Rekylfri tennsug
Lite mer OT men det får väl bli det sista:
Vet inte var du hittat att jag skrivit 115 mbar någonstans? I den andra tråden skrev jag 115 Pascal som är det samma som 1.15 mbar fast det är inte långt ifrån korsdrag ändå tycker jag med en ny lamellpump för det är ju nästan tom så en sliten pump gör bättre än så.
Med inkrom vet jag inte riktigt vad du menar, men jag gissar på att du menar att själva cylindern där lamellerna satt i skulle vara förkromat så var det bara vanligt gjutjärn som var polerat lite lätt och visst den ytan var långt ifrån spegelblank som det är i en riktig proffspump och som det också skall vara. Hade dock inga verktyg för att polera denna yta så den fick vara och det gör ju en viss del för det hela men den kommer att slitas in efterhand men det tar tid.
Slipningen gjordes helt för hand med ett antal olika grovlekar från tror det var 280 (pga den grova ytan som fanns) upp till 1200 korns och det var förstås våtslippapper jag använde till detta. Satte fast sandpapperen på en lite större och tjockare planglasskiva och lade denna sedan på en skärbräda för ännu bättre stabilitet och lade allt detta sedan på diskbänken där jag sedan hela tiden tillförde vatten så att sandpapperen inte bli igenkleggade av det bortslipade materialet och orsaka små fina repor. Höll sedan grejen som skulle slipas på ett sådant sätt så att kanterna inte blev konvexa och det blev helt ok med spegelblanka ytor och det kan jag säga att det var dom definitivt inte innan.
Det fann inte direkt några grejer som det kunde bli spel av i denna då den var så extremt enkelt uppbyggd och bara var en enstegs variant men ventilerna satt inte alls helt perfekta och ytorna på dessa var inte heller spegelblanka som dom skulle och definitivt inte gjutjärnsbiten dom skulle täta mot heller, bara lättare blank. Det var lätta glapp hos själva rotorn där lamellerna satt i mot cylinderväggen (eller vad man nu skall kalla den delen för) men det fick jag bort så att jag inte kunde känna något efter en del fin justerande.
Jo olja med hög viskositet och av hög kvalitet är förstås det som skall användas. Den oljan jag köpte köps även av industrin där man bla tillverkar speglar och rek till alla typer av lamellpumpar och industrin köper ju inte vad för skit som helst och jag vet också att det är en mycket bra olja.
Som lägst går den ner till 30 Pa (1.15mbar) efter att ha varit i gång en tid (det är en del fukt kvar i den som skall bort först) men pendlar mellan detta och runt 50 Pa men det blir bättre ju mer fukt som försvinner. Det känns nämligen definitivt som den kan gå under 30 Pa nu. Så nej det är bra mindre än 40 - 50mbar som är det samma som 4000 Pascal. Jag skrev 30 Pa som bäst i den länken efter att gjort i ordning den under en dag. Jag fick nämligen 115 Pa när den var i originalutförande men där det stod 10 Pa i Julas beskrivning.
Vet inte var du hittat att jag skrivit 115 mbar någonstans? I den andra tråden skrev jag 115 Pascal som är det samma som 1.15 mbar fast det är inte långt ifrån korsdrag ändå tycker jag med en ny lamellpump för det är ju nästan tom så en sliten pump gör bättre än så.
Med inkrom vet jag inte riktigt vad du menar, men jag gissar på att du menar att själva cylindern där lamellerna satt i skulle vara förkromat så var det bara vanligt gjutjärn som var polerat lite lätt och visst den ytan var långt ifrån spegelblank som det är i en riktig proffspump och som det också skall vara. Hade dock inga verktyg för att polera denna yta så den fick vara och det gör ju en viss del för det hela men den kommer att slitas in efterhand men det tar tid.
Slipningen gjordes helt för hand med ett antal olika grovlekar från tror det var 280 (pga den grova ytan som fanns) upp till 1200 korns och det var förstås våtslippapper jag använde till detta. Satte fast sandpapperen på en lite större och tjockare planglasskiva och lade denna sedan på en skärbräda för ännu bättre stabilitet och lade allt detta sedan på diskbänken där jag sedan hela tiden tillförde vatten så att sandpapperen inte bli igenkleggade av det bortslipade materialet och orsaka små fina repor. Höll sedan grejen som skulle slipas på ett sådant sätt så att kanterna inte blev konvexa och det blev helt ok med spegelblanka ytor och det kan jag säga att det var dom definitivt inte innan.
Det fann inte direkt några grejer som det kunde bli spel av i denna då den var så extremt enkelt uppbyggd och bara var en enstegs variant men ventilerna satt inte alls helt perfekta och ytorna på dessa var inte heller spegelblanka som dom skulle och definitivt inte gjutjärnsbiten dom skulle täta mot heller, bara lättare blank. Det var lätta glapp hos själva rotorn där lamellerna satt i mot cylinderväggen (eller vad man nu skall kalla den delen för) men det fick jag bort så att jag inte kunde känna något efter en del fin justerande.
Jo olja med hög viskositet och av hög kvalitet är förstås det som skall användas. Den oljan jag köpte köps även av industrin där man bla tillverkar speglar och rek till alla typer av lamellpumpar och industrin köper ju inte vad för skit som helst och jag vet också att det är en mycket bra olja.
Som lägst går den ner till 30 Pa (1.15mbar) efter att ha varit i gång en tid (det är en del fukt kvar i den som skall bort först) men pendlar mellan detta och runt 50 Pa men det blir bättre ju mer fukt som försvinner. Det känns nämligen definitivt som den kan gå under 30 Pa nu. Så nej det är bra mindre än 40 - 50mbar som är det samma som 4000 Pascal. Jag skrev 30 Pa som bäst i den länken efter att gjort i ordning den under en dag. Jag fick nämligen 115 Pa när den var i originalutförande men där det stod 10 Pa i Julas beskrivning.
sådär ja, i väntan på dhl och mina rörbitar från rinkabyrör så har jag gjort diverse småsaker
plockade in en vacumpump, och kopplade ihop det med den tennsugningspetsen jag köpte från kjell, och med deras hm, 60w lödkolv
ville göra det billigt samtidigt som jag ville ha en vanlig 60w lödkolv om det inte funkade
det ända som behövdes göras var en bit tunn kopparrör mellan lödkolven och spetsen (5 respektive 6mm, har mera sådant om någon behöver ha)
värmde upp kolven och förtente spetsen, jag valde medvetet en oreglerad kolv, för att få upp temperaturen i spetsen, billiga prylar, går det sönder så går det
vacumpumpen kom från skrotcontainern och hadde en lämplig kontakt vilket gjorde den perfekt för fotmanövrering
första testen blev på ett skrotkort där jag skulle ha loss några kristalloscillatorer, ,
allt fungerade kanon
gick hur smidigt som helt att löda loss allt jag provade, bara värma till några sekunder dutta till på pumpen med tån och tennet var borta
kommer helt klart annvändas mycket i framtiden
några bilder på kolv med spets, vacumpump och den tryckluftsdrivna tennsugen jag skrev om



