Ersätta glödlampa med ..?

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Jag har en 60W i mitt källarförråd, det sitter en i vart annat förråd ungefär och alla tänds när någon (hyreshus) hämtar sin cykel eller ska i sitt förråd. Jag fick byta lampan varannan månad ungefär tills jag lödde in en 1N4004 i serie med lampan i sockeln, nu har lampan suttit där i 4år i augusti! (den smäller väl nu medan jag skriver detta!) :lol:
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Ajaj... En jämna övertonskurk..... ;) jo, det fungerar bra faktist, men jag hade nog satt en 4007 och en 1nF 3 kV keramisk över dioden - bara för att.... ;)
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Då blir den väll bara på halva effekten :?:
peter555

Inlägg av peter555 »

Det borde bli ca 1/4 av effekten.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Drygt halva effekten blir det.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Borde väl bli knappt halva effekten?
Edit: Förtydligar; Som den utvecklar i lampan.
Edit2: Inte säker på om vi pratar om samma sak.
peter555

Inlägg av peter555 »

bengt-re verkar ha rätt så jag ändrar mig och går på hans linje. Man ska alltid kolla allting innan man sticker ut nosen. :wink:

Edit: Hmm, jag kanske måste ändra mig igen, om man tittar på (equ 11)enligt nedan så är det frågan om den lägre glödtrådsresistansen kompenserar den lägre spänningen. Nu är jag bara förvirrad...

half wave
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Tänkte inte heller på att glödtrådstemperaturen minskar :humm:
Det kanske blir bengt-re som får rätt till sist. 8) Inte så ovanligt :wink:
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Jag skulle satsa på LED-lampor! Sist jag var inne på svebry hade de ett gäng igång. Tror nästan det var standard sockel på dem.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Inte så lätt att räkna på dom heller. 8) Hur beter sig strömmen när den värms upp eller kallnar :vissla: Men bra livslängd, och hur länge måste de vara på för att de ska löna sig.
peter555

Inlägg av peter555 »

Utan att själv ha räknat på det utan endast läst min referens så är Pdc ungefär 0.41 Pac vid samma resistans. Då tror jag att det är svårt att den minskade glödtrådsresistansen ska kompensera för den lägre spänningen och DC effekten bli större än halva AC effekten.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

JO, då UI-grafen är olinjär och tämligen kraftigt PTC så kommer effekten av dioden vara att man (rent teoretiskt) får ut ungefär 65% av effekten utan dioden. Sen vad ljusutbytet blir eftersom det synliga ljudutbytet blir sämre med lägre glödtrådstemperatur vet jag inte eftersom jag saknar graferna och ändå inte orkar räkna på det just ju - har ju börjat semestern nu så håller på att stänga av hjärnan.....

CCFL-rör är nog annars den bästa ljuskällan eller vanliga lysrör även om dioder är roligare, men än så länge så slår de inte lysrör i verkningsgrad
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

"Sen vad ljusutbytet blir eftersom det synliga ljudutbytet" :lie: :doh: :rofl
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Jo, men ju högre temperatur desto mer av emitterad strålning ligger i synliga spektrat. Nackdelarna med högre temperatur är kortare livslängd och att en del av den emitterade strålningen börjar ligga i UVA-bandet vilket inte är direkt önskvärt hos en lampa...

Jo, så kallade UV-lampor för exponering av fotoresist utnyttjar man fenomet, men lider å andra sidan av en livslängd på typ 3 timmar eller så....

Kolla på http://www.elfa.se/no/fakta.pdf för exempel sidan:7
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Ljuset från lampan blir obetydligt svagare om man jämför med grannarnas, vid närmre eftertanke kunde jag ju bytt till en 100W för jag betalar ju ändå inte för energin. :wink:

”jämna övertonskurken” :lol:
Skriv svar