"cold fusion"

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
peter555

Inlägg av peter555 »

Vad jag har förstått så har man ingen lösning på problemet med materialutmattningen i väggarna som de snabba neutronerna orsakar.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Har någon läst biblografin eller vad man skall kalla det om Hannes Alfvén - plasmaforksninges fader i Sverige (det var ju hans som fick käka middag med presidenten i USA utan att veta varför - så topphemligt var det)

Det var ganska intressant läsning - om enorma lufttoma magnetflaskor med en kapsyl väte som plasma brinnande och hur hela grundvalen skakade när magnetfälten och plasmat kollapsade bara för att någon svans av plasmat råka komma åt en metallväggyta och bestämde sig för att dränera hela systemets lagrade energier den vägen - det var altså inga små smällar.

Av boken att dömma så var han också 'skulden' till att minst ett par stora anläggningar som skrevs mycket om på 70-talet lades ned då han matematiskt bevisade varför dessa inte var framkommliga vägar med Maxwell alla fyra ekvationer (nästan alla räknar bara med 3 av dom då en av dessa anses så 'obetydlig' och inte har någon betydelse samt att räkna med fyra är så jobbigt. Inte ens moderna EM-simulatorer använder alla fyra ekvationerna.)

Man ser i texten när han beklagar över den närmaste religösa kultbildning det blir kring så stora vetenskapliga projekt då det kommer in så mycket folk som inte är forskare. Att projektets fortgående och skickar papper till varandra blir viktigare än den ursprungliga projektidén - beroende att så många får sin välbetalda försörjning av detta, så det gäller att suga på karamellen så mycket som möjligt. Kort sagt så har man allt för ofta ohyresbekymmer på organisatorik nivå inom grundforkningen... Då är man heller inte välkommen i dessa organisationer om man kommer med dålig men korrekta nyheter till dom som håller i pengapåsarna. Han var en av dom som gjorde det och följdaktligen fick många plötsligt se sig om nya jobb...

(och lite av det här har jag själv sett också i engelsk statlig upphandling, där upphandlingsprocessen och kontrollverksamheten att köpet görs rätt gör att proceduren i sig blir viktigare för att hålla organisationen sysselsatt och alla i dessa led kan visa att de har vettig syselsättning (gentemot varandra), att varan/köpet som starta det hela marginaliseras till sådan grad att ingen skulle märka om leveransen och mottaget av varan skedde övh. Jag bara baxnade när jag så det här första gången.... Har aldrig sett så mycket kostymklädda som nevöst gjorde saker som de blev tillsgada av sina chefer för att kunna rapportera tillbaka (korrekt) i alla möjliga nivåer... och då blev sådana saker som mätvärden i 1/1000-dels dBm livsviktiga frågor och undrar varför en kontrollmätning inte gav exakt samma resultat till sista decimalen *sick* - trots alla sina harvard-examen så kunde de fan i mig ingenting utöver vad en bönräknare från ett svensk ekonomgymnasie kan... - GHAAAAAAAAAAA)

Kontentan med alltihop är att bygga en magnetfält som kan innesluta het plasma är ganska lätt att bygga - det svåra är när den invändiga gasmassa börja rör på sig dynamiskt och skall göra något (vilket den börja göra vare sig man vill eller inte) - det är då det blir riktigt besvärligt att hålla det stabilt - det är då den negligerade fjärde ekvationen i maxwell som helt plötsligt blir dominerande i systemet.

Det fanns också en del tankeväckande varför EHD-generatorer knappt kommit från skrivbordsnivå (generatortyper som använder sig joniserad gas i hög hastighet mellan två plattor i ett kraftigt magetfält - tror mer än en av er har sett den illsustreras i 70-tals populärliteratur som 'framtiden generator' - tydligen hände det lite saker man inte hade tänkt på när man började försöka ta ut energi ur det här systemet....

