Gps antenn?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
ElectricMan
Kontakt:

Inlägg av ElectricMan »

Här har ni datablad:
http://www.intersil.com/data/fn/fn6199.pdf

Och från intersils hemsida:
http://www.intersil.com/cda/deviceinfo/ ... 005,0.html

Och den jag har sitter monterat på ett kort med alla nödvändiga komponenter, den har 2st SMA kontakter en in och en ut, och pinnar till matningsspänning. Kortet är tillochmed guldplätterat.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Den där saken Du har är antagligen ett demoboard för något som är avsett att användas som utgång på en LNB för satellit-TV. Första MF där ligger visserligen i samma område som GPS-signalerna, men kortet är inte något "front end" ingångssteg. 3.6dB brusfaktor är högt i det sammanhanget.

Det finns en hel del beskrivningar på hemmagjorda GPS-antenner, även med förstärkare, så leta efter en sådan och bygg den exakt enligt anvisningarna. Det är nog bästa sättet att få det här att fungera.

Eventuellt kan Du, beroende på kretslösning, modifiera genom att ta bort matning via koaxen och mata förstärkaren med en separat sladd. Då försvinner krånglet med att påföra DC nu när detta inte är inbyggt i modulen. Eller försöka hitta en beskrivning med separat matning.
Användarvisningsbild
ElectricMan
Kontakt:

Inlägg av ElectricMan »

Okej, men det blir inget bättre med den förstärkaren, bara sämre?
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Jag är ingen större expert på GPS-moduler och saknar siffra på deras brusfaktor, men ur ett amatörradioperspektiv så är 3.6dB förfärande högt för en preamp.

Troligen har Du lägre brusfaktor i modulen och då får Du bättre resultat utan förstärkaren förutsatt att kabeln är tillräckligt kort.

Vid en viss kabellängd, förutsatt att förstärkaren sitter vid antennen, blir det bättre att använda den, men sämre än att ha antennen intill modulen.
peter555

Inlägg av peter555 »

Om du inte har några instrument att mäta med så är det enklaste att köpa Kjellantennen och sedan jämföra dina byggen med den senare.
Håller med Marta om att den där förstärkaren är direkt olämplig. Det ska räcka med en ensam FET för att förstärka din antennsignal. En brusfaktor på runt 0.5 dB borde vara rimligt.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Användarvisningsbild
007sweden

Inlägg av 007sweden »

http://www.arrl.org/tis/info/pdf/0210036.pdf

Det är denna som Electric_Man har provat bygga...
Användarvisningsbild
ElectricMan
Kontakt:

Inlägg av ElectricMan »

Jag har byggt den och en sånhär. :)

http://home.iae.nl/users/plundahl/antenne/patchant.htm

Vad ska man ha för instrument för att mäta det då?

Jag köper nog antennen på Kjell iaf. Det borde duga åt mig hoppas jag :)

Ingen som har set nåt schema på hur man skulle kunna bygga en förstärkare då?
Användarvisningsbild
007sweden

Inlägg av 007sweden »

ET-212: Känslighet: −155 dBm

Medans resten bland annat 312 har -159 dBm i känslighet.

Edit: räknade lite på det:

212: 3.1622776601683793e-16mw
312: 1.2589254117941662e-16mw

Mer än en fördubbling i känsligheten, helt i enlighet att 3dB = en fördubbling.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Det är viktigt att du har varit nogrann när du översatt måtten från tum till mm, och sedan mätt ordentligt när du byggt. Du bör få till det på tiondelen på de kritiska ställena.
Nc
Kontakt:

Inlägg av Nc »

du är säker på att det är 50ohms varianten å inte 75ohms tv kabel ?

Vit är ju standard färg på 75ohms koax även om det finns vit 50 ohms varianter med.
Användarvisningsbild
ElectricMan
Kontakt:

Inlägg av ElectricMan »

Ingen aning vad det är för kabel, jag tog nåt jag hade hemma. Kan vara TV kabel, mest troligt är det så. Den hade en "folie" skärmning iaf...

Jag tycker att jag har fått till måtten rätt bra men man kan ju fila till det så det blir på nano milimetern :)
peter555

Inlägg av peter555 »

Då är det en TV-koax, om både antennen och radion har samma impedans så är det inte så kinkigt med kabelimpedansen. Problemet är att du inte vet impedansen på någondera. Dämpningsmässigt hör kabel-TV-kablarna till de bättre.

Du kan göra en enkel test och se om antennen är OK. Kapa din kabel så kort som möjligt och sätt antenn + modul utanför och se om det funkar bättre då. Om inte det fungerar bör du se dig efter en annan antenn.
B1n4ry
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av B1n4ry »

Hade du bara antennen "vid fönstret"? = inne?

Och du ser några satteliter men du får ingen fix?

Testa att ha antennen *utomhus* med fri sikt mot himlen.
Sätt den t.ex. på en pinne nån m ut från fönstret.

Varken min Garmin Colorado eller min Garmin CSx har direkt lätt att få fix när dom är inomhus, om än nära fönstret.

Det som behövs är ju att antennen skall "se" satteliter med tillräckligt stort individuellt avstånd för att kunna triangulera fram positionen. Så beroende på hur ditt fönter är beläget så kanske det inte funkar alls inomhus. Att ha antennen i ett "hål" i väggen gör ju att du bara ser en liten del av horisonten.

//B1N4RY
Användarvisningsbild
ElectricMan
Kontakt:

Inlägg av ElectricMan »

Nu har jag stoppat ut hela modulen med 30cm kabel till antennen men får bara "sattelite without lock, not used" :(
Skriv svar