plockade in en vacumpump, och kopplade ihop det med den tennsugningspetsen jag köpte från kjell, och med deras hm, 60w lödkolv
ville göra det billigt samtidigt som jag ville ha en vanlig 60w lödkolv om det inte funkade
det ända som behövdes göras var en bit tunn kopparrör mellan lödkolven och spetsen (5 respektive 6mm, har mera sådant om någon behöver ha)
värmde upp kolven och förtente spetsen, jag valde medvetet en oreglerad kolv, för att få upp temperaturen i spetsen, billiga prylar, går det sönder så går det
vacumpumpen kom från skrotcontainern och hadde en lämplig kontakt vilket gjorde den perfekt för fotmanövrering
första testen blev på ett skrotkort där jag skulle ha loss några kristalloscillatorer, ,
allt fungerade kanon



gick hur smidigt som helt att löda loss allt jag provade, bara värma till några sekunder dutta till på pumpen med tån och tennet var borta
kommer helt klart annvändas mycket i framtiden
några bilder på kolv med spets, vacumpump och den tryckluftsdrivna tennsugen jag skrev om
- MadModder
- Co Admin
- Inlägg: 31428
- Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
- Ort: MadLand (Enköping)
- Kontakt:
Stiligt!
Och för er som inte vet vad inkrom är, så kan ni fortsätta undra för det finns inte. Det stavas nämligen inkråm.
Det är det mjuka inuti mjukt bröd, eller inälvorna från fågel.
Om man t.ex ska fylla en kalkon, tar man först ut inkråmet. Ett annat ord för samma sak är krås. Uttrycket "smörja kråset" har väl många hört, = äta sig mätt och belåten. Helst lite till.
I det här fallet är det alltså det pumpen består av inuti.
Och för er som inte vet vad inkrom är, så kan ni fortsätta undra för det finns inte. Det stavas nämligen inkråm.

Det är det mjuka inuti mjukt bröd, eller inälvorna från fågel.
Om man t.ex ska fylla en kalkon, tar man först ut inkråmet. Ett annat ord för samma sak är krås. Uttrycket "smörja kråset" har väl många hört, = äta sig mätt och belåten. Helst lite till.

I det här fallet är det alltså det pumpen består av inuti.
Noterat stavningen för senare användningMadModder skrev:Stiligt!
Och för er som inte vet vad inkrom är, så kan ni fortsätta undra för det finns inte. Det stavas nämligen inkråm.

Tycker att man mycket väl kan använda orde inkråm om de rörliga arbetande bitarna inne i motorer, pumpar etc. - plockar man ut det så är resten tämligen snabbt värdelöst - vare sig det gäller maskiner eller levande varelser....
grym skrev:sådär ja, i väntan på dhl och mina rörbitar från rinkabyrör så har jag gjort diverse småsaker
plockade in en vacumpump, och kopplade ihop det med den tennsugningspetsen jag köpte från kjell, och med deras hm, 60w lödkolv
ville göra det billigt samtidigt som jag ville ha en vanlig 60w lödkolv om det inte funkade
det ända som behövdes göras var en bit tunn kopparrör mellan lödkolven och spetsen (5 respektive 6mm, har mera sådant om någon behöver ha)
Fint bygge!
Jag funderar på att plocka ihop en likadan, har du en snutt kopparrör över?
Konstigt att dom säljer 5mm och 6,5 spetsar om deras egen lödkolv är på 6mm!
Jag har en Welleman avlödningsstation med helt kass handenhet men ok vakumpump som jag tänkte koppla till Kjells grejer.