Ersätta glödlampa med ..?
Jag har en 60W i mitt källarförråd, det sitter en i vart annat förråd ungefär och alla tänds när någon (hyreshus) hämtar sin cykel eller ska i sitt förråd. Jag fick byta lampan varannan månad ungefär tills jag lödde in en 1N4004 i serie med lampan i sockeln, nu har lampan suttit där i 4år i augusti! (den smäller väl nu medan jag skriver detta!) 

-
bengt-re verkar ha rätt så jag ändrar mig och går på hans linje. Man ska alltid kolla allting innan man sticker ut nosen. 
Edit: Hmm, jag kanske måste ändra mig igen, om man tittar på (equ 11)enligt nedan så är det frågan om den lägre glödtrådsresistansen kompenserar den lägre spänningen. Nu är jag bara förvirrad...
half wave

Edit: Hmm, jag kanske måste ändra mig igen, om man tittar på (equ 11)enligt nedan så är det frågan om den lägre glödtrådsresistansen kompenserar den lägre spänningen. Nu är jag bara förvirrad...
half wave
-
-
- bengt-re
- EF Sponsor
- Kontakt:
JO, då UI-grafen är olinjär och tämligen kraftigt PTC så kommer effekten av dioden vara att man (rent teoretiskt) får ut ungefär 65% av effekten utan dioden. Sen vad ljusutbytet blir eftersom det synliga ljudutbytet blir sämre med lägre glödtrådstemperatur vet jag inte eftersom jag saknar graferna och ändå inte orkar räkna på det just ju - har ju börjat semestern nu så håller på att stänga av hjärnan.....
CCFL-rör är nog annars den bästa ljuskällan eller vanliga lysrör även om dioder är roligare, men än så länge så slår de inte lysrör i verkningsgrad
CCFL-rör är nog annars den bästa ljuskällan eller vanliga lysrör även om dioder är roligare, men än så länge så slår de inte lysrör i verkningsgrad
-
- bengt-re
- EF Sponsor
- Kontakt:
Jo, men ju högre temperatur desto mer av emitterad strålning ligger i synliga spektrat. Nackdelarna med högre temperatur är kortare livslängd och att en del av den emitterade strålningen börjar ligga i UVA-bandet vilket inte är direkt önskvärt hos en lampa...
Jo, så kallade UV-lampor för exponering av fotoresist utnyttjar man fenomet, men lider å andra sidan av en livslängd på typ 3 timmar eller så....
Kolla på http://www.elfa.se/no/fakta.pdf för exempel sidan:7
Jo, så kallade UV-lampor för exponering av fotoresist utnyttjar man fenomet, men lider å andra sidan av en livslängd på typ 3 timmar eller så....
Kolla på http://www.elfa.se/no/fakta.pdf för exempel sidan:7