dator i destillerat vatten?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

"Ska du bygga en ny Eniac ?"
Var det inte det vi snackde om? :humf:
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Tänker mig ett pico-ITX kort monterat på höjden i en liten specialdesignad plexiglaslåda. Linux körs från CF-kort, lådan fylld med olja och upplyst med lysdioder....
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

squiz3r skrev:Den leder väll mycket bättre än luft?!

Men jag har hört att man måste isolera processorn från oljan stämmer detta??? Varför skulle inte den tåla olja :?:
Här är några svar:
http://www.tomshardware.com/2006/01/09/ ... _the_fans/

De försöker säga att oljans dielektrikum gör att det blir för hög kapacitans mellan ledarna runt CPUn. Jag tycker att lacken på moderkortet borde fixa den grejen, annars kan man väl bara lägga på lite extra lack (av rätt typ) istället.
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor

Inlägg av Purre »

http://oilcomputer.com/
En hel sida med en tysk som gjort det.
benring

Inlägg av benring »

Detta verkar riktigt trevligt!

Jag är ute efter en tyst PC så detta verkar vara modellen.

Det jag inte riktigt fått kläm på är hur vida dom haft hårddisken i oljan eller inte? Tysken sist hade det inte men jag tyckte att den seriösa byggaren i början hade det?

Den borde ju klara det likt allt annat?
Användarvisningsbild
007sweden

Inlägg av 007sweden »

Hårddiskar är inte lufttäta, och olja I disken är ett problem, sitter bara ett dammfilter. Så därför har man inte disken under ytan, en ide vore väl att lägga på ett silikonlager på hela disken? eller något oljeresistent.

Finns iofs lufttäta hårddiskar men jag tror dessa är ovanliga.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Har hört att man inte ska göra disken tät eftersom den fungerar som tryckkärl :S
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

va?
Användarvisningsbild
007sweden

Inlägg av 007sweden »

Undrar jag också, va?

Om disken hade fungerat som ett tryckkärl hade det varit högst lämpligt med en tät disk.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Finns ingenting alls i en hårddisk som kan bygga upp ett tryck så att den agerar tryckkärl förutom den ev minimala tryckökningen som möjligen skulle kunna skapas av att diskarna roterar då luften i den slungas omkring men det är i så fall i det närmaste obefintligt och knappt mätbart. Så länge det finns luft i hårddisken så fungerar den och hade det kommit in olja i den så kan man lugnt påstå att det blivit problem som i att den blivit förstörd.
Användarvisningsbild
Nisse

Inlägg av Nisse »

Om det inte fanns ventilationshål på hårddiskarna så skulle det väl byggas upp tryck i dom av värmen de alstrar? Hårddiskar kan ju bli rejält varma och luft expanderar duktigt av värme. Det trodde i alla fall jag ventilationshålen var till för.

mvh
Nisse
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor

Inlägg av Purre »

Vad jag vet finns det hål i hårddisken för tryckutjämning, alltså om man tar med sig datorn lite högre upp så det är samma tryck både utanför och i

Men ja hårddisken och cd-enheter får man ha utanför.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Den väldigt lilla tryckökningen som orsakas av säg 80 grader som en hårddisk kanske möjligen hade kunnat bli i något extremfall och med lilla mängd luft som finns i den är försumbar. Dessutom så orsakar ett övertryck i hårddisken inga problem för funktionen som jag kan se det. Hålet/hålen är bla också till för att det skall bli samma luftfuktighet i den som utanför så det inte kan bildas någon kondens i den som kan orsaka ett totalhaveri om det vill sig illa.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Det var bla. PCQT som hade en ruggad dator i destilerat vatten. Om jag inte minns fel så var korten lackade enligt konstens alla regler dvs två lager och med hjälp av vakumkammare.

Men ett vanligt trick som också klarar nätaggregatet som ivrigt tillämpades under 80 talet var att använda koltetraflorid (CFC) i plexiglaslådan (helt sluten låda) eller med annat ord ett sånt freon som är underbart att tvätta kretskort i men som är totalförbjudet numera, tyvärr (men vi alla har väl en dunk gömd för omöjliga kort...).
benring

Inlägg av benring »

Jag hade hört att det var vakuum i diskarna?!

Men ok, så ni säger alltså att jag INTE skall bygga mig en "oljedator" med min vanliga hårdvara??
Skriv svar