Kontrollera en hög last
-
-
Jo, det är sant. Egentligen skulle man behöva både mjuk-start och stop. Men stopen är det som verkligen bryter sönder grejer i nuläget så man kunde börja med det.
Det skulle väll i så fall behövas ett passande motstånd, ett relä som stämmer överens med strömmen som kommer flyta.
Och den lite mer kluriga grejen, en krets som känner av när det kommer spänning på en ledning, och då sätter sig i lystringsläge. Och när sedan spänningen försvinner, så skall den kunna dra en transistor som i sin tur drar reläet som dirigerar ström via motståndet till motorn, och vi uppnår en inbromsning.
Det skulle väll i så fall behövas ett passande motstånd, ett relä som stämmer överens med strömmen som kommer flyta.
Och den lite mer kluriga grejen, en krets som känner av när det kommer spänning på en ledning, och då sätter sig i lystringsläge. Och när sedan spänningen försvinner, så skall den kunna dra en transistor som i sin tur drar reläet som dirigerar ström via motståndet till motorn, och vi uppnår en inbromsning.
krångla inte till det i tanken innan du kollat upp hur det hela verkligen fungerar i verkligheten
troligtvis så gör den såatt den gå med matning frammåt till den når någon slags strömbrytare där den vänder polriktning, kolla upp den och då har du signalen för att inte dra reläet som ligger över bromsmotståndet,
för gör den så att matningen går frammåt och sedan går på nocken för att vända till retur och då bara polväxlar och kör fullt bakåt så är det en djävla kraft för motorn funger troligtvis som en generator och får då en från sin synvinkel negativ spänning på sig, hög ström, men är det så funkar brom och mjukstartsmotstånd, fungerar som både två utan krångel
men kolla upp hur det egenteligen fungerar, det är alltid det viktigaste innan man börjar bygga om något, tyvärr
troligtvis så gör den såatt den gå med matning frammåt till den når någon slags strömbrytare där den vänder polriktning, kolla upp den och då har du signalen för att inte dra reläet som ligger över bromsmotståndet,
för gör den så att matningen går frammåt och sedan går på nocken för att vända till retur och då bara polväxlar och kör fullt bakåt så är det en djävla kraft för motorn funger troligtvis som en generator och får då en från sin synvinkel negativ spänning på sig, hög ström, men är det så funkar brom och mjukstartsmotstånd, fungerar som både två utan krångel
men kolla upp hur det egenteligen fungerar, det är alltid det viktigaste innan man börjar bygga om något, tyvärr
-
-
En praktiskt liknelse med transistorn och värmen, skulle man kunna tänka så här ?:
Tänk dig att du klättrar uppför ett rep, släpper jag repet, (transistorn bottnar) bildas ingen värme/friktion.
Klämmer jag åt lite, så bildas friktion/värme (transistorn är i det aktiva området)
Tar jag tag ordentligt så repet står still, (transistorn leder inte alls) så bildas ingen värme.
Edit: tankarna riktades på annat
Tänk dig att du klättrar uppför ett rep, släpper jag repet, (transistorn bottnar) bildas ingen värme/friktion.
Klämmer jag åt lite, så bildas friktion/värme (transistorn är i det aktiva området)
Tar jag tag ordentligt så repet står still, (transistorn leder inte alls) så bildas ingen värme.
Edit: tankarna riktades på annat
Senast redigerad av Cryptomaster 14 maj 2007, 16:46:06, redigerad totalt 1 gång.
-
Jag skulle vilja ändra liteCryptomaster skrev:En praktiskt liknelse med kondensatorn och värmen, skulle man kunna tänka så här ?:

