USB - Byggga aktiv förlängare/repeater
- Jine
- Kontakt:
Hej!
Som det är nu, har jag kommit fram till att jag har 3st alternativ.
1. Köpa lång antennsladd och ha USB modulen inne - Kostnad ca 600kr
2. Köpa 4-5st USB repeaters moduler och täta. - Kostnad ca 400kr
3. Bygga ihop usb förlängningen - Kostnad ca 400kr.
Alternativ 1 är absolut enklast, MEN dyrast. Kabeln kommer måttbeställd och klar, bara vulka ihop och koppla in, dock förlorar jag mottagning på det - då det är viss förlust i kabeln.
2. Billig, inte så driftsäker? samt otymplig.
3. Chansning, modulerna kanske inte fungerar bra? Samt om det ska vara nån annan kabel än vanlig TP kabel blir det dyrt.
Vad tror ni??
mvh Jim
Som det är nu, har jag kommit fram till att jag har 3st alternativ.
1. Köpa lång antennsladd och ha USB modulen inne - Kostnad ca 600kr
2. Köpa 4-5st USB repeaters moduler och täta. - Kostnad ca 400kr
3. Bygga ihop usb förlängningen - Kostnad ca 400kr.
Alternativ 1 är absolut enklast, MEN dyrast. Kabeln kommer måttbeställd och klar, bara vulka ihop och koppla in, dock förlorar jag mottagning på det - då det är viss förlust i kabeln.
2. Billig, inte så driftsäker? samt otymplig.
3. Chansning, modulerna kanske inte fungerar bra? Samt om det ska vara nån annan kabel än vanlig TP kabel blir det dyrt.
Vad tror ni??
mvh Jim
Jine skrev:Hej!
xxargs: Till sån avstörning brukar/brukade JAG använda en ellyt på 0,01uF? Borde inte detta också fungera, eller är det nåt jag missar?
mvh Jim
Sådana kondingar fungerar inte speciellt bra på höga frekvenser, speciellt inte om det är elektrolyttyp.
Induktansen är för att förhindra att högfrekventa digitala störningar och svitchstörningar skall ta sig ut på sladden och agera antenn
Tillsamman med rätt sorts konding(kombination, se nedan) till backen/skärm och drosseln i serie ut mot ledningen så får man en LC-länk med betydligt bättre dämpning än komponenterna var för sig.
Komponetenter är dock långt ifrån ideala och större kondingar agerar som induktanser när frekvensen når över en viss grad, samma med större drosslar som börja agera som kondingar (pga kapacitiva kopplingen mellan lindningsvarven).
Både kondingar och drosslar har en punkt som kallas självresonanspunkten (olika frekvens beroende värde och konstruktion) och är man över detta så har komponenten bytt beteende mot det tänkta. (konding blivit drossel och vice versa) Även när man närmar sig självresonanspunkterna i frekvens så är värdena långt mycket mindre än det som står på kapslingen.
Skall man göra en avkoppling som fungerar över större frekvensområde så kanske man måste parallellkoppla typ 10nF, 1 nF, 100 pF, 10 pF och tom. 1 pF om man även skall dämpa Wlanfrekvenser. Man låter varje 'dekad' sköta sin frekvensområde sas. Drosslar är knepigare att hantera och för att blockera över stort frekvensområde så kanske man får göra flera stegs LC-länk optimerad för olika frekvensband.
Många kommersiella drosslar och kondingar (och även resistanser) - speciellt avsedda för RF-frekvenser, finns ofta både spice-modeller och S-parametrar som beskriver den verkliga egenskapen och inte den idialiserade tankesätte man ofta gör.
Om du har kört simulatorn Spice (Pspice, Orcad, Microcap etc.) så gör man kanske ofta 'felet' att använda ideala kondingar, motstånd, drosslar och OP-ampar - man lägger in sin konstruktion och det hela ser jättebra ut - men byter man till modeller av verkliga komponenter i konstruktionen (som i passiva filter) så gråter man mer än en tår när den fina uträknade filtret totalhavererar med eländigt/oanvändbar prestanda med modellerna av dom tillgänliga komponentera. - och dessvärre brukat modellerna vara väldigt bra beskrivning av de verkliga komponenterna, så det går inte att hoppas att man lyckas särskillt mycket bättre på labbdäcket...