I boken fans det en populrärisk förklaring hur plasmamoln kan bete sig - och att det inte behöver vara i nästan full vakum som de flesta tror utan kan vara i full atmosfärstryck med visst antal laddade joner per cm^3 - fenomen även kallad åskbollar och varför dom har det 'oförklariga' beteendet som de har...
Om man följe Maxwells alla fyra ekvationer (inte 3) så är det inte alls oförklarligt och varför den gör som den gör i närheten av elektriska ledare och järnspisar - bollen står till största delen av i sig själv ihopknuten elektromagnetisk energi i samspel med plasmat, vilket förståss gör den känslig för all som har med ström, statisk och magnetfält att göra

---

Det han fick käka middag hos Presidenten för hade troligen något med att göra i händelserna i andra stycket, fast plasmabollen applicerat nu mot fientliga känvapenbärande satellitet - dvs. vad som hände när kanten på ett magnetisk ihophållen plasmamoln nådde en ledande yta, om plasmamoln består av deterium och tritiunblandning så kollapsar den så snabbt mot ytan och gasen blir så het att det blir en kortvarig kärnfusion som strålar och stöter innåt i satelliten och stör de känsliga strukturerna i känvapnen.

mao. man skickar 'såpbubblor' mot fientlig satellit...

- och att smällar är en känd effekt av åskbollen efter att ha krymper ihop under en viss nivå...
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

intressant :)
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

häftigt :wink:
peter555

Inlägg av peter555 »

Det var intressant att höra lite om klotblixtar.

Jag har hört en historia från min farmor där en klotblixt for genom huset och fräste spår i takets träpanel. Den avslutade sedan resan med att flytta en rejäl grindstolpe i sten.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Nu är jag rädd att det inte är Alfvén som avses i texten - hittar fan inte vad han heter (hittar heller inte boken), det jag kommer ihåg var just Alfvén var en av personerna som fick en skopa skit för att han drev saker i riktning och slösade pengar på projekt som inte hade förutsättningar att lyckas, mot bättre vetande och klara bevis, att akademiska världen kan vara ganska så smutsig lyckades den här boken förmedla (vilket kompletterar och bekräftar med vad jag har hört från andra håll 'hur det går till' - och det är inte ett dugg bättre nu när forskning styrs politiskt mha. EU-pengar och man måste ha en avlönad advokatstab under sig för att ens få in ansökan på rätt ställe om man skall ha några EU-pengar alls - det fins många led parasiter som vill födas av forskningspengarna - det är därför det blir så lite kvar till den som faktiskt behöver och påverkar förståss på resultaten)

Forskningspengar hanteras allt mera som jorbruksstöd - mao. resp. lands sysselsättningspolitik av 'sina' forskare, inte om forskningen faktiskt kommer att bidra med något vettigt - det är numera en sekundär historia...

Därför är jag imponerad av CERN:s, verkar överleva allting i form av regeringskriser och har en finasiering som inte verkar vara allt för stor andel politikerberoende....
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Om vi hade lagt lika mycket pengar på utveckling av bättre fissionskraft i stället för fusion som alltid är 20 eller 50 år fram i tiden så skulle vi antagligen redan ha så mycket energi som vi skulle tänkas kunna vilja ha och utan att avfallet är något problem. Det är inte heller direkt så att fusionskraft är helt utan avfall - neutronstrålningen som är mycket stark gör alla delar av fusionsreaktorn radioaktiva...

peter555: Jag läste någonstans att man funderar på att använda litium på insidan av reaktorn som då omvandlas av neutronstrålningen (möjligtvis med något mellansteg) till tretungt väte som också skulle användas i reaktionen. Den mesta neutronstrålningen skulle då tas upp där och skydda resten av maskinen samtidigt som man får ett "enkelt" sätt att få ut värmen på. Men det kanske inte räcker?
peter555

Inlägg av peter555 »

Det var en intressant ide´, men är inte litium genomskinligt som luft för snabba neutroner, de brukar ju inte vara så lätta att stoppa ?

Jag trodde själv mycket på fusion för några decennier sedan men det är som du säger alltid 50 år tills det ska finnas en fungerande anläggning.

I nuläget har vi ingen tid kvar, det är bara att sätta spaden i jorden och börja bygga några kärnkraftverk.
xxargs

Inlägg av xxargs »

hmm, göra sitt eget bränsle ala bridgereaktor alltså...

och precis som det skrivs så är fusions-kraft inte ofarlig, man måste välja (bygg)material som inte ger några långlivade isotoper och att bromsa snabba neutronerna hör till en del av att göra värme av farten och få ut energin...
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Nej fusion är inte enbart guld och gröna skogar det ger ifrån sig en del radioaktivitet/neutroner, men dom menar på det att det är lättare att skydda sig mot neutronerna än att hitta platser för långtidsförvaring av högradioaktivt nukleärt avfall.

