Formatera om HDDn?

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Ghost gör en exakt kopia av partitionen, så det som är borta när du gör backupen kommer vara borta när du återställer backupen.

Med DOS-diskett menade jag just en såndär startdiskett. Det går att skapa när man formatterar en diskett i WinXP. Man kryssar i en liten ruta. Men en startdisk/DOS-disk för Win98 är att föredra eftersom den även tar med saker som behövs för att komma åt CD/DVD-enheter i DOS. Ghost har iofs lite sånt inbyggt, så det kan eventuellt fungera ändå. Minns inte exakt nu.

Man behöver inte återställa en backup till en likadan hårddisk som man gjort backupen ifrån. Hårddiskarna behöver inte ens vara lika stora. Bara grejjerna får plats på hårddisken så är det lugnt. :)
BJ

Inlägg av BJ »

Okej. Ni svarar nästan på det jag frågar nu. :)

"Ghost kopierar sektor för sektor från spår 0 och framåt om man bara har en partition så det blir en exakt avbild av den."

Om man gör så, så får man ju med borttagna filer och tomma sektorer. När man återställer sen, så är dom ju borttagna då med,
men dom går att ta tillbaka. En "exakt kopia" av en partition är inte samma som en kopia av filsystemet. Inte för mig i alla fall. :)
Så... Vilket sätt gör den det på?
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Det är väl snarare en "identisk avbildning" än en kopia (som man ser på kopior i datorsammanhang)?

Kod: Markera allt

cp /dev/sda /media/usbstick
:)
BJ

Inlägg av BJ »

Ibland när man kopierar saker till usb-minnen så säger windows att nån fil innehåller extra information som inte följer med. $ nånting...
Kan det vara thumbs (miniatyrbilds-filerna)?
Det är nog för att det inte är ntfs på dom. Jag är inte så bra på det där...

Men kan man göra så annars? Köra igång en linux-skiva, och så kopiera allting från windows-partitionen till en annan hårddisk?
Då kan man ju göra det istället för att köpa ghost. Men då ska man ha en linux-version som verkligen går att köra från skivan,
och som hittar alla enheterna.
Användarvisningsbild
ElectricMan
Kontakt:

Inlägg av ElectricMan »

Vilket jäkla liv det var i denna tråd då :lol: :wink:
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Ja.. Vill du att jag ska dela på den? :)

BJ:
" Ni svarar nästan på det jag frågar nu."

Nä, jag svarade på det du frågade. Du skriver:

"Om man gör så, så får man ju med borttagna filer och tomma sektorer. När man återställer sen, så är dom ju borttagna då med,
men dom går att ta tillbaka."

De tomma sektorerna följer inte med i en Ghost-backup. Ghost registrerar bara hur många som är tomma och var de finns. När Ghost sedan återställer backupen så lägger den dessa tomma sektorer på samma plats som på orginalhårddisken, förutsatt att det finns plats.

Filer som du tagit bort på orginalpartitionen innan du gjorde backupen kommer förbli borta när du återställer backupen. Så om filer gick att återställa på orginalpartitionen så går de att återställa på den återställda partitionen. Hänger du med? :)

"En "exakt kopia" av en partition är inte samma som en kopia av filsystemet. Inte för mig i alla fall."

Nu är du inne på hårklyveri. På vilket sätt har detta någon betydelse för när du ska göra en säkerhetskopia? :wink:

"Men kan man göra så annars? Köra igång en linux-skiva, och så kopiera allting från windows-partitionen till en annan hårddisk?
Då kan man ju göra det istället för att köpa ghost."

Vad ska du använda istället för Ghost? Menar du att bara flytta över filerna från Windows-partitionen till en annan och sen starta Windows därifrån istället? Det går, men du kommer få pyssla i några filer, bl.a boot.ini ml.f för att kunna boota ifrån den partitionen du kopierat till.
Användarvisningsbild
ElectricMan
Kontakt:

Inlägg av ElectricMan »

Ja.. Vill du att jag ska dela på den?

Nej nej! Inte bryr jag mig :D
BJ

Inlägg av BJ »

"Så om filer gick att återställa på orginalpartitionen så går de att återställa på den återställda partitionen."

Nu! :) Nu fick jag svaret. ;) Om jag då har hela partitionen full med gammalt skräp (som är borttaget) så måste den alltså kopiera 150 GB
även om filerna som "finns" är mycket mindre.

"På vilket sätt har detta någon betydelse för när du ska göra en säkerhetskopia?"

