Blixt varnare
Det är ingen avständ eller balanserad krets, koax används som skärmad kabel *INTE* som transmissionslinje.
Det står på sid. 2 att vilken koax som helst av bra kvalité fungerar.
Det är ju inte fråga om högfrekvens (HF) direkt.
Signalen från indikatorkortet till räknarkortet är ju (tack vare optokopplaren) i praktiken en strömsignal så jag drar slutsatsen att skärmningen är till för att indikatorkortet inte skall störas av saker i huset.
Testa med skärmad Cat5, då har du möjlighet att ha batteriet (eller gemensam transformator) inomhus.
Jorda de par du inte använder.
Med gemensam matning får du kanske linda trådarna ett par varv genom en ferritring för att få bort HF-störningar från µC.
Mindre störningar inifrån och mer signal från åskan är anledningen att detektorn sitter utomhus.
Batterimatat indikatorkort + optokopplare handlar nog mer om att skydda räknarkortet/användaren mot överspänning.
Tveksamt om det behövs, kortet + antenn är ju inbyggt i ett plaströr (jämför med en TV + antenn och dra dina egna slutsatser).
Det står på sid. 2 att vilken koax som helst av bra kvalité fungerar.
Det är ju inte fråga om högfrekvens (HF) direkt.
Signalen från indikatorkortet till räknarkortet är ju (tack vare optokopplaren) i praktiken en strömsignal så jag drar slutsatsen att skärmningen är till för att indikatorkortet inte skall störas av saker i huset.
Testa med skärmad Cat5, då har du möjlighet att ha batteriet (eller gemensam transformator) inomhus.
Jorda de par du inte använder.
Med gemensam matning får du kanske linda trådarna ett par varv genom en ferritring för att få bort HF-störningar från µC.
Mindre störningar inifrån och mer signal från åskan är anledningen att detektorn sitter utomhus.
Batterimatat indikatorkort + optokopplare handlar nog mer om att skydda räknarkortet/användaren mot överspänning.
Tveksamt om det behövs, kortet + antenn är ju inbyggt i ett plaströr (jämför med en TV + antenn och dra dina egna slutsatser).
Det jag sett av blixt detektor konstruktioner består i huvudsak av antenn+mottagare för 100kHz-300kHz. Mest energi på 300kHz? (energispektrumet vore intressant!).
Antenn är antingen en "öppen kondensator" eller spole.
Uppladdning kan detekteras med något som mäter spänningsfält [Volt/meter].
Position kartläggs mha triangulering (tidsdifferens) med tre punkter. En kritisk komponent kan vara hur stort avstånd man behöver mellan mottagarna för att hinna mäta tillräckligt nogrannt.
Större avstånd = Mer tidsutrymme att mäta.
Antenn är antingen en "öppen kondensator" eller spole.
Uppladdning kan detekteras med något som mäter spänningsfält [Volt/meter].
Position kartläggs mha triangulering (tidsdifferens) med tre punkter. En kritisk komponent kan vara hur stort avstånd man behöver mellan mottagarna för att hinna mäta tillräckligt nogrannt.
Större avstånd = Mer tidsutrymme att mäta.
jag läste om en åskvaranre i en elektronik tidnind, allt som behövdes var en multimeter med tillhörande kablar 
en kabel kopplas till element eller något som är jordat.
den andra kopplas till ett rakblad.
sedan så mäter man bara ohm
jag är inte helt säker på ifall jag missat något men jag tror det var såhär

en kabel kopplas till element eller något som är jordat.
den andra kopplas till ett rakblad.
sedan så mäter man bara ohm
jag är inte helt säker på ifall jag missat något men jag tror det var såhär