Långt ifrån all materia blir radioaktivt bara för att det bestrålas av neutroner, vissa svagt radioaktiva meterial kan man däremot göra starkt radioaktiva genom bombardemang av neutroner. Bly tex blir ju inte radioaktivt av att bestrålas. Det som också kan göra ett material indirekt radioaktivt är restprodukter från själva kärnbränslet som tex i ett vanligt kärnkraftverk som sätter sig på väggar och allt.
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Jag hittade det här om litiumet efter en snabb sökning på Google:
http://www.jet.efda.org/pages/faqs/faq4.html#3008

Det kan vara intressant att betänka att över 90% av vårt "kärnavfall" består av fertilt uran-238 - en breederreaktor kan ta till vara på energi från även det. Det går att få ut i storleksordningen hundra gånger mer energi för samma mängd uran som de flesta reaktorer som används idag. Det kärnavfall som separeras ut vid upparbetningen är radioaktivt mycket kortare tid då de långlivade isotoperna stoppas in i reaktorn igen för att avge sin energi. Frankrike upparbetar sitt kärnavfall, vet dock inte hur många breedreaktorer de har. Avfall från lättvattenreaktorer innehåller faktiskt mer U-235 än naturligt uran gör! En breedreaktor kan använda naturligt uran, men det i sig är väl ingen stor fördel då anrikningen i stället ersätts med upparbetning. Däremot minskad bränsleåtgång med c:a faktor 100 är ju betydlig.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

100ggr mindre bränsleåtgång.. det kan ju inte vara bra då löser man ju problemet :D

Ang radioaktivitet i fusions reaktorer så blir väggarna radioaktiva, men det klingar av efter 50-100 år sist jag läste om det. Så det verkar betydligt mer "hanterbart" än miljontals år.
peter555

Inlägg av peter555 »

Kanske litiumfiltar kan vara lösningen, lite jobbigt att byta vart 5:e år bara.

Breedreaktorer har väl den otrevliga egenskapen att de kan skena betydligt lättare än andra.

Jag skulle vilja se betydligt mer forskning inom transmutation.
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Ja, det går ju inte för sig att lösa problemet med kärnavfallet. Måste ju finnas nåt att klaga på va? :shock: Sen att man åtanvänder de där långlivade isotoperna så att bränslet inte är radioaktivt i hundratusentals år kan ju också ses som en fördel.

peter555: Ja, det blir bara mer och mer prylar som krävs för att få tokamaken att gå ihop! :shock:

Att breederreaktorer skulle skena lättare än andra är dock inte en nödvändighet - många av de man byggt har visst haft den egenskapen, men det går att göra även en breedreaktor med så pass mycket inbyggd negativ feedback att reaktionen stannar av när temperaturen stiger - effekten regleras genom att ändra mängden kylning! Att många äldre breedreaktorer har den där otrevliga egenskapen du pratar om beror vad jag förstått på att man ville kunna stoppa in naturlig uran utan anrikning och dessutom tillverka så pass mycket plutonium att det räcker till kärnvapen utöver att driva reaktorn.

edit: skrev lite till.
Gästaren

Inlägg av Gästaren »

kimmen skrev: Sen finns nån kombination "Polywell" kallas den av skaparen, det är något forskningsprojekt i USA. Elektroner fångas i ett magnetfält i mitten och bildar en potentialgrop som då ska dra dit de positiva kärnorna som då ska kollidera. De påstår sig ha kommit en bit på vägen att lösa det stora problemet med en "fusor" - att partiklar krockar med accelerationsgallret i för stor utsträckning.

.
IEC fusion
Uppfinnaren av ”Polywell” Robert Bussard, tänkte använda ämnet Bor11 som bränsle till sin IEC reaktor, för då slipper man neutronerna. Enda avfallet är laddade Helium kärnor som tydligen ska gå att omvandla till elektrisk ström med upp till 80% effektivitet!

Det kvarstår förstås hur långt man kan komma med den här konstruktionen.

Animerad film på IEC-fusion
Skriv svar