(Vrål) hög elförbrukning ?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
salle

Inlägg av salle »

Torkade tydligen inte blommor heller....
Du ska inte stänga av huvudbrytaren vid mätaren, utan den vid proppskåpet, samt läsa av förbrukning bäde vid frånslag och tillslag.

Har du återvinningsvärme till köksfläkten ?, i den sitter det ett elelement som bruka vara på 1000W, har du det så har antingen termostaten gått sönder och ger fullt flås hela tiden, eller så har någon klåfingrig typ (sotaren kanske) vridit upp den till max, har varit hos ett flertal kunder där detta har varit problemet.
Brukar vara bakom kryddhyllan ovanför fläkten.

Salle
Användarvisningsbild
PerE
Kontakt:

Inlägg av PerE »

oops.
Hade huvudet under armen tydligen :D
I vilket fall som helst så drar lägenheten väldigt mycket ström, om det nu är min lägenhet.
Det kanske är frugan som sitter uppe på nätterna och kör CNC fräsen :lol:
Per
Ps. Jag får gå till botten med detta i morgon.
Ps2. Salle: Det finns ingen köksfläkt utan det är en lucka som öppnar självdraget i huset och jag har heller ingen vattensäng eller något annat kufiskt.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Men förbrukas det inte bra mycket mera el om man är hemma stort sätt hela dygnet, än för "normala" som bara använder ström några timmar på morronen och kvällen. Förutom kyl/frys som alltid är på.

Har du eller frugan städdille, så går kilowattimmarna rätt in i påsen.
Troligtvis har du TV'n på och några extra lampor ganska mycket, "för att få sällskap". Koka kaffe gör du kanske, det drar massa.

Det är alla bäckar små, som blir till... :D
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

"så går kilowattimmarna rätt in i påsen."
Jag satt precis och svor över hur idiotiskt det var att uppfinna en damsugare som "drar ner till hälften av en vanlig" (TV reklam) pga. hur kort tid den är i gång och hur extremt liten del av förbrukningen det blir då :lol:.

Förövrigt tyckte jag att elförbrukningen var låg, men jag vet inte vad som är normalt. Våran ligger på ca. 25 000kWh/år. :)
Pyrro
Kontakt:

Inlägg av Pyrro »

När jag bodde i lägenhet hade jag ca 6000kWh / år. I en etta på 45kvm. Inte så svårt att komma upp i faktiskt. 3 datorer a 100w * 24h *365 = 2628kWh / år. Sen har man lampor, kylskåp, tv etc. Handduksvärmare och gamla kylskåp drar mycke el. Har man AC på sommaren drar den också mycket el. Betala räkningarna du så köper jag aktier i EON så länge. :)

/Per
Användarvisningsbild
PerE
Kontakt:

Inlägg av PerE »

Kul att det är så många intresserade.
Men TV:n är aldrig på och kaffe dricker jag aldrig på dagarna.
Det enda som står på är burken jag skriver på och den stänger jag alltid av på kvällen med huvudbrytaren.
Sedan är jag ute och går med hunden så det drar inte så mycket heller, förutom när han drar efter tikar :lol:
Per
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Jag har två datorer (server och styrsystem) igång dygnet runt, plus två UPS:er som troligen drar runt 50W styck konstant. Ser väl på TV och lyssnar på musik hyffsat normalt antar jag. Den tredje datorn är den här, och den är igång rätt så ofta. :D
Har en 9 år gammal kyl/frys. Sen är det nog inget mer som drar ström förutom spisen och sånt. Jo, en del saker på standby, som video och digitalbox. TV och stereo stänger jag av helt. Ja och så natuirligtvis luftkonditioneringen. Den drar ju 1500W när den ör på. Blir mycket på sommaren...

Men nu på ca 85 dygn sen de bytte till fjärravlästa elmätare har jag tagit 971kWh, och slår jag ut det på ett år blir det lite drygt 4100kWh per år. Kan inte bli så jäkla mycket mer tycker jag, men jag kan återkomma efter sommaren. :D
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor

Inlägg av Purre »

Då är det ju bara att stänga av allt för en dag och se om det fortfarande tickar på. Bara ut med hunden, han letar tikar och du pratar med tjej som håller i tiken :p Vad är problemet med att slå ihjäl en dag utomhus? :D
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Som sagt:
* Slå av huvudbrytaren under en timme och kontrollera om elmätaren fortsätter snurra.
* Slå av all inkopplad utrustning under en timme och kontrollera om elmätaren fortsätter snurra.
* Kolla förbrukningen mha elmätare på varje enskild inkopplad enhet eller märkskylt. Gör därefter en totalkalkyl.