Bero på vad man skall göra - en principell fundering så kan det vara bra med ideala komponenter för att få bort 'störningar' som man inte har kontroll över och kanske dominerar i resultaten och 'skymmer' de intressanta resultaten när man testar iden - kom ihåg att utveckling/idetest är en interaktiv process och då vill man ha så få spakar som möjligt att skruva på, speciellt om de som redan finns ofta är ihoppkoppplade på ett oklart sätt.
med detta innebär det inte att man skall glömma att testa mot 'verkligheten' om iden visar sig vara bra, för det är då man ser om det går att realisera till konkreta byggen.
exempel som man kanske åker på vid tex. byggen av passiva filter - man kanske i teroetiska idetestet kommer ihåg att induktanser brukar ha ett Q-värde på säg 500 - och så bygger och dimensionerar man filtret efter detta och får ett acceptabelt resultat när man simulerat detta.
Sedan tankar man hem coilcrafts modeller på induktanser och stoppar in i simulatorn, och det första man inser är att komponenterna finns inte i typisk E12-serie eller liknande utan bara udda värden och ganska stora hopp - alla som har lekt med filter vet att det är ganska grinigt med värdena...
Därefter varierar Q-värdet mycket med frekvens pga skinneffekter etc. och då fungerade inte tumme och pekfinger-typvärdet Q=500 utan det ligger på just 280 vid den frekvens man är intresserad av etc. och så pusslar man med de udda värdena för att likna så mycket som möjligt de 'ideala' provade värdena innan och slutändan blev inte alls som man hade tänkt sig med annan frekvensgång med mindre branta flanker, rippel i bandet, usel return loss och mer förluster - och då får man ta ställning om man skall acceptera detta eller hitta en annan lösning. och så håller man på.
Det viktiag är att man själv håller reda på när man jobbar med ideala komponenter resp. med 'verkliga' komponenter och inte tar de ideala resultaten som verkliga resultat - vilket är lätt hänt som nybörjare innan man sprungit på alla pumparna när man försöker realisera konstruktionerna.
med detta innebär det inte att man skall glömma att testa mot 'verkligheten' om iden visar sig vara bra, för det är då man ser om det går att realisera till konkreta byggen.
exempel som man kanske åker på vid tex. byggen av passiva filter - man kanske i teroetiska idetestet kommer ihåg att induktanser brukar ha ett Q-värde på säg 500 - och så bygger och dimensionerar man filtret efter detta och får ett acceptabelt resultat när man simulerat detta.
Sedan tankar man hem coilcrafts modeller på induktanser och stoppar in i simulatorn, och det första man inser är att komponenterna finns inte i typisk E12-serie eller liknande utan bara udda värden och ganska stora hopp - alla som har lekt med filter vet att det är ganska grinigt med värdena...
Därefter varierar Q-värdet mycket med frekvens pga skinneffekter etc. och då fungerade inte tumme och pekfinger-typvärdet Q=500 utan det ligger på just 280 vid den frekvens man är intresserad av etc. och så pusslar man med de udda värdena för att likna så mycket som möjligt de 'ideala' provade värdena innan och slutändan blev inte alls som man hade tänkt sig med annan frekvensgång med mindre branta flanker, rippel i bandet, usel return loss och mer förluster - och då får man ta ställning om man skall acceptera detta eller hitta en annan lösning. och så håller man på.
Det viktiag är att man själv håller reda på när man jobbar med ideala komponenter resp. med 'verkliga' komponenter och inte tar de ideala resultaten som verkliga resultat - vilket är lätt hänt som nybörjare innan man sprungit på alla pumparna när man försöker realisera konstruktionerna.
- Jine
- Kontakt:
Hej!
Det va en ruskigt lång post xxargs!
Filter och liknande är något jag aldrig lattjat med, så jag förstod istortsett inget av det du sa =)
Jag kan iaf säga att jag nu beställt 5st USB 5m förlängare, aktiva.
Jag hittade en åf i USA som hade dom för runt 9 USD styck.
Slutgiltiga priset vart 49$ och det är väl runt 320kr INK FRAKT, för 5st moduler. Det motsvarar ca 65kr/modul, och det är väl sisådär 4ggr mindre än vad dom kostar i svergie..
Jag återkommer när jag fått dom!
mvh Jim
Det va en ruskigt lång post xxargs!

Filter och liknande är något jag aldrig lattjat med, så jag förstod istortsett inget av det du sa =)
Jag kan iaf säga att jag nu beställt 5st USB 5m förlängare, aktiva.
Jag hittade en åf i USA som hade dom för runt 9 USD styck.
Slutgiltiga priset vart 49$ och det är väl runt 320kr INK FRAKT, för 5st moduler. Det motsvarar ca 65kr/modul, och det är väl sisådär 4ggr mindre än vad dom kostar i svergie..

Jag återkommer när jag fått dom!
mvh Jim