Tappar kontakten med Wispen "rc23"
Matningsspänningen är 5,06214 Volt enl. Rohde & Schwarz, under programmeringsfasen sjunker den till 5,05201 Volt vilket får anses som acceptabelt. På oscilloskopet syns inget ofördelaktigt. Fråga: på en 16F628A; ska den vita kabeln från Wisp648 vara ansluten till 10, 11 eller inte ansluten? Jag har sett lite olika uppgifter angående detta. Jag har den ansluten till pin 10. Efter att ha provat ett par olika typer av 0,1uF kondensatorer över matningsspänningen testade jag en 4n7 i stället vilket gjorde att Wispen inte lägger av varje gång som tidigare. Skumt att 0,1uF inte påverkade alls om den satt där eller inte men en 4n7 gör att det fungerar i ca 70% av försöken?!
Jag har också testat att flytta bitarna till andra änden av labbplattan men ingen skillnad noterades, dock är skillnaden den samma med 0,1u resp. 4n7 när jag provar att byta.
Det är möjligt att jag har fel men jag tror inte att nergradering till äldre programvara hjälper i det här fallet.
Jag ska försöka installera Wispen i Microcode studio plus men den finns inte i listan så om någon har information om hur den ska installeras eller om den är kompatibel med annan programmerare som finns i listan så är jag tacksam för hjälp.
Jag har också testat att flytta bitarna till andra änden av labbplattan men ingen skillnad noterades, dock är skillnaden den samma med 0,1u resp. 4n7 när jag provar att byta.
Det är möjligt att jag har fel men jag tror inte att nergradering till äldre programvara hjälper i det här fallet.
Jag ska försöka installera Wispen i Microcode studio plus men den finns inte i listan så om någon har information om hur den ska installeras eller om den är kompatibel med annan programmerare som finns i listan så är jag tacksam för hjälp.
Spänningen är OK.
Den vita är LVP, och normalt ska man ansluta den till LVP/PGM
pinnen på målkretsen. Man kan även lägga den pinnen fast till GND
om man vill. Via ett pull-down motstånd om man använder pinnen
till annat. Om du kopplar Wispen dit så drar den bara ner pinnen
aktivt när det faktiskt behövs.
Det där med kondingen låter skumt.
Jag tror inte heller att annan programvara hjälper.
Right, jag tror inte att jag kommer längre utan att själv testköra just
din WIsp648. Du avgör om du vill så skickar du den till
mig. Jag brukar testa och returnera samma dag...
> Jag ska försöka installera Wispen i Microcode studio plus
Hur menar du med "installera" ?
Den vita är LVP, och normalt ska man ansluta den till LVP/PGM
pinnen på målkretsen. Man kan även lägga den pinnen fast till GND
om man vill. Via ett pull-down motstånd om man använder pinnen
till annat. Om du kopplar Wispen dit så drar den bara ner pinnen
aktivt när det faktiskt behövs.
Det där med kondingen låter skumt.
Jag tror inte heller att annan programvara hjälper.
Right, jag tror inte att jag kommer längre utan att själv testköra just
din WIsp648. Du avgör om du vill så skickar du den till
mig. Jag brukar testa och returnera samma dag...
> Jag ska försöka installera Wispen i Microcode studio plus
Hur menar du med "installera" ?
Jag vet inte om du är bekant med MCS men det finns en funktion som gör att det går att skicka basic koden direkt till PICen. Det finns en lista på vilka proggare som går att ansluta till denna funktion dock saknas Wispen. Det finns möjlighet att installera andra också som inte finns i listan men man måste ange några parametrar (som jag inte minns just nu) där för att det ska funka.
> Jag kör för övigt alltid mina Wisp628/648 via en USB/RS232 konverter från Clas Ohlson.
Det slog mig just att då har vi inte samma program ändå, även om jag byter till äldre version. Du använder troligen xwisp2wf.exe och jag kör xwisp2w.exe!
Skillnaden måste ju vara just i kommunikations rutinerna om jag förstår det hela rätt?
Då har vi en möjlig källa till problemet här!
Jag får väl göra mig ett ärende till Clas!
Det slog mig just att då har vi inte samma program ändå, även om jag byter till äldre version. Du använder troligen xwisp2wf.exe och jag kör xwisp2w.exe!
Skillnaden måste ju vara just i kommunikations rutinerna om jag förstår det hela rätt?

Jag får väl göra mig ett ärende till Clas!

Sorry, då missuppfattade jag instruktionerna i Users Guide and Command Reference for Xwisp2 där det står: xwisp2wf.exe - Windows (for USB-serial converter with FTDI chip and FTDI API)..
Jag trodde att det betydde att denna fil är avsedd för USB adapters in general. Då gäller det endast för vissa USB adapters.
Clas adapter är tydligen inte den typen då?
Jag trodde att det betydde att denna fil är avsedd för USB adapters in general. Då gäller det endast för vissa USB adapters.
Clas adapter är tydligen inte den typen då?

Ja, då har Clas blivit 249 kr rikare och nya tester har utförts. Jag provar nu med en ny laptop som bara har USB portar. Problemet i nuvarande läge är att varje gång jag lämnar CMD fönstret för att editera koden så måste jag ange porten igen för att få kontakt. (set XWISP2=port 4 baudrate 19200 rts on) sen fungerar den så länge jag inte lämnar CMD! Nu behöver jag inte bryta spänningen till Wispen som tidigare. Det finns i den här datorn port 4 t o m port 15 men inga lägre nummer. Jag måste naturligtvis ha missat någon väsentlig punkt här för det måste ju fungera utan så mycket hassle men just nu står det still i de grå. 

> (set XWISP2=port 4 baudrate 19200 rts on)
Varför gör du så ?
Och vad menar du med att "lämna" kommadofönstrat ? Stänger du fönstret ?
> set XWISP2=port 4...
Används istället "port 4" i själva xwisp2w kommandot. D.v.s :
"xwisp2w port n go some-file", där "n" är COM-numret och "some-file" är din HEX-fil.
Eller set dina environment-variabler så att de inte är lokala till ditt CMD fönster.
Kontrollpanelen -> System -> Advanced -> Environment variabler.
Men det är smidiagre att ha det i xwisp2w kommandot...
> baudrate 19200 rts on
Helt onödigt !
Xwisp2w.exe gört alla nödvändiga inställningar av porten !
Varför gör du så ?
Och vad menar du med att "lämna" kommadofönstrat ? Stänger du fönstret ?
> set XWISP2=port 4...
Används istället "port 4" i själva xwisp2w kommandot. D.v.s :
"xwisp2w port n go some-file", där "n" är COM-numret och "some-file" är din HEX-fil.
Eller set dina environment-variabler så att de inte är lokala till ditt CMD fönster.
Kontrollpanelen -> System -> Advanced -> Environment variabler.
Men det är smidiagre att ha det i xwisp2w kommandot...
> baudrate 19200 rts on
Helt onödigt !
Xwisp2w.exe gört alla nödvändiga inställningar av porten !