.0\LCD-Texte.asm(5): warning: .cseg .db misalignment - padding zero byte
C:\Documents and Settings\Jon\Skrivbord\UV-LED Timer 2.0\LCD-Timer.asm(1035): info: 'C:\Documents and Settings\Jon\Skrivbord\UV-LED Timer 2.0\LCD-Texte.asm' included from here
C:\Documents and Settings\Jon\Skrivbord\UV-LED Timer 2.0\LCD-Texte.asm(8): warning: .cseg .db misalignment - padding zero byte
C:\Documents and Settings\Jon\Skrivbord\UV-LED Timer 2.0\LCD-Texte.asm(14): warning: .cseg .db misalignment - padding zero byte
C:\Documents and Settings\Jon\Skrivbord\UV-LED Timer 2.0\LCD-Texte.asm(17): warning: .cseg .db misalignment - padding zero byte
C:\Documents and Settings\Jon\Skrivbord\UV-LED Timer 2.0\LCD-Texte.asm(20): warning: .cseg .db misalignment - padding zero byte
C:\Documents and Settings\Jon\Skrivbord\UV-LED Timer 2.0\LCD-Texte.asm(23): warning: .cseg .db misalignment - padding zero byte
C:\Documents and Settings\Jon\Skrivbord\UV-LED Timer 2.0\LCD-Texte.asm(26): warning: .cseg .db misalignment - padding zero byte
C:\Documents and Settings\Jon\Skrivbord\UV-LED Timer 2.0\LCD-Texte.asm(38): warning: .cseg .db misalignment - padding zero byte
C:\Documents and Settings\Jon\Skrivbord\UV-LED Timer 2.0\LCD-Texte.asm(41): warning: .cseg .db misalignment - padding zero byte
C:\Documents and Settings\Jon\Skrivbord\UV-LED Timer 2.0\LCD-Timer.asm(1036): No EEPROM data, deleting C:\Documents and Settings\Jon\Skrivbord\UV-LED Timer 2.0\Jon.eep
ATmega8 memory use summary [bytes]:
Segment Begin End Code Data Used Size Use%
---------------------------------------------------------------
[.cseg] 0x000000 0x00064e 1464 150 1614 8192 19.7%
[.dseg] 0x000060 0x000064 0 4 4 1024 0.4%
[.eseg] 0x000000 0x000000 0 0 0 512 0.0%
Assembly complete, 0 errors. 10 warnings
- jonnorberg
Jag kan ju testa ifall den fungerar. Har allt uppkopplat här bredvid mig.
Jag gör en login för forumet.
http://soundsgood.mine.nu/Login
User: forum
Pass: murof
Jag gör en login för forumet.
http://soundsgood.mine.nu/Login
User: forum
Pass: murof
- jonnorberg
Nix fungerar inte som det skall. Fastnar i menyn som i originalet. Sen måste jag lägga till blanksteg eller cleara LCD:n för vissa symboler fastnar.
Tack för all hjälp änsålänge.
ay från texten "One Layer" fastnar kvar efter tiden när man går ur menyn.
Och t:et från "Start" hänger kvar fast det löser jag med ett blanksteg efter "Time"
Tack för all hjälp änsålänge.
ay från texten "One Layer" fastnar kvar efter tiden när man går ur menyn.
Och t:et från "Start" hänger kvar fast det löser jag med ett blanksteg efter "Time"
- jonnorberg
-
- EF Sponsor
- jonnorberg
Hm om jag berättar vad jag vill ska hända då så kanske ni förstår bättre =)
I den första leuchpult loopen så går man in och sätter en pinne hög. Sedan hamnar man i den andra loopen och sätter den låg. Sedan hoppar man ur menyn. Jag vill att man skall hoppa ur menyn redan i första loopen och sedan hamna i rätt meny när man går tillbaka dit beroende på hur pinnen är satt för att byta värde och gå tillbaka.
Tillräcklig beskrivning?
Jag vet föresten inte vad den där sista , leuchpult gör för nåt.
I den första leuchpult loopen så går man in och sätter en pinne hög. Sedan hamnar man i den andra loopen och sätter den låg. Sedan hoppar man ur menyn. Jag vill att man skall hoppa ur menyn redan i första loopen och sedan hamna i rätt meny när man går tillbaka dit beroende på hur pinnen är satt för att byta värde och gå tillbaka.
Tillräcklig beskrivning?
Jag vet föresten inte vad den där sista , leuchpult gör för nåt.
Okej, det var lite mer än bara sbrc som var ändrat.
Jag har inte kollat så noga vad koden gör men ska inte leuchpult vara leuchtpult?
Edit:
Såg att thepirateboy hade ändrat detta i sitt inlägg.
leuchtpult_loop: ; Menü Leuchtpult
sbrs r_flag, dg_tast ; Taster gedrückt?
ret ; nein --> zurück
leuchtpult_loop: ; Menü Leuchtpult
sbrc Steuer_Port, leuchpult ; om cleared (0) bortse hopp till nästa loop
rjmp leuchpult_loop_ ; annars gå till nästa loop
Jag har inte kollat så noga vad koden gör men ska inte leuchpult vara leuchtpult?
Edit:
Såg att thepirateboy hade ändrat detta i sitt inlägg.
Senast redigerad av BEEP 21 juni 2008, 20:55:20, redigerad totalt 1 gång.
- jonnorberg
-
- EF Sponsor