Vad hände? Etsning av kretskort
- jonnorberg
jag har ett litet decilitermått när jag gör kretskort. För framkallare 1/2-liter vatten till lite propplösare i botten på måttet. Det blir ca 1-2%. Sen tar jag 1/2-liter vatten och 1dl etspulver för etsningen. Funkar fint. Så vet man ungefär så kan man höfta därifrån. Men har man ingen koll bör man ju kolla upp det...
/Jon
/Jon
- jonnorberg
Det blir säkert en massa sidoprocesser utöver den 'självklara' som gör huvudjobbet.grubs skrev:Reaktionen borde gå åt andra hållet, dvs om du blandar klorgas och väteperoxid så borde klorgasen bilda kloridjoner, antagligen via hypoklorit, samtidigt som väteperoxiden bryts ner till syrgas och vatten.
Metaller, oftast i form av oxider, i lösningen kan katalysera nedbrytning av väteperoxid, men det borde inte bildas klorgas under den processen, bara vatten och syrgas.
Ren saltsyra och väteperoxid i blandning ger ingen märkbar klordoft ens efter ett tag, medans under etsprocessen och 1/2 - 2/3-dels förbrukad lösning efter etsning definitvt har det - där kan man säkert dividera om hur det går till rent kemiskt...
- prototypen
Man ska använda kopierbar ritfilm (ritfilm som tål värme) (och den som inte vet vad ritfilm är så är det man använde för att göra ritningar före CAD).MadModder skrev:En laserskrivare ger absolut inte ett helt tätt lager. Jag är tvungen att köra två filmer på varandra för att ingen UV ska läcka genom och göra kopparen alldeles prickig...
Då får man bättre kontrast, OH-film fungerar INTE.
Protte
- jonnorberg
det skall vara den typen som nästan ser ut som bakplåtspapper och _är_ baserat på papper - inte den varianten som är matterad plastark som också användes som ritfilm i samband med tuchpennor (rotringpennor)
varför det skall vara papper är för att den elektrostatiska processen i kopieringsmaskinen/laserskrivaren skall fungera ihop med papprets smula kvarvarande fuktighet i sig för att sprida ut laddningarna jämt över ytan och genom pappret och på så sätt slipper micro-klumpningar och sprickor i tonersvärtan - det är den delen som inte fungerar bra på OH-plast då den isolerar för bra.
varför det skall vara papper är för att den elektrostatiska processen i kopieringsmaskinen/laserskrivaren skall fungera ihop med papprets smula kvarvarande fuktighet i sig för att sprida ut laddningarna jämt över ytan och genom pappret och på så sätt slipper micro-klumpningar och sprickor i tonersvärtan - det är den delen som inte fungerar bra på OH-plast då den isolerar för bra.
- prototypen
Verkar vara ett problem, mitt sista paket köpte jag hos Lyreco men de verkar ha slutat med det, kommer väl att behöva inom något år så vi får väl se vart det finns.jonnorberg skrev:Och vart får man tag på ritfilm?
EDIT: OH-film fungerar, men kanske inte bäst.
/Jon
Skillnaden mellan OH-film och ritfilm är som natt och dag, jag har provat.
Xxargs: Plastfilm smälter och fastnar inne i skrivaren dessutom, tyvärr har jag provat.
Protte
xxargs,
det är visserligen så att det blir sidoprocesser i de flesta reaktioner, men inte vilka reaktioner som helst.
I det här fallet så skulle klorgas om den fanns i lösningen reagera med både koppar och väteperoxid. Om du inte har i stora mängder av andra kemikalier eller kör någon elektrolys samtidigt, så kan jag inte se någon rimlig reaktionsväg som skulle ge klorgas.
Gissningsvis så är lukten av klorgas egentligen saltsyra som gasas ur i samband med reaktionen. I vissa lägen så luktar saltsyran klor, och även efter exponeringen kan man känna en svag smak/lukt av klor. Ungefär samma som när man använt en del mediciner, som ögondroppar/salvor t.ex. De gånger som jag stött på detta har det handlat om någon som har t.ex. diskat i utspädd syra under längre tid. Se upp med om andra saker luktar konstigt efteråt, både starkare, svagare eller känns lite fel som om man är förkyld. Isf får du i dig alldeles för mycket.
Man måste ha ganska bra ventilation för att få ut saltsyraångor, de har en tendens att hänga kvar i närheten ett tag.
det är visserligen så att det blir sidoprocesser i de flesta reaktioner, men inte vilka reaktioner som helst.
I det här fallet så skulle klorgas om den fanns i lösningen reagera med både koppar och väteperoxid. Om du inte har i stora mängder av andra kemikalier eller kör någon elektrolys samtidigt, så kan jag inte se någon rimlig reaktionsväg som skulle ge klorgas.
Gissningsvis så är lukten av klorgas egentligen saltsyra som gasas ur i samband med reaktionen. I vissa lägen så luktar saltsyran klor, och även efter exponeringen kan man känna en svag smak/lukt av klor. Ungefär samma som när man använt en del mediciner, som ögondroppar/salvor t.ex. De gånger som jag stött på detta har det handlat om någon som har t.ex. diskat i utspädd syra under längre tid. Se upp med om andra saker luktar konstigt efteråt, både starkare, svagare eller känns lite fel som om man är förkyld. Isf får du i dig alldeles för mycket.
Man måste ha ganska bra ventilation för att få ut saltsyraångor, de har en tendens att hänga kvar i närheten ett tag.