Bygga en scooter.
Ja, 1N4001 brukar användas, om det nu inte behövs ännu kraftigare i detta fallet.
Visst, om man parallellkopplar två batteri så fördubblas kapaciteten och strömstyrkan. Men det krävs att båda batterina är i precis samma skick om man ska ha dem parallellt, annars riskerar de att ladda ur varandra och sånt...
Ett sök på google med orden "PWM" "OP" och "555" ger massor av bra träffar. exempelvis:
http://www.allaboutcircuits.com/vol_6/chpt_6/9.html
Visst, om man parallellkopplar två batteri så fördubblas kapaciteten och strömstyrkan. Men det krävs att båda batterina är i precis samma skick om man ska ha dem parallellt, annars riskerar de att ladda ur varandra och sånt...
Ett sök på google med orden "PWM" "OP" och "555" ger massor av bra träffar. exempelvis:
http://www.allaboutcircuits.com/vol_6/chpt_6/9.html
Jonaz:
Bly batterier är tunga men billiga i jämförelse med andra typer av batterier!
Dessutom så blir det väl lite "luft" kring elektroniken........dessutom behöver väl scootern ett "skrov"........eller vad kallar man det för?......om man nu bygger ett skrov(?) till scootern, så kan man kanske göra skrovet lätt.....och tätt (eller fylld med frigolit)? så att det kompenserar batteriets höga densitet.......fast scootern kanske blir lite stor............batteri+ motor+ övrig mekanik + elektronik + skrov......med det "lilla" optimabatteriet så blir väl vikten inte mer(?) än 15+5+2+1+5=23 Kg
Det betyder att scooterns VOLYM bör vara 23 Liter............å det är vä inte så farligt.................eller är jag helt ute å cyklar (igen).
Bly batterier är tunga men billiga i jämförelse med andra typer av batterier!
Dessutom så blir det väl lite "luft" kring elektroniken........dessutom behöver väl scootern ett "skrov"........eller vad kallar man det för?......om man nu bygger ett skrov(?) till scootern, så kan man kanske göra skrovet lätt.....och tätt (eller fylld med frigolit)? så att det kompenserar batteriets höga densitet.......fast scootern kanske blir lite stor............batteri+ motor+ övrig mekanik + elektronik + skrov......med det "lilla" optimabatteriet så blir väl vikten inte mer(?) än 15+5+2+1+5=23 Kg
Det betyder att scooterns VOLYM bör vara 23 Liter............å det är vä inte så farligt.................eller är jag helt ute å cyklar (igen).

Motron driv av en trefas växelspänning. Faserna är 120grader förskutna i förhållande till varandra. Likadant som den vanliga trefasen i väggen. Fördelen med trefas systemet är att man kan få ett roterande magnetfält utan rörliga delar. Med den vanliga 50Hz får man en rotation på 50varv / sekund. dvs. 3000rpm. eller en delnning på den hastigheten. (antalet poler i lindningen) En vanlig asynkrom motor har 1500rpm på magnetfältet. Det ger då ett varvtal på ca 1450 rpm. på grund av eftersläpningen. Men en synkrom motor går exakt på samma hastighet som magnetfältet. Belastar man motorn så drar den mer ström men den snurrar lika fort.
Jag hoppas att det blev tydligare...
Jag hoppas att det blev tydligare...
Kul att se att det är fler som dyker.
Man kanske skulle snickra ihop en fin djuplogg lr ngt
En uP, en trycksensor och et litet minne.
Evert2. Dina teorier kring lyftkraft stämmer fint. Man bör inte göra den tät, för då kommer den att skrynklas ihop när man dyker, och frigolit skulle också minska i volym och därmed tappa sin lyftkraft. (så igentligen måste den vara helt tät men välldigt hållbar.
Annars så får man fixa täta tankar inuti.
Trycket på 20m är iaf. 3bar. 30m=4bar.
Annars så dyker man med skaldräkt så spelar det ingen roll om den väger 25kg
Jag har ändå 14kg bly så..... bara o blåsa i mer luft, och kanske kedja fast den runt midjan så man inte tappar den
/CMAS**
Man kanske skulle snickra ihop en fin djuplogg lr ngt

En uP, en trycksensor och et litet minne.
Evert2. Dina teorier kring lyftkraft stämmer fint. Man bör inte göra den tät, för då kommer den att skrynklas ihop när man dyker, och frigolit skulle också minska i volym och därmed tappa sin lyftkraft. (så igentligen måste den vara helt tät men välldigt hållbar.
Annars så får man fixa täta tankar inuti.
Trycket på 20m är iaf. 3bar. 30m=4bar.
Annars så dyker man med skaldräkt så spelar det ingen roll om den väger 25kg

Jag har ändå 14kg bly så..... bara o blåsa i mer luft, och kanske kedja fast den runt midjan så man inte tappar den

/CMAS**
>> danei
Ja, det var som jag misstänkte med drivningen. Men att ändra frekvensen istället för pulsbredden är nästan lättare med en 555a. Dock så behöver man väl tre synkade fyrkantsvågor som är, som du sa, 120° förskjutna...
Hur går det när man ska starta en synkronmotor från helt stillastående, medför det mer problem än med andra motortyper?
Ja, det var som jag misstänkte med drivningen. Men att ändra frekvensen istället för pulsbredden är nästan lättare med en 555a. Dock så behöver man väl tre synkade fyrkantsvågor som är, som du sa, 120° förskjutna...
Hur går det när man ska starta en synkronmotor från helt stillastående, medför det mer problem än med andra motortyper?
Höll på att mixtra med en 555 och en fläkt nu. Men jag vet inte om jag blev något klokare. Först så snurrade den på samma hastighet. bytte lite kondingar och värderna på pottarna (R1, R2). Och till slut så gick det snabbare runt 100Hz än 500KHz stämmer det eller har jag gjort något galet? T1 hoppade jag över och kopplade direkt till fläkten.
Är jag på rätt väg?

Är jag på rätt väg?

Det är pulskoten som är interasant. Inte frekvensen.Jonaz skrev:Höll på att mixtra med en 555 och en fläkt nu. Men jag vet inte om jag blev något klokare. Först så snurrade den på samma hastighet. bytte lite kondingar och värderna på pottarna (R1, R2). Och till slut så gick det snabbare runt 100Hz än 500KHz stämmer det eller har jag gjort något galet? T1 hoppade jag över och kopplade direkt till fläkten.
Är jag på rätt väg?