Bygga startgran?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Jag skulle rekomendera att ha en pullup på 10kΩ mellan RESET och +5V.
Kristallen och kondensatorerna till den kan ni spara in.

En bra sak att ha är däremot en ISP-kontakt ELFA 43-653-75. En beskrivning på hur man kopplar in den finns på ATMEL's hemsida (hittar den ej nu). I varje fall så är det väldigt händigt att använda ISP för att programmera om kretsen, utan att ta bort den från kortet.
kimmi

Inlägg av kimmi »

Mindmapper skrev:Jag skulle rekomendera att ha en pullup på 10kΩ mellan RESET och +5V.
Kristallen och kondensatorerna till den kan ni spara in.

En bra sak att ha är däremot en ISP-kontakt ELFA 43-653-75. En beskrivning på hur man kopplar in den finns på ATMEL's hemsida (hittar den ej nu). I varje fall så är det väldigt händigt att använda ISP för att programmera om kretsen, utan att ta bort den från kortet.
ja vist, men de 3 dela koster inte kassan

ang. reset behoves den inte om du inte andvender reset button (to gnd) men for ISP er det bra,

Jeg ved ikke om han har ISP (STK500 eller lik) ellers 3 x330 ohm modstånd + lpt kabel kan programerer den
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Om du inte drar upp reset så ligger den och tar emot störningar.
Du kan lägga den till matningen direkt, men det är skonsamare att göra det via ett motstånd. Man riskerar inga strömstötar som kretsen kan må dåligt av då. Man kan även ha en liten konding mellan reset och jord så att matningen hinner stabilisera sig innan exekveringen börjar.
gurrag

Inlägg av gurrag »

Hej!

Jag bygger egna tidtagningsystem. Se http://www.u-sec.com.

Det går att köpa hela system eller bara delar, typ startgran.

MVH Geir
Skriv svar