Elektriker-funderingar

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Johan.o:
hm... Déjà Vu ? :D
Användarvisningsbild
Limen
EF Sponsor

Inlägg av Limen »

Dubbelpost med en halvtimmes mellanrum, det har jag nog aldrig sett förrut :)

Ska prata med hyresvärden och se om det ligger i deras intresse att få jord dragen i hela lägenheten. Annars får man väl dra en kabel från köket och in i labbet, är inte så långt emellan.
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor

Inlägg av Purre »

Vid ombyggnad eller utvidgning av en starkströmsanläggning skall de föreskrifter tillämpas som gäller vid tidpunkten för ombyggnad eller utvidgningen.

4 kap. Särskilda säkerhetskraf för lågspänningsanläggningar

5§ I en byggnad eller del av byggnad som används som bostad, grundskola, fritidshem eller förskola/daghem skall en jordfelsbrytare med högst 30mA märkutlösningsström vara installerad som tilläggsskydd för uttag med högst 16A märkström där skydd mot elchock vid indirekt beröring är ett krav. Där avbrott kan medföra allvarliga kosekvenser får uttag undantas från skyddet.
Taget ifrån Elko´s elboken 2007-2008

Och om jag minns rätt så vid nybyggnationer av hus så ska det vara jordat i alla rum samt finnas jordfelsbrytare. Är det däremot en gammal installation (innan 94, 96 eller så) som utvidgas så krävs inte jord eller jordfelsbrytare.
Kan dock minnas fel.
Användarvisningsbild
Limen
EF Sponsor

Inlägg av Limen »

Och detta är en gammal kåk, säkerligen 70-80 år på nacken...
Johan.o
EF Sponsor

Inlägg av Johan.o »

Hmm.. det där var mysko.
Förstår inte hur jag skulle lyckats posta exakt samma meddelande
inom det tids-intervallet :shock:

Har Matrix fått hicka eller?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

jag vill ha jordat vid labbänken, men om det kniper kan jag tänka mig esd jord , från annan punkt, eller helst skulle jag vilja ha ordentlig jord från många och långa jordspett :wink:

om jag inte minns fel så får man inte blanda jordat och ojordat i samma rum
borde ha koll på det men , håller man inte på med det dagligen så får man leta för var sak

jag hadde kopplat in mig på det som funnets och dragit fram en jord, men det hela beror på hur lätt man kan göra det hela

funderar själv på hur jag ska göra härhemma, skulle vilja ha upp 3fas till labbänken, och få ner ups'en till källaren
men fick ett 1" vatten/värme rör över som skulle passa som kabelrör, funderar på att dra det i den, inte helt enligt reglerna men det finns ju fortfarande kabel kvar i pansarrör i huset, så skillnaden är liten
Användarvisningsbild
Anahka1975

Inlägg av Anahka1975 »

Jag jobbade som industri elektriker i 5 år (slutade år 2000) men om jag inte minns fel så är det så här.

All ny installation som görs efter (minns inte datumet men det gäller nu iaf) eller utökning av installation SKALL ALLTID vara jordat. Har du ett rum som är ojordat (uttag/Lampor) och skall installera yttligare ett vägguttag måste alla uttag/lamputag etc bytas till jordade. Man får ALDRIG blanda jordade och icke jordade uttag i samma utrymme. :ajabaja:

Detta för att om du ansluter en pryl med jordat metallhölje i ett icke jordat uttag och höljet blir spänningsförande, samtidigt som du i andra handen håller i en pryl som är anslutet till ett jordat uttag lär du få dig en pärla. Finns det inga jordade uttag är den risken mindre.

Du får dock byta ut ett ojordat uttag med ett annat ojordat uttag, alltså reparera men inte nyinstalera ojordat. Detta är anledningen att det fortfarande säljs ojordat.
DeeJayPA
EF Sponsor

Inlägg av DeeJayPA »

Klart som fan du får bygga ut en ojordad installation.
Det är "miljön" som är avgörande.
Vid nybygge är det jordat som gäller, även potentialutjämnings möjligheter skall finnas.

Labb bänken vill jag helst ha ojordad ur säkerhetssynpunkt.
Är du och skruvar i en jordad 230V apparat och kommer i kontakt med fas och chassi så blir det riktigt obehagligt. Har du inte skyddsjord ansluten så har ju strömmen riktigt samma möjligheter att gå igenom kroppen.
Men ESD skyddat bör man ha.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

jordfelsbrytare :wink: :?: :)
DeeJayPA
EF Sponsor

Inlägg av DeeJayPA »

Vad har jordfelsbrytare med skyddsjordning att göra? :humf: :wink:
Jordfelsbrytare är alltid bra att ha.
Isolertransformator är ju ett jäkla bra skydd oxå.
Johan.o
EF Sponsor

Inlägg av Johan.o »

I gymnasiet vet jag att dom hade en enorm isolationstransformator, som försörjde de flesta labbbänkar..
Där hade dom även lagt jorden på sekundärens mittuttag (115V).
Vilket minskar risken något vid olycklig "kroppskontakt".
grubs

Inlägg av grubs »

Apropå fasta installationer och spikade kablar så är det väl en fast installation om anslutningen är fast, inte om det inkopplade objektet är fastspikat eller inte.
Dvs man kan spika fast kabeln så mycket man vill så länge kontakten går att dra ur (och man inte spikar igenom kabeln...).
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

grubs: Nej...
bjolin

Inlägg av bjolin »

Lite OT, men ändå inte
Sambons kusins man skulle ta bort ett laminatgolv och satte cirkelsågen i detta. Efter någon meter sprakade det till och strömmen gick. De som hade lagt dit golvet hade även tyckt sig behöva ett eluttag till och dragit två FK löst liggande under laminatgolvet tvärs över rummet. Delvis fast installation? :wink: .
Jag kan tillägga att det fanns fler överraskningar i det huset.
grubs

Inlägg av grubs »

AndLi:
För att?
Ett vitrinskåp med belysning och en sladd ut till ett vägguttag är t.ex. inte en fast installation även om man skruvar fast skåpet i väggen(tippskydd). Möjligtvis kan det betraktas som fast installation om man skruvar fast skåpet ovanpå vägguttaget så att det inte går att ta ur sladden eller som bjolin beskrev när man bygger in kablarna.
Sänglampor som skruvas fast i väggen och ansluts till vägguttag är inte fasta installationer.
O.s.v.
Skriv svar