Regulator till Solcell

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Varför ska den slå av om batteri spänningen sjunker. Då vill du väl ha laddning om något. Det skulle visserligen vara bra att koppla bort alla belastningar. Men det ska nog göras tidigare. Med regulatorn kommer spänningen aldrig att bli 14,5V Jag förstår inte frågan.
Tonichoppa

Inlägg av Tonichoppa »

Jag menade att lasten på batteriet ska slås av, inte laddningen.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Vore forfarande roligt att veta hur vilket batteri du har.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Och att "den" är lasten borde jag fatta fast du pratar om laddnigsregulatorn? Jag är tyvärr inte tankeläsare.
Tonichoppa

Inlägg av Tonichoppa »

Det är ett vanligt MC batteri på 20 a/h som jag använder mig av.
Ursäkta mig Danei om jag formulerar mig fel.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Då är det så litet att det nog är bra med en regulator.
Men du ska nog fundera på vad du använder för enhet. a/h är helt fel. för du menar väl inte 100 kvadratmter per timme?
a betyder inte ampere. Då ska det vara stort A. h är visserligen timme. Men det är väl inte ampere per timme du menar heller. Rätt ska vara Ah
xxargs

Inlägg av xxargs »

Tonichoppa skrev:Tack för hjälpen, shunt regulator blir nog bra. Nu undrar jag om ni kan hjälpa mig med att den slår av när batteri-spänningen understiger typ 10.5 volt och när den går över typ 14.5.

MVH
Tony
Du pratar nu om två saker - ett skydd som slår av förbrukarna när spänningen är under 10.8 Volt, ett annat 'skydd' som skyddar batteriet för överspänning när den är fulladdad

- sistnämda är tex shunttregulator - och har du bara en MC-batteri a 20 Ah och solpanelen kan ger 1.5 ampere så _bör_ du ha en sådan om batteriet skall hålla någon längre tid.

med en shuntregulator så nyttjar man heller inte solpanelens hela kapacitet effektmässigt då strömmen för en viss solstyrka är lika vid både nedlastat till 14-volt direktkopplad till batteriet eller 'idealllasten' vid 17 Volt spänning då det senare ger mera effekt (Watt) för samma ström.

Mer anvancerade solpanelregulatorer kan hantera det här och hela tiden letar efter punkten avseende ström/spänning för maximal effekt och sedan transfomerar ned spänningen till batterispänningen - dvs. regulatorn i gynnsamma fall ger mer ström till lägre spänning än vad solpanelen kan avge i ström - men det är ganska avancerade prylar och inte aktullet för din del (eller köp just en sådan regulator).

---

Urladdningsskyddet måste byggas med antingen något bistabil relä (drar bara ström för växling) eller baserat på någon typ av MOSFET-trissor som kan stänga av belastningen när spänningen är för låg.

Det svåra är att bygga det här strömsnålt nog och inte har oväntade beteenden när batterispänningen är 0 eller väldigt lågt etc.

hållrelä etc. enkla lösninga går bort då dessa drar för mycket ström hela tiden.
Skriv svar