Strömsnål dator
-
PederMolin
- Kontakt:
Hej Rohan och tack för dina tips!
Skype blir mer och mer processor krävande också tror att den nya versionen är rekommenderat minst 800Mhz och 512mb minne, men det är nog för att kunna köra video också. Men tittar man på dom senaste versionerna så ligger installerna på ca 20meg mot tidigare 10 så det blir mer och mer tramsfunktioner som tar kraft. Kör man en gammal version så skall man klara sig på 300Mhz eller mer samt 256MB minne.
Frågan är däremot vad P3:an drar, MMX var väl ganska känd när den kom att den var enormt strömsnål. Det är väl det som är bra med C3 propparna annars att dom inte drar mycket!
Tyvärr står det ju inte så mycket om förbrukning när man tittar på datorer, utan det står bara vad nätaggregatet ligger på.
Är det någon som en gammal PIII Laptop och kan mäta lite?
Sedan i den gamla thinkpaden är det väl en ganska strömsnål lcd-skärm? Den verkar ju bara dra max 0,5A och det är väl ganska lite för en skärm?
Skype blir mer och mer processor krävande också tror att den nya versionen är rekommenderat minst 800Mhz och 512mb minne, men det är nog för att kunna köra video också. Men tittar man på dom senaste versionerna så ligger installerna på ca 20meg mot tidigare 10 så det blir mer och mer tramsfunktioner som tar kraft. Kör man en gammal version så skall man klara sig på 300Mhz eller mer samt 256MB minne.
Frågan är däremot vad P3:an drar, MMX var väl ganska känd när den kom att den var enormt strömsnål. Det är väl det som är bra med C3 propparna annars att dom inte drar mycket!
Tyvärr står det ju inte så mycket om förbrukning när man tittar på datorer, utan det står bara vad nätaggregatet ligger på.
Är det någon som en gammal PIII Laptop och kan mäta lite?
Sedan i den gamla thinkpaden är det väl en ganska strömsnål lcd-skärm? Den verkar ju bara dra max 0,5A och det är väl ganska lite för en skärm?
Visserligen är det ju trevligt att veta att din gamla bärbara på 166MHz drar lite ström men så länge den inte gör det du vill att den ska göra så får den ju dra hur lite som helst! Spelar ju ingen roll mer än som 'utopiskt' målvärde. Något att sträva mot som blir svårt att uppnå.
Kollade lite snabbt vad en 19" WS (Samsung SM940BW) har för märkeffekt och det är ~40W. Så om man räknar på 12V så skulle den behöva 3.3A. Det verkar också rimligt att anta att effektförbrukningen står i direkt proportion till bildytan så kan du få en mindre skärm så borde det vara bättre.
Jag räknade lite på det och kom fram till följande siffror:
19" 16:10 så får man ~1050cm²
15.4" 4:3 så får man ~730cm² => ~70%
12" 4:3 så får man ~450cm² => ~40%
Så för en 12" 4:3-skärm så borde man kunna närma sig 1.3A vid 12V.
Detta är visserligen ett strikt teoretiskt resonemang som bygger på vissa antaganden som säkert inte är riktiga, men förhoppningsvis en god approximation av vad man kan förvänta sig.
Kollade lite snabbt vad en 19" WS (Samsung SM940BW) har för märkeffekt och det är ~40W. Så om man räknar på 12V så skulle den behöva 3.3A. Det verkar också rimligt att anta att effektförbrukningen står i direkt proportion till bildytan så kan du få en mindre skärm så borde det vara bättre.
Jag räknade lite på det och kom fram till följande siffror:
19" 16:10 så får man ~1050cm²
15.4" 4:3 så får man ~730cm² => ~70%
12" 4:3 så får man ~450cm² => ~40%
Så för en 12" 4:3-skärm så borde man kunna närma sig 1.3A vid 12V.
Detta är visserligen ett strikt teoretiskt resonemang som bygger på vissa antaganden som säkert inte är riktiga, men förhoppningsvis en god approximation av vad man kan förvänta sig.
Min laptop (MacBook 2GHz core 2 duo, 1GB RAM, osv) har snittat runt 25W de senaste två veckorna. Då är den igång dygnet runt och större delen av dygnet är skärmen avstängd. Trådlösa nätverket är igång och rullar hela tiden med minimal belastning. De timmarna per dygn som skärmen är igång så rullar den på full ljusstyrka. Så visst finns det strömsnåla laptops
Har för övrigt en batteritid på cirka 4-5 timmar vid normalt slösurfande/chattande/programmerande utan allt för brutala kompileringar. Tyst är den också. För det mesta står fläkten helt stilla, men rätt ofta så går den igång på väldigt lågt varvtal och när man börjar belasta processorn drar den igång ordentligt, men låter ändå inte mycket värre än en normal bordsfläkt på "första läget". 
Angående ISA-kort så kanske det vore värt att kolla om man kan få tag i något typ ISA-till-USB-adapter eller liknande?
Angående ISA-kort så kanske det vore värt att kolla om man kan få tag i något typ ISA-till-USB-adapter eller liknande?
-
PederMolin
- Kontakt:
Det tog ett tag för mig att ta tag i att bygga min lilla strömsnåla dator men nu är den klart. Tack för alla råd och tips man fått här på forumet. Bygget var gjort på någon timme, men tog ett tag att bestämma sig för vad man skulle ha och att det inte skulle dra iväg för mycket i pengar själva bygget.
Det blev en VIA C3 processor till slut på 800mhz som blev valet och en SSD hårdisk från Samsung.
Har skrivit lite om bygget på min blogg:
http://alternativenergi.blogspot.com/20 ... i-itx.html
Det blev en VIA C3 processor till slut på 800mhz som blev valet och en SSD hårdisk från Samsung.
Har skrivit lite om bygget på min blogg:
http://alternativenergi.blogspot.com/20 ... i-itx.html