Bra system för lagerhållning av alla komponenter?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Jag brukar göra kortet efter jag har fått komponenterna, mycket enklare med mått då. Ibland så har jag gjort kretskort innan man har fått komponenterna och det blir lättare fel då.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Ja finns inte måttangivelserna i databladet gör man ju naturligtvis så. Men orka vänta på att få hem komponenterna... :D
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Inte alltid alla mått är riktiga i databladet heller.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Det har jag inte råkat ut för än så länge. Även om jag har komponenten i handen, och måste göra en ny footprint, kollar jag måtten i databladet. Jobbigt att sitta med skjutmått och mäta överallt... :P
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Jag har en ganska bra lösning. Ska springa ut och röja upp lite och dra några bilder med digitalkameran.

Kan även nu säga att jag gjort en databas (PHP/MySQL) där jag har samtliga komponenter med värde, specar, placering och antal. Kommer även bli med datablad vartefter jag tankar hem det. Självklart är allt snyggt sorterat och märkt. Sen har man ju såklart (!) den obligatoriska funktionen att man kan exportera en lista i eagle som går att importera direkt för att kolla lagerstatus. Håller även på göra en tabell så man kan översätta eagle:s konstiga namn till typ "resistor 5k6", "NPN transistor SOT-23" eller något som min databas förstår :)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Vill du dela med dig av lite kod? :)

Jag har själv börjat på ett sånt system, men det skulle spara sååå mycket tid om man fick ett färdigt system.

:pray:
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Jag är också helt klart intresserad! Det enda som skulle suga är att lägga in alla prylar :shock:

/PeterH
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

jag var tvungen att göra något och tog ikeakatalogen och kollade på deras budgetprylar, slutade med att jag skaffade lite antonius prylar , 20 trådbackar i två staplar på hjul funkar hyggligt

men mycket bättre än lådor, fördelen med trådbackar är att man ser det mesta och man kommer åt mycket från sidorna med

finns lagom plastinsatser för div småprylar med

en annan fördel är att det inte samlas massa småskit längs ner i lådorn, med trådbackar hamnar allt smått på golvet om det inte är på rätt ställe
486-Moddare

Inlägg av 486-Moddare »

Hmm, nu blev jag sugen på att koda ett program jag med :D
Blir jag klar kommer det nog upp inom några timmar :P
Johan.o
EF Sponsor

Inlägg av Johan.o »

Själv har jag slängt det mesta i 3st sortimentskåp, och några lådor.
Samt lagt in alla specialkretsar och annata avancerat i ett
färdigt databas program som heter: FileAmigo (kan rekomenderas)
Med länkade datablad.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Du har inte någon länk till "FileAmigo"? Man är ju lat (tekniker är normat det). Annars söker jag helt enkelt på Google i kväll :P

/PeterH
Johan.o
EF Sponsor

Inlägg av Johan.o »

Kommer som första sökresultat om du gogglar på det.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Hehe... så enkelt att hitta att det nästan hade varit lika enkelt att bidra med länken direkt :lol:

ex: här hittar du FileAmigo

/PeterH
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

> Vill du dela med dig av lite kod?
> Jag har själv börjat på ett sånt system, men det skulle spara sååå mycket tid om man fick ett färdigt system.

Självklart kan jag ju göra det. Några saker bara

1) Först coh främst måster jag hitta koden och snygga till den och verifiera att den fungerar. 8)

2) Du/ni kommer behöva kunna koda PHP och behärska MySQL och eventuellt Unix-baserade system för att få det hela att fungera.

> Det enda som skulle suga är att lägga in alla prylar

Det har jag märkt. Vissa saker såsom motstånd gick ju enkelt. Men alla enstaka komponenter som man bara har en eller två av (till exempel olika MCU med mera) är ju mindre roliga att lägga in.

Aja, återkommer väl ikväll om jag inte somnat eller hittat på något annat. Ska även försöka fixa fram foton. 8)
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Kan du inte lägga till en OCR-funktion så man bara behöver fota skrivbordet och sedan sköter progget resten :lol:

/PeterH
Skriv svar