Kompilera AVR assambler under unix eller osx *MED LÖSNING*

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
jonnorberg

Kompilera AVR assambler under unix eller osx *MED LÖSNING*

Inlägg av jonnorberg »

Försöker hitta ett sätt att kompilera assambler under osx. Har hittat ett enkelt program för en UV-box styrenhet som jag bara vill byta språk på från tyska i LCD-displayen. Är det nån som vet hur man gör? Jag har letat hela dagen och de närmaste jag hittat är AVRA. Fast det har tydligen inte varit uppdaterat på ganska länge och skall vara buggigt.
Senast redigerad av jonnorberg 24 juni 2008, 22:51:21, redigerad totalt 2 gånger.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Skriv gärna processormiljön i rubriken...
SmourF
Kontakt:

Inlägg av SmourF »

jag kanske inte e insatt i ämnet direkt när de gäller unix/OSX men vad e de du vill kompilera ?

och nu ser ja sodjan skrev medan ja skrev :)

MVH SmourF
Användarvisningsbild
jonnorberg

Inlägg av jonnorberg »

Nu sitter den där.
SmourF
Kontakt:

Inlägg av SmourF »

jag kan inget om AVR men när ngn ställer en AVR fråga brukar man tipsa om AVRfreaks.net men den känner du säkert till antar jag :)

MVH
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Windowsemulator ?
Användarvisningsbild
jonnorberg

Inlägg av jonnorberg »

Har rotat igeom varje tråd på avrfreaks. Och jag är allmänt emot windows =) Man måste ha en intelmac för att köra windows.
SmourF
Kontakt:

Inlägg av SmourF »

har du kollat med emulatorn, kolla de, ett grymt bra tips, Wine heter den väl, ta ner en Live cd med den

annars kollade ja på den avra, den senaste versionen 1.2.3 uppdaterades för ett halv år sen de e väl inte så längesen :)
http://sourceforge.net/project/showfile ... p_id=55499

sen stötte ja på också när jag sökte på GNU AVR
http://home.overta.ru/users/denisc/

men som sagt, har inget kunnande om AVR du har säkert stött på de, själv slåss jag med "freescale", men ett tips, använd AVRA om den funkar så what om den e 6mån gammal

MVH
Användarvisningsbild
jonnorberg

Inlägg av jonnorberg »

Tanken från början var att jag skulle ta ett C program och ändra lite i för att lära mig. Jag får för mej att ändra i ett färdigt program så ser man lättast vad man håller på med. Men det vettigaste jag hittade var ett asm program, som jag inte kan kompilera. Och även ifall jag skulle hitta ett C program så är det ju skillnad på C och C vad jag förstått. Jag hittade ett C program skrivet codevision, fast det kan jag inte heller kompilera om då jag använder gcc. Jag får ta och lära mig från det rätta hållet helt enkelt =)
SmourF
Kontakt:

Inlägg av SmourF »

nja C e ju C, finns ju bara olika sätt o skriva de på beroende på compilator, men om kompilatorn stödjer ANSI C så ska de skrivas på samma sätt, de ska vara en standard, ja nått sånt

compilatorn måste ju förstå de, specielt om den har sina macron/pragman som man använder i programmet

lycka till iaf!

MVH
Användarvisningsbild
jonnorberg

Inlägg av jonnorberg »

Jag har jämfört makefile filen från gcc (macpack) och codevision och även winavr. Och de är olika. Borde man inte kunna ta in själva C programmet och göra en ny makefile tro.
SmourF
Kontakt:

Inlägg av SmourF »

nu vet jag inte va makefil gör direkt, men e de typ HEX fil ? så e de givetvis att de e olika om man skapat de med olika kompilatorer, alla översätter och optimerar olika bra om man säger så, och programmet blir olika stort

kan du förklara vad makefil gör ? jag kan faktiskt inte de :) bara gissade :D trycker dock på den knappen lite då o då, känns bra :lol:

MVH
Användarvisningsbild
jonnorberg

Inlägg av jonnorberg »

En makefile berättar vad kompilatorn skall göra. Om jag har förstått det hela rätt.
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

Vad en makefile gör: http://en.wikipedia.org/wiki/Make_(software)

Edit: Gaahh..... URL-taggen vill inte!!! :(
zebs

Inlägg av zebs »

jonnorberg skrev:Har rotat igeom varje tråd på avrfreaks. Och jag är allmänt emot windows =) Man måste ha en intelmac för att köra windows.
Som jag brukar säga till mina insnöade Linux/Mac-användare... använder man inte Windows, får man räkna med att inte kunna göra vissa saker... 8)
Skriv svar