Långsiktigt hemautomationsprojekt

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Noddan
Kontakt:

Inlägg av Noddan »

Uppdateringsdags! Lite mer med sensorkortet till bilen!

Har börjat lite smått med tester för sensorkortet nu, fick nämligen trycksensorerna ifrån freescale idag. Kopplade snabbt in en av de till ett löst generellt kort för att testa och visst funkade den. Än så länge är det helt okalibrerat så värdena som står är felaktiga, men det går ändå att blåsa i slangen och ändra värdet. Rätt häftigt tycker jag. Jag är i princip färdig med layouten av sensorkortet också, så jag ska etsa det någon dag snart hade jag tänkt.

BildBild

En liten film på när jag blåser i sensorn finns här. Jag censurerade bort de något osmakliga sug-och-blås-ljuden Bild
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor

Inlägg av BEEP »

"och anta att btr:en gör sitt jobb och ger ett bränsletryck på 3 bar"
Om den gör det så har du glömt att koppla luftslangen till insuget :)
Användarvisningsbild
Noddan
Kontakt:

Inlägg av Noddan »

Du menar att bränsletrycket är 3 bar relativt insugstrycket? Det borde ju ändå ge konstant flöde?
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor

Inlägg av BEEP »

Jo det är konstant men när det gäller öppningstider för spridarna så har jag för mig att flödeskurvan dyker lite vid korta öppningstider och misstänker att kurvorna inte är 100% parallella när öppningstiderna blir längre.
sdujolo2

Inlägg av sdujolo2 »

Hej du har inte funderat på att läsa alla värden via OBDII isället?
Användarvisningsbild
maha
EF Sponsor

Inlägg av maha »

OBDII på en gammal Saab 900, jammen grattis... :wink:
sdujolo2

Inlägg av sdujolo2 »

maha skrev:OBDII på en gammal Saab 900, jammen grattis... :wink:
Hehe sorry kanske skulle läsa vilken bil det handlade om först 8)
Användarvisningsbild
Noddan
Kontakt:

Inlägg av Noddan »

Yttertempetarusensor!

Det börjar bli lite kallt ute, så en yttertemperaturmätare kan vara trevligt för att se hur mycket kläder man behöver ha på sig egentligen. Givetvis ansluts denna till hemautomationssystemet. En perfekt liten tentaflykt såhär på måndagkvällen. Jag hade tyvärr ingen bra nod att använda till det här så det fick bli ett kort som jag tidigare haft i kopplingsdäck, generellt kort. Min tanke är att senare ha en grym väderstation som kan mäta luftfuktighet och andra grejer så det fick bli en tillfällig lösning.

Bild Bild

En fastlödd sensor för innertemperatur, den verkar dock värmas upp en del av kortet så jag vet inte hur mycket man kan lita på den. Jag får sätta en annan utanför lådan och jämföra helt enkelt. Sedan tog jag en fiffilurig låda och sandpapprade upp ett hål för kabeln (note to self: Köp filar! Asjobbigt att sandpappra!). Passar perfekt!

Bild Bild

Givetvis måste det finnas en sensor för att mäta temperaturen där ute också, en DS18S20 blir perfekt här också. Båda temperatursensorerna sitter på samma entrådsbuss, riktigt smidigt. Den ena kabeln som sticker ut ifrån lådan är CAN-anslutningen och den andra går till yttertemperatursensorn. Det gick åt en del krympslang till yttertemperatursensorn så jag hoppas att den håller ett tag nu. Vi får se hur bra den klarar fukt och snö.

Bild Bild

Förvånandsvärt nog fungerade allting på försa försöket, tjoho! Nu har jag yttertemperatur, innertemperatur och temperatur i TV-möbeln. Börjar bli dags att skriva en bättre LCD-mjukvara så man kan välja vilken av sensorerna man vill kika närmare på. En annan given förbättring är att sätta sensorn i skuggan, som det är nu visar den väldigt optimistiska värden ibland.

Bild Bild

Håller även på med en lite snyggare LCD-utskrift som visar vad man bör ha på sig givet yttertemperaturen. Till exempel så spottar den ut “Mössa, Vantar” om det är under fyra grader. Snitsigt tycker jag!
Användarvisningsbild
Landrash

Inlägg av Landrash »

Detta projekt blir intressantare och intressantare. :D
Användarvisningsbild
Noddan
Kontakt:

Inlägg av Noddan »

Minikvällsuppdatering

Har fixat till så den skriver ut klädesplagg nu.. Dock bara enkelt. Under 10 grader: Vantar, under 6 grader: Vantar och Mössa. Nu vill jag ha en grafisk LCD vid dörren som kan rita vad man bör ha på sig, får börja pilla på en drivare till den grafiska LCD:n jag har liggandes här kanske :)
Bild Bild

Landrash: Tack :) Det är alltid kul med positiv feedback :)
Om ni undrar varför det har varit slött med uppdateringar beror det på att jag har skaffat en ny bil (likadan fast bättre... och snabbare!) och den är inte riktigt färdigpysslad. Läcker kylarvatten från turbon för stunden. Sen är jag mitt uppe i tentaperioden också, så det ska nog bli bättring snart hoppas jag.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Du bör nog mäta vindhastighet också för någorlunda rättvisande resultat. Ev luftfuktighet därtill.
Användarvisningsbild
Noddan
Kontakt:

Inlägg av Noddan »

Ja, det hade varit trevligt. Bor dock i lägenhet så jag tror inte att vindhastighet blir helt lysande, har inget bra ställe att sätta den på tror jag. Känner du till någon bra vindhastighetssensor månne?
badtastex
Kontakt:

Inlägg av badtastex »

Mycket imponerad av uppfinningsrikedomen...känner mig helt ambitionslös i jämförelse.. .;/
Användarvisningsbild
Noddan
Kontakt:

Inlägg av Noddan »

Blev lite inspirerad och började rita lite på bilder som kan visa hur mycket man bör ha på sig på en liten grafisk display.. Resultatet från lite kladdande finns på http://noddan.violavita.com/_temp/pixelina/ . Är inte perfekt eller symmetriskt, mest bara lite lek. Men tjejen tycker det är en jättebra idé, så det blir nog av! Notera att bilderna kommer att bli mycket större på själva displayen, pixlarna är ganska stora. Bild från tidigare test av displayen (för att visa hur den ser ut): http://www.arune.se/gallery/v/lost/Home ... 4.JPG.html .
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Oj då, vilken tight vinterjacka hon hade. 8)

Föresten så tycker jag personligen att det är mycket snyggare med tjejer som har mer hår på huvudet än jag har under armarna, så det vore ju inte fel att slänga på en peruk på henne. 8)

Lite rolig idé det där med att ha grafik som visar vad man ska ha för kläder, klart mycket roligare än bara en termometer, även om det kanske inte uppfyller någon vettig funktion. :)

För att ta det steget längre kanske du även skulle ha lite animeringar också. Typ om det är 30C+ så skulle hon ligga och sola och kaske vända på sig lite då och då. När hon står upp så skulle hon ju kunna vinka någon gång ibland. :waving:

EDIT: Ska du ta det ytterligare ett steg gör du typ en hel tamagotchi av det. 8)
Skriv svar