Kontrollera en hög last

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Mindmapper
Inlägg: 7101
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Inlägg av Mindmapper »

Exakt. Men jag tycker det verkar betydligt lättare än att bygga om hela alltet. Mjukstoppen är dessutom mindre krävande än mjukstarten eftersom det är mindre ström det är frågan om. Du behöver ju dessutom i princip inte ändra något, bara lägga till en del saker.
Cryptomaster
Inlägg: 593
Blev medlem: 17 december 2005, 02:23:20
Skype: crypto-master
Ort: Nyköping

Inlägg av Cryptomaster »

Jo, det är sant. Egentligen skulle man behöva både mjuk-start och stop. Men stopen är det som verkligen bryter sönder grejer i nuläget så man kunde börja med det.

Det skulle väll i så fall behövas ett passande motstånd, ett relä som stämmer överens med strömmen som kommer flyta.

Och den lite mer kluriga grejen, en krets som känner av när det kommer spänning på en ledning, och då sätter sig i lystringsläge. Och när sedan spänningen försvinner, så skall den kunna dra en transistor som i sin tur drar reläet som dirigerar ström via motståndet till motorn, och vi uppnår en inbromsning.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 17580
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

krångla inte till det i tanken innan du kollat upp hur det hela verkligen fungerar i verkligheten

troligtvis så gör den såatt den gå med matning frammåt till den når någon slags strömbrytare där den vänder polriktning, kolla upp den och då har du signalen för att inte dra reläet som ligger över bromsmotståndet,

för gör den så att matningen går frammåt och sedan går på nocken för att vända till retur och då bara polväxlar och kör fullt bakåt så är det en djävla kraft för motorn funger troligtvis som en generator och får då en från sin synvinkel negativ spänning på sig, hög ström, men är det så funkar brom och mjukstartsmotstånd, fungerar som både två utan krångel

men kolla upp hur det egenteligen fungerar, det är alltid det viktigaste innan man börjar bygga om något, tyvärr
Mindmapper
Inlägg: 7101
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Inlägg av Mindmapper »

Man kan koppla in motstånden redan när backen slår till, när sedan du slår ifrån finns motstånden redan inkopplade. Du behöver då en frånslagsfördröjning som låter motstånden ligga kvar en liten stund.
Edit: Håller med grym, kolla upp först.
Cryptomaster
Inlägg: 593
Blev medlem: 17 december 2005, 02:23:20
Skype: crypto-master
Ort: Nyköping

Inlägg av Cryptomaster »

En praktiskt liknelse med transistorn och värmen, skulle man kunna tänka så här ?:

Tänk dig att du klättrar uppför ett rep, släpper jag repet, (transistorn bottnar) bildas ingen värme/friktion.

Klämmer jag åt lite, så bildas friktion/värme (transistorn är i det aktiva området)

Tar jag tag ordentligt så repet står still, (transistorn leder inte alls) så bildas ingen värme.

Edit: tankarna riktades på annat
Senast redigerad av Cryptomaster 14 maj 2007, 16:46:06, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Zyxel615
EF Sponsor
Inlägg: 1839
Blev medlem: 9 november 2005, 21:20:43
Ort: Kiruna

Inlägg av Zyxel615 »

Ja så kan man säga.
Mindmapper
Inlägg: 7101
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Inlägg av Mindmapper »

Cryptomaster skrev:En praktiskt liknelse med kondensatorn och värmen, skulle man kunna tänka så här ?:

Tänk dig att du klättrar uppför ett rep, släpper jag repet, (transistorn bottnar) bildas ingen värme/friktion.

Klämmer jag åt lite, så bildas friktion/värme (transistorn är i det aktiva området)

Tar jag tag ordentligt så repet står still, (transistorn leder inte alls) så bildas ingen värme.
Jag skulle vilja ändra lite :oops:
En praktiskt liknelse med transistorn och värmen, skulle man kunna tänka så här ?:

Tänk dig att du klättrar uppför ett rep, släpper jag repet, (transistorn leder inte alls) bildas ingen värme/friktion.