Har du riktig (o)tur är det felkopplat med någon granne :)
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Nästa dag är det frun som rastar hunden. Då undrar hon nog varför dom hundarna är så bra kompisar. :lol:
Användarvisningsbild
PerE
Kontakt:

Inlägg av PerE »

Jojje: Det börjar bli ett problem det där när frugan undrar varför jag känner så många kvinnliga hundägare :D
xxargs

Inlägg av xxargs »

18.5 kWh/dygn ger 770 watt förbrukning i genomsnitt.

kyl och är stora dolda energitjuvar - titta på vad det står på märkplåten, typ 90 Watt för kyldelen och 210 Watt för frydelen - gångtiden brukar vara ungefär 50% av tiden och tillsammans ge en medelförbrukning av 150 Watt eller 3600 Watt per dygn.

har du frostat dom nyligen - blir frysen fort isiga så tyder det på att dörrlisterna är otäta och kompressorn går i stort sett dygnet om, likaså om den är ställd väldigt kallt.

620 Watt kvar... - hur många lampor är igång, styrka och tid?

LCD/plasma-TV drar mycket mer ström än en gammal stor CRT-TV, uppåt 250 Watt är inget ovanligt och är den på i många timmar så...

din klassiska stereo drar kanske sammanlagt 50 Watt när den är igång - har du modern surround så kan det dra mera och är uppdelade på fler enheter samt ibland fläktkylda så att de inte verka varma men ändå drar ström

din dator drar mellan 50 och 300 Watt beror på vad du kör för program, spel med mycket grafik håller både processor och grafikkort riktig varma (300 watt) - datorn kan köra på max utan att du vet om med virusskanprogram etc. eller- något som gör att svchost.exe går på 100% utan att man ser vilket program som egentligen drar CPU..

din skärm drar mellan 50 och 150 Watt beroende på storlek och teknik

På detta lite matlagning, kaffekok, micro, damsugare etc. så är det nog inte orimligt att få ihop 770 Watt i genomsnitt. Alla dina väggvårtor till router, modem, video, boxer, nalleladdare, kan tillsammans ligga mellan 50 - 250 watt bara där.

många bäckar små som sagt.

---

dra ur alla förbrukare och väggvårtor ungefär som om det var åska ute, strunta i städning och tvätt några dagar - skaffa en biltema gasolspis 17-618 och en fyrpack tuber och gör maten på den några dagar, ingen diskmaskin - i princip är det bara kyl och frys samt några lampor igång, ta elmätaställningen för och efter och se om elförbrukningen fortfarande är orimlig.

som tidigare nämt så visar dom billiga energimätarna ganska stora fel när dom är inkopplade till datorer och energisparlampor med switchade omvandlare i sig (pulsad ström bara i spänningstopparna medans mätaren beräknar på sinuskurva), likaså kyl/frys och lysrör med traditionell drossel (ström och spänning delvis ur fas -> låg effektfaktor - mätaren gör bara ström gånger spänning och räknar fram skenbar effekt, inte den energi man betalar för.) - det är stor sett bara elelement och glödlampor som dessa mätare visar rätt för.
Användarvisningsbild
PerE
Kontakt:

Inlägg av PerE »

Som sagt, jag använder inte alls mycket under dagarna.
Kyl & frys funkar som dom skall, jag hör dom starta lite då & då.
Plasma TV är på 4-5 timmar per kväll.
Min gamla tvåkanaliga stereo är på en gång i månaden högst.
Datorn är på hela dagen och stängs av under natten, jag spelar aldrig. Ändrar lite på lagets hemsida, mailar och caddar. P4 2,8 Ghz
CRT 19 " skärm.
Dammsugning 2 ggr/vecka, kaffekokning & matlagning 1 gång/dag.
Inga lampor tända nu på dagen och väldigt få under kvällen.
Jag har börjat köra elmätaren idag och skall köra från rum till rum tills alla uttag är kollade.
Kommer med rapport hur det har gått.
Per
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Ingen som har kommenterat om användningen av torktumlare/tvättmaskin.
Särskilt torktumlare gör väll av med en hel del el?
Tvättmaskinen tar ju en del med om den är kopplad på kallvattnet...

Vi kommer nog ha gjort av med ca 8-9 MWh på ett år(kanske dags att säkra ner från 35A...), fast då bor vi ju på gård, med 160 kvm boningshus (som dock är helt befriat från elvärme)
(Sadelkammare och pumphuset värms dock till frostfritt vintertid med 2 st 200W elelement)

Konstaterade att en microvågsugn som säljs som en 750W drar 1100W...
Användarvisningsbild
AntiZ
Kontakt:

Inlägg av AntiZ »

Oftast är det mikrovågseffekten som anges till 750 W. Men sen tillkommer lite för ev. display, lampa i ugnen motor för rotation etc.

När jag bodde i lägenhet (47 m²) så hade jag en förbrukning på runt 4500 KWh/år. En dator konstant och en "spontant" samt det vanliga man finner i en lägenhet. Dock ingen Tvätt/Tork.

Nu är det hus och när vi inte orkar elda så går det lätt 60-100 KWh om dagen bara i el till varmvatten (element och tapp) (när det var lite kallare :-( )

Vi har runt 7-10 KWh om dagen i hushållsel. (Kyl + Frys + Ventilation konstant, spis tv radio tvätt och "mysbelysning".
Skriv svar