Jojjes nya stora fräs.
-
-
är det inte problem med att få linjärlagerskenorna raka och parallella på de olika axlarna?
Aluprofiler är ju alltid lite "krökta" så det blir lite snett hit och dit?
Eller har du planslipade aluprofiler?
Eftersom spelet är så infernaliskt litet på linjärlager+skena borde det kärva direkt och man inte har allting parallellt ? allt enligt installationsguider för linjärlager?
Aluprofiler är ju alltid lite "krökta" så det blir lite snett hit och dit?
Eller har du planslipade aluprofiler?
Eftersom spelet är så infernaliskt litet på linjärlager+skena borde det kärva direkt och man inte har allting parallellt ? allt enligt installationsguider för linjärlager?
Stativet kommer att fjädra om än "så infernaliskt litet" så att allt glider bra. Metall är som gummi när det gäller hundradelar. Det är därför "riktiga" fräsmaskiner är stora kolosser gjorda av fackverksgjutet stål.
Det är ganska bra toleranser på alubalkar eftersom de är riktade efter extruderingen.
Sen finns det olika sorters linjärlager, vissa vagnar är mer eller mindre "självinställande".
Det är ganska bra toleranser på alubalkar eftersom de är riktade efter extruderingen.
Sen finns det olika sorters linjärlager, vissa vagnar är mer eller mindre "självinställande".
-
jo, det är bara att räkna på de olika inspänningsfallen.
du menar att eftergivligheten i profiler (och fastskruvade skenstyrningar) är så pass att man klarar toleranserna?
enligt montageinstallationerna krävs det ju att skenorna är parallella inom typiskt 50 mikron och inte diffar mer än kanske 100 um i höjd per 300 mm avstånd. Eller i den storleksordnignen.
De toleranserna får man aldrig på en riktad alubalk.
Men det kanske går att lösa mha smart montering?
du menar att eftergivligheten i profiler (och fastskruvade skenstyrningar) är så pass att man klarar toleranserna?
enligt montageinstallationerna krävs det ju att skenorna är parallella inom typiskt 50 mikron och inte diffar mer än kanske 100 um i höjd per 300 mm avstånd. Eller i den storleksordnignen.
De toleranserna får man aldrig på en riktad alubalk.
Men det kanske går att lösa mha smart montering?
Parallelliteten hänger till största delen på montören. En alubalk kan vara rak inom 0.1mm (100 mikron) per meter. Det är värre om balkarna är vridna.
Hursomhelst så går det... Jag har sett ett flertal lösningar med alubalkar och linjärlager av vagn/sken-typ som fungerat trots att inte profilerna varit bearbetade (planade). Har även sett bearbetade lösningar, men då har balken varit kraftigt stumt monterad så att flexet nästan helt försvunnit.
Hursomhelst så går det... Jag har sett ett flertal lösningar med alubalkar och linjärlager av vagn/sken-typ som fungerat trots att inte profilerna varit bearbetade (planade). Har även sett bearbetade lösningar, men då har balken varit kraftigt stumt monterad så att flexet nästan helt försvunnit.
Dessa lager är så styva och har så liten friktion att de böjer kontruktionen till rätt mått när de far över den. Jag monterade två skenor på spånskiva och skruvade fast en alu-skiva som var rätt ordentligt böjd på de totalt fyra vagnarna. Det var hur lätt som helst att köra konstruktionen fram och tillbaka; spånskivan och stålskenorna flexade "dynamiskt" under vagnarna. Och här handlade det om hela millimetrar på sisådär 20 cm.rikkitikkitavi skrev:*snip*
(Det var inte direkt meningen att plattan skulle vara böjd - jag upptäckte det efteråt just eftersom allt rörde sig en hel del när jag testkörde det hela med handkraft. Det är väl inget att rekommendera att köra så...