En praktiskt liknelse med transistorn och värmen, skulle man kunna tänka så här ?:
Tänk dig att du klättrar uppför ett rep, släpper jag repet, (transistorn leder inte alls) bildas ingen värme/friktion.
Tar jag tag ordentligt så repet står still, (transistorn bottnar) så bildas ingen värme
Jag menar att bottnar transistorn går det åt energi (ström flyter, både basström och kollektorström) för att hålla dig kvar på repet. Släpper du åker du ner men ingen energi går åt i transistorn (basström eller collektorström) du får heller ingen friktion mot repet.
Har du lite basström (aktiva området) orkar du inte hålla emot händerna glider.
Edit: meningsbyggnad
- prototypen
Varför går det inte att använda den fartreglering som redan finns och polvända efteråt till motorn, är det tänkt på någon skyddskrets (maskindirektivet). Är det så att motorn kortsluts när man slår ifrån backen (den bromsas då).
Om fart vrid-reglaget styr en spänning till PWM styrningen så är det möjligt att ha två farter, en för fram och en för back med mjukstart och stopp.
Det stod att det var svårt att nå reglaget.
En 12V 58 A PWM snickrar man inte ihop på en lunch!
Prototypen
Kul med ett inte i huvudsakelektronik projekt.
Om fart vrid-reglaget styr en spänning till PWM styrningen så är det möjligt att ha två farter, en för fram och en för back med mjukstart och stopp.
Det stod att det var svårt att nå reglaget.
En 12V 58 A PWM snickrar man inte ihop på en lunch!
Prototypen
Kul med ett inte i huvudsakelektronik projekt.
-
Okej, lite mätningar gjorda.
Det är en permanent-magnets motor.
Vid back islagen, polvänds matarkablarna och matar med 12,3 volt.
Och för nyfikenhetens skull så mätte jag även framåt:
Den ger utslaget 12,3 volt hela tiden, oavsett läge på fartreglaget. Varierade som mest mellan 12,37 - 12,39 Volt.
Betyder det att det är nån form av PWM som styr den framåt ?
Det är en permanent-magnets motor.
Vid back islagen, polvänds matarkablarna och matar med 12,3 volt.
Och för nyfikenhetens skull så mätte jag även framåt:
Den ger utslaget 12,3 volt hela tiden, oavsett läge på fartreglaget. Varierade som mest mellan 12,37 - 12,39 Volt.
Betyder det att det är nån form av PWM som styr den framåt ?
-
en 4093 en pot två 1n4148, en fetdriver , några hygliga mostrissor och flybackdioder, klart
körde en inland dcservomotor på det sättet med gott resultat, 48v 200A
svårast var det med flybackdioderna som skulle klara några hundra A, var tvungen att sätte en serieresistor på någon tiondels ohm för att begränsa strömmen

körde en inland dcservomotor på det sättet med gott resultat, 48v 200A
svårast var det med flybackdioderna som skulle klara några hundra A, var tvungen att sätte en serieresistor på någon tiondels ohm för att begränsa strömmen
-
jag hadde ett annat läge på den motorn med , konstant moment, eller i praktiken konstanströmsgenerator model större och pulskvotsmodulerad
kan ju vara en bättre styrning då man både bromsar och accelerarar med ett konstant moment, en som är på betryggande avstånd från att ta sönder kuggar
problemet är att jag inte kommer ihåg hur jag gjorde
, var mer än tio år sedan jag labbade med det
har för mig att jag mätte strömen på minusledaren mellan motor och batterier och förstärkte den, hadde en triangelvågsgenerator och en komperator mellan triangelvågen och en signal man fick från difförstärkaren mellan inställt börvärde och förstärkaren från strömmen i kablen
kan ju vara en bättre styrning då man både bromsar och accelerarar med ett konstant moment, en som är på betryggande avstånd från att ta sönder kuggar
problemet är att jag inte kommer ihåg hur jag gjorde

har för mig att jag mätte strömen på minusledaren mellan motor och batterier och förstärkte den, hadde en triangelvågsgenerator och en komperator mellan triangelvågen och en signal man fick från difförstärkaren mellan inställt börvärde och förstärkaren från strömmen i kablen
-