Rakapparater var visst en riktig styggelse..
Finns det teknik idag som låter att med minst 90% verkningsgrad omvandla 20kVrms till säg 400kV DC ..?
Ev anskaffningskostnad kan ju vägas mot en tråd mindre som behövs dessutom.
Misstänker dock att vid spänningar över 1200V kommer effektiviteten att stryka på foten.
Några frågor inom elkompetens
Hejblueint skrev:Hur hanterar man varierande ingående effekt på vindkraften?, och ändå få rätt frekvens osv..?
(funderar på om det är högfrekvens switchat på något sätt)
Om vi tar ett vindkraftverk som har en synkrongenerator, kopplad till ett större elnät som exempel, så ska jag se om jag kan förklare lite.
(det är möjligt att ha en asynkrongenerator i ett vindkraftverk som arbetar mot ett större elnät, eftersom maskinen då kan ta den reaktiva effekt från nätet, som behövs för magnetiseringen av generatorn.)
Om man fasar in generatorn när det är vindstilla, så kommer den att börja aggera motor(och driva turbinen runt), man får då backeffekt(sitter en brytare för att förhindra detta). Om man istället fasar in generatorn när den för varvtal för 50hz(beroende på polantal), med tomgångsmagnetisering, så kommer den att snurra utan att lämna varesig aktiv eller reaktiv effekt till nätet.
Om det nu börjar blåsa upp till storm, så kommer generatorn fortfarande att hålla samma vartal som tidigare(för 50hz), men den kommer att lämna mer effekt till nätet.
Magnetiseringen av generatorn kommer i detta fallet inte att kunna ändra spänningen på elnätet, utan den kommer endast påverka Cos Fi, altså mängden reaktiv effekt som levereras till nätet. Utspänningen kommer altså fortsätta att vara samma som på elnätet.
Ifall Vindkraftverket hade körts på ett önät, så hade man haft problemet att olika vindstyrka hade gett olika frekvens på nätet. Och olika magnetisering hade gett olika spänning på nätet. Även här hade man kunnat ha en asynkrongenerator, men då hade man behövt någon form av halvledarstyrt kondensatorbatteri för att producera rätt mängd reaktiv effekt, för att hålla rätt spänning på nätet.
Detta resonemang gäller kanske inte dom nyaste vindkraftverken, dom kanske körs med frekvensomformare(för att slippa växel, eller onödigt stor generator, med onödigt många poler). Är det någon som har lite mer insikt i hur vindkraftverken fungerar?
Hoppas detta kunde vara till hjälp, om jag har fel på någon punkt så rätta mig gärna!
//Alexander
- prototypen
Tack Ranstam och välkommen till forumet. Det var en bra beskrivning hur det fungerar MEN ett litet pyttefel, asynkronmaskinen måste drivas med lite högre varvtal än synkrona varvtalet för att lämna effekt. (lika som motor då den inte kommer upp i synkrona varvtalet)(rotorn måste magnetiseras)
Annars så vet vi väldigt mycket om hur vindkraftverk INTE fungerar på detta forum, det finns en tråd om Hannevind och hans plåtpropellrar.
Protte
Annars så vet vi väldigt mycket om hur vindkraftverk INTE fungerar på detta forum, det finns en tråd om Hannevind och hans plåtpropellrar.
Protte