-
ok. men frågan är vilka krafter du får på linjärlagren och därmed livslängden på lagren om de måste "böja" balkarna rätt.
tack vare att slädarna är precision så har du ju extremt låg friktion, dvs hög verkningsgrad och behöver därför inte mycket till kraft .
man måste alltså bygga med lagom eftergivliga balkar. Inte så klena att de flexar av tyngden från verktyg och överliggande axel (inklusive krafter för transport och bearbetning) men däremot de större krafter som bildas när icke paralllellt monterade lager får balkar och stativ att flexa.
klurigt...
men det verkar ju fungera som sagt.
tack vare att slädarna är precision så har du ju extremt låg friktion, dvs hög verkningsgrad och behöver därför inte mycket till kraft .
man måste alltså bygga med lagom eftergivliga balkar. Inte så klena att de flexar av tyngden från verktyg och överliggande axel (inklusive krafter för transport och bearbetning) men däremot de större krafter som bildas när icke paralllellt monterade lager får balkar och stativ att flexa.
klurigt...
men det verkar ju fungera som sagt.
Man kan ju börja med att montera ena linjärgejdern stumt och vinkelrätt som den ska sitta, sen lossa lite på skruvarna på den andra sidan och ha lite justermån där dom sitter, sedan dra portalen över längden och dra åt skruvarna precis bakom portalen när man rör den över sträckningen, då borde ju dom bli relativt exakt satta?
Re: Jojjes nya stora fräs.
Nu har jag petat lite mera. Jag hade satt dit G251-orna och provat med bärbara datorn, men jag fick inget sprutta på motorerna. Nu hjälpe lilla frun mig in med maskinen dit tvillingen står.
När jag kopplade in korten på den datorn så blev det andra bullar. Jag satta upp 100kHz i Kernel Speed, och 2660.6666 i Steps per. Då kunde man köra minst 1800 i Velocity rutan utan problem. Satte jag det till 2200 så låste nåt sig och motorn fick fnatt så jag fick slå av strömmen till Geckosarna.
Jag har visserligen en trapets med 4mm stigning och G251'orna har 10 microsteg, men det tog inte många sekunder från ende till ende. Dom 2660.6666 är helt fel värde, det vet jag, men det passar på tvillingen som har 1,25mm stigning på den axeln. Pluss att den har bara halvsteg. (Då med 266.6666)
Är det nån snäll person som orkar/klarar av att räkna ut vad jag ska ha för värde?
(4mm stigning, 10 microsteg.)
Det ser iaf mycket lovande ut och nu har jag fått ny lust att komma vidare.
När jag kopplade in korten på den datorn så blev det andra bullar. Jag satta upp 100kHz i Kernel Speed, och 2660.6666 i Steps per. Då kunde man köra minst 1800 i Velocity rutan utan problem. Satte jag det till 2200 så låste nåt sig och motorn fick fnatt så jag fick slå av strömmen till Geckosarna.

Jag har visserligen en trapets med 4mm stigning och G251'orna har 10 microsteg, men det tog inte många sekunder från ende till ende. Dom 2660.6666 är helt fel värde, det vet jag, men det passar på tvillingen som har 1,25mm stigning på den axeln. Pluss att den har bara halvsteg. (Då med 266.6666)
Är det nån snäll person som orkar/klarar av att räkna ut vad jag ska ha för värde?

(4mm stigning, 10 microsteg.)
Det ser iaf mycket lovande ut och nu har jag fått ny lust att komma vidare.
nja prova med 500
2000 microsteg ger 4mm
500 ger 1mm
Jag har ju ungefär samma uppsättning i min fräs men 3mm stigning, pga att jag kör med en mach3 1.84 så kan jag bara
sätta kernelspeed på 45.000hz och det ger en maxfart på 4000mm/min med jag gissar på att du kommer upp i ca 6000mm/min som en fungerande fart.
2000 microsteg ger 4mm
500 ger 1mm
Jag har ju ungefär samma uppsättning i min fräs men 3mm stigning, pga att jag kör med en mach3 1.84 så kan jag bara
sätta kernelspeed på 45.000hz och det ger en maxfart på 4000mm/min med jag gissar på att du kommer upp i ca 6000mm/min som en fungerande fart.
Senast redigerad av POS 11 januari 2009, 23:10:41, redigerad totalt 1 gång.
Nu var jag nere å provade.
Steps per = 500 (Som POS sa. Tackar.
)
Velocity = 10,000
Acceleration = 1000
Då funkar allt som det ska. Å bra fart blir det också.
Har nu en 76-motor på den axeln. Ska prova med en 51'a senare.
Steps per = 500 (Som POS sa. Tackar.

Velocity = 10,000
Acceleration = 1000
Då funkar allt som det ska. Å bra fart blir det också.

Har nu en 76-motor på den axeln. Ska prova med en 51'a senare.