Klämmer jag åt lite, så bildas friktion/värme (transistorn är i det aktiva området)

Tar jag tag ordentligt så repet står still, (transistorn bottnar) så bildas ingen värme

Jag menar att bottnar transistorn går det åt energi (ström flyter, både basström och kollektorström) för att hålla dig kvar på repet. Släpper du åker du ner men ingen energi går åt i transistorn (basström eller collektorström) du får heller ingen friktion mot repet.

Har du lite basström (aktiva området) orkar du inte hålla emot händerna glider.
Edit: meningsbyggnad
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11105
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Inlägg av prototypen »

Varför går det inte att använda den fartreglering som redan finns och polvända efteråt till motorn, är det tänkt på någon skyddskrets (maskindirektivet). Är det så att motorn kortsluts när man slår ifrån backen (den bromsas då).

Om fart vrid-reglaget styr en spänning till PWM styrningen så är det möjligt att ha två farter, en för fram och en för back med mjukstart och stopp.

Det stod att det var svårt att nå reglaget.

En 12V 58 A PWM snickrar man inte ihop på en lunch!

Prototypen

Kul med ett inte i huvudsakelektronik projekt.
Cryptomaster
Inlägg: 593
Blev medlem: 17 december 2005, 02:23:20
Skype: crypto-master
Ort: Nyköping

Inlägg av Cryptomaster »

Okej, lite mätningar gjorda.
Det är en permanent-magnets motor.
Vid back islagen, polvänds matarkablarna och matar med 12,3 volt.


Och för nyfikenhetens skull så mätte jag även framåt:
Den ger utslaget 12,3 volt hela tiden, oavsett läge på fartreglaget. Varierade som mest mellan 12,37 - 12,39 Volt.

Betyder det att det är nån form av PWM som styr den framåt ?
Tekko
Inlägg: 9009
Blev medlem: 28 november 2004, 20:19:15

Inlägg av Tekko »

Yeap.
Cryptomaster
Inlägg: 593
Blev medlem: 17 december 2005, 02:23:20
Skype: crypto-master
Ort: Nyköping

Inlägg av Cryptomaster »

Vad börjar vi då med för att bygga nånting som skulle klara av att pwm'a det här ?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 17580
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

en 4093 en pot två 1n4148, en fetdriver , några hygliga mostrissor och flybackdioder, klart :)


körde en inland dcservomotor på det sättet med gott resultat, 48v 200A
svårast var det med flybackdioderna som skulle klara några hundra A, var tvungen att sätte en serieresistor på någon tiondels ohm för att begränsa strömmen
Cryptomaster
Inlägg: 593
Blev medlem: 17 december 2005, 02:23:20
Skype: crypto-master
Ort: Nyköping

Inlägg av Cryptomaster »

Okej, :)
Då får vi en justering som måste göras manuellt med potten va ?

Det skulle ju gå, men det vore så mycket bättre om man fick det att skötas automatiskt. Att öka och gå fortare och fortare tills den går på fullt, med en tidsfördröjning på ca 2 sekunder, och likadant vid stopp.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 17580
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

jag hadde ett annat läge på den motorn med , konstant moment, eller i praktiken konstanströmsgenerator model större och pulskvotsmodulerad

kan ju vara en bättre styrning då man både bromsar och accelerarar med ett konstant moment, en som är på betryggande avstånd från att ta sönder kuggar

problemet är att jag inte kommer ihåg hur jag gjorde :oops: , var mer än tio år sedan jag labbade med det

har för mig att jag mätte strömen på minusledaren mellan motor och batterier och förstärkte den, hadde en triangelvågsgenerator och en komperator mellan triangelvågen och en signal man fick från difförstärkaren mellan inställt börvärde och förstärkaren från strömmen i kablen
Cryptomaster
Inlägg: 593
Blev medlem: 17 december 2005, 02:23:20
Skype: crypto-master
Ort: Nyköping

Inlägg av Cryptomaster »

Nu pratar du om mer än vad min ordlista klarar av att behandla :)

Vad jag i princip klarar av i nuläget är väll att få en PIC att köra PWM. Och sedan tillämpa det på en FET, kanske via ett drivsteg. :oops:
Skriv svar