Det finns två sätt då:

1. Kopiera alla kataloger och filer. Det tar ingen extra plats.
2. Kopiera alla sektorer på hela hårddisken. Det tar massor med plats.

"Vad ska du använda istället för Ghost?"

Jag fick bara en idé när Speakman skrev "cp /dev/sda /media/usbstick" som är ett linux-kommando. :)

"Menar du att bara flytta över filerna från Windows-partitionen till en annan och sen starta Windows därifrån istället?"

Nej, jag menade som säkerhetskopia. Att man kopierar alltihop till en annan hårddisk, som man tar bort sen.
Men att man kopierar och återställer med en linux-skiva istället för ghost. Linux är ju gratis...
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Nu när jag tänker efter så blandar jag nog ihop detta program med ett filräddningsprogram som är gjort av samma företag för detta går igenom och kopierar sektor för sektor. Ghost borde rimligtvis inte göra detta utan enbart kopiera det som finns registrerat i FAT eller vad det nu än må heta i andra system. För vid kopiering så hör man att hårddisksarmen rasslar vilket jag tar som att den då hela tiden går mellan FAT och rätt ställe på hårddiskytan. Med med filräddningsprogrammet så är hårdisken helt tyst då den inte bryr sig om FAT om det inte finns eller är förstört utan tar sektor för sektor. Så om du tex raderat en fil på 5GB och sedan kopierar hela partitionen så borde rimligtvis då inte dessa 5GB kopieras och det gäller alla andra filer med som är raderade från FAT.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Helt riktigt Henry. :)

BJ:
"Om jag då har hela partitionen full med gammalt skräp (som är borttaget) så måste den alltså kopiera 150 GB även om filerna som "finns" är mycket mindre."

Nej, nej och åter nej.. för tredje gången. :D
Filerna som är borttagna kommer inte tillbaka!
Är det borta från hårddisken innan du gör backupen så är de borta när du återställer backupen. Varför skulle det komma tillbaka filer som är borta?? :)

cp /dev/sda /media/usbstick kopierar bara filerna. Så du kan lika gärna koppla in hårddisken i en annan Windows-dator och flytta ikonerna, men du kommer få ändra några saker för att kunna starta från mål-partitionen senare. Det behövs inte om du använder Ghost eller något annat program som kopierar sektor för sektor.

Notera att det finns två sätt att säkerhetskopiera:
1) Hela partitionen. Sektor för sektor.
2) Fil för fil.

Båda sätten fungerar i Ghost, som jag skrev tidigare. Men det är bara det sistnämnda som fungerar med t.ex Linux cp-kommando eller flytta ikoner.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Hmm.. Jag kan också passa på att slänga in en fråga när det ändå är massa andra som gör det :D

Om man inte har win XP på datorn man vill formatera, hur gör man lättast då?

( Det är win 98 )

:)
Mvh
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Då skapar du en bootdiskett genom att gå in i kontrollpanelen och "Lägg till, ta bort program". Sedan väljer du filken "Skapa startdiskett".

Då får du en diskett som du kan använda till att boota datorn i DOS. Den disketten stödjer även de flesta CD-enheter.

Starta med startdisketten. Välj om du vill starta med CD-läsar-stöd eller inte. Att inte starta med CD-stöd gör laddningen av disketten lite snabbare. Sedan skriver du "fdisk" för att ändra partitioner och sådant, eller "format c:" för att formattera C: osv..

Skriv "format /?" för att se vilka inställningar man kan göra. Man kan t.ex göra C: bootbar med format-kommandot genom att flytta över systemfilerna efter man har formatterat.
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

> Men då ska man ha en linux-version som verkligen går att köra från skivan, och som hittar alla enheterna.
Ubuntu Live-CD?

> cp /dev/sda /media/usbstick kopierar bara filerna.
Nej, Jimmy, det gör den inte. Den kopierar hela disken i sin helhet. Inkl. partitioneringen och MBR.
Det blir en identisk kopia. Tar även med alla "borttagna filer" (fragmenteringen är bestående). Men kör en defragmentering efter återinstallation (eller helst före) så slipper man det.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Jimmy: Jag har för mig att jag har kört "format C:" innan, och då blev hela HDD'n helt blåst så jag inte kunde instalera windows igen :S

Mvh
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Speakman:
My bad. :)
Visste bara att det kommandot kopierar filer.

Ghost behåller förresten också fragmenteringen.

edit: Tog bort en edit. Jag hade redan skrivit det tidigare.
Skriv svar