Installera Ubuntu?
>> JimmyAndersson
"233MHz och har hela 48MB"
Med GNOME som fönsterhanterare? Härregud! Det är ju som att försöka köra lastbil med en moppemotor som enda kraftkälla!
Nej, ge burken lite mer RAM och släng in Xubuntu. Har du tur så kan det rulla... Annars får du börja från serverversionen av ubuntu (eller debian) och steg för steg lägga på de drejer du behöver. Bäst av allt är om du kommer på att du egentligen inte behöver en fönsterhanterare
"233MHz och har hela 48MB"
Med GNOME som fönsterhanterare? Härregud! Det är ju som att försöka köra lastbil med en moppemotor som enda kraftkälla!
Nej, ge burken lite mer RAM och släng in Xubuntu. Har du tur så kan det rulla... Annars får du börja från serverversionen av ubuntu (eller debian) och steg för steg lägga på de drejer du behöver. Bäst av allt är om du kommer på att du egentligen inte behöver en fönsterhanterare

- JimmyAndersson
- Kontakt:
Stopp stopp stopp. Det är min labbdator som har 233MHz och 48MB minne. Om du bläddrar bakåt i tråden så ser du att den här datorn som jag installerat Ubuntu på består av detta:
Nätverkskort: Micronet SP2500RS V2 10/100.
CPU: AMD K6-2 400MHz
Hårddisk: WesternDigital 80GB
Minne: 512MB <----------
Grafikkort: Nvidia TP601 Graphics Card. 64Mb 4xAGP, S-Video, VGA out.
Ljudkort: SoundBlaster Live! SB0200.
edit:
"Bäst av allt är om du kommer på att du egentligen inte behöver en fönsterhanterare"
Jag har knappt kommit på vad jag ska ha datorn till, så egentligen behövs nog ingen fönsterhanterare. Funderar lite på om det ska bli en server eller ljud-dator eller mediaspelare.
Tips?
edit 2: Orsaken till att datorn finns beror på att jag städade bland högar av datorprylar som låg överallt. Såg att det var ganska trevliga grejjer så jag plockade ihop en dator.
Egentligen skulle jag nog kunna plocka ihop 3-4st till, men utrymmet räcker inte till..
Nätverkskort: Micronet SP2500RS V2 10/100.
CPU: AMD K6-2 400MHz
Hårddisk: WesternDigital 80GB
Minne: 512MB <----------

Grafikkort: Nvidia TP601 Graphics Card. 64Mb 4xAGP, S-Video, VGA out.
Ljudkort: SoundBlaster Live! SB0200.
edit:
"Bäst av allt är om du kommer på att du egentligen inte behöver en fönsterhanterare"
Jag har knappt kommit på vad jag ska ha datorn till, så egentligen behövs nog ingen fönsterhanterare. Funderar lite på om det ska bli en server eller ljud-dator eller mediaspelare.
Tips?

edit 2: Orsaken till att datorn finns beror på att jag städade bland högar av datorprylar som låg överallt. Såg att det var ganska trevliga grejjer så jag plockade ihop en dator.

En Debian testing burk kanske vore något? Då får du ju xorg om du vill ha
o.s.v, Debian hade du ju dessutom lyckas installera server versionen av och
steget därifrån till en Debian installation med xorg/xfree86 är ju inte så värst
långt
Vidare kan det kanske på en lite slöare burk vara riktigt skönt att köra stable
med xfree86 (mindre krävande) och kanske fluxbox till den, borde ge dig allt
du behöver för ett snabbt smidigt grafiskt system.
o.s.v, Debian hade du ju dessutom lyckas installera server versionen av och
steget därifrån till en Debian installation med xorg/xfree86 är ju inte så värst
långt

Vidare kan det kanske på en lite slöare burk vara riktigt skönt att köra stable
med xfree86 (mindre krävande) och kanske fluxbox till den, borde ge dig allt
du behöver för ett snabbt smidigt grafiskt system.
Ja nu får det vara nog med häcklande på Debian. 
Många Debianutvecklare oroar sig just för Ubuntus framfart. Och jag håller nog med om att risken finns att Ubuntus filosofi kommer att göras som parallell med Microsofts evinnerliga patchande för de mindre insatta.
Kort sagt, Debian Stable för säkerheten i främsta hand, Debian Testing för motsvarande Ubuntu Release och Debian Unstable för motsvarande Ubuntu Beta...
Glöm heller inte att Ubuntu är kommersiellt och drivs av vinstintressen...
Sorry för O/T.

Många Debianutvecklare oroar sig just för Ubuntus framfart. Och jag håller nog med om att risken finns att Ubuntus filosofi kommer att göras som parallell med Microsofts evinnerliga patchande för de mindre insatta.
Kort sagt, Debian Stable för säkerheten i främsta hand, Debian Testing för motsvarande Ubuntu Release och Debian Unstable för motsvarande Ubuntu Beta...
Glöm heller inte att Ubuntu är kommersiellt och drivs av vinstintressen...
Sorry för O/T.

ehf: Oja, med rpm å annan nedsmutsning... ;P
Limen: Vem har sagt "för något"? Produkten sa jag iaf.
Vad jag menade var att Ubuntu gör en populistisk åtgärd genom att göra snabba releaser. Dom bygger inte ens releaserna på milstenar utan på regelbundenhet.
Debian gör en "stable" när den är mogen för det, inte innan. Det bidrar till mycket hög säkerhet.
Att Ubuntu blir populärt, ökar intäkterna till supporten. Ju mer support folk behöver, dessto mer tjänar företaget, osv.
Så det är klart dom vill prångla ut saker snabbt för att få stå i rampljuset. Inte för att det är allmänt bra, utan för att det ger intäkter till ett kommersiellt företag.
Debian erbjuder hur som helst fler alternativ än Ubuntu. Med Backports finns alltid möjlighet till färskare program även för Stable.
Ian Murdock ger en bild av vad jag menar.
Limen: Vem har sagt "för något"? Produkten sa jag iaf.
Vad jag menade var att Ubuntu gör en populistisk åtgärd genom att göra snabba releaser. Dom bygger inte ens releaserna på milstenar utan på regelbundenhet.
Debian gör en "stable" när den är mogen för det, inte innan. Det bidrar till mycket hög säkerhet.
Att Ubuntu blir populärt, ökar intäkterna till supporten. Ju mer support folk behöver, dessto mer tjänar företaget, osv.
Så det är klart dom vill prångla ut saker snabbt för att få stå i rampljuset. Inte för att det är allmänt bra, utan för att det ger intäkter till ett kommersiellt företag.
Debian erbjuder hur som helst fler alternativ än Ubuntu. Med Backports finns alltid möjlighet till färskare program även för Stable.
Ian Murdock ger en bild av vad jag menar.
Hm, vad fort den här månaden har gått. Jimmy hur gick det med installationen? Har du uppdaterat till Feisty än? Feisty krånglade ju bara till det mer än vad den fixade, tycker jag. 
Den har käkat upp mina ATI-drivisar så att Beryl inte vill funka.
Den har buggat ur när det gäller de vanliga gtk2/metacity-teman. Som paketet och tema-motorn rezlooks-0.6 vill inte funka alls.
Det är säkert mer pessimism som gnällmuskeln vill spy ut. Men jag är för kinkig och trött så jag säger stopp för ikväll och gonatt.

Den har käkat upp mina ATI-drivisar så att Beryl inte vill funka.
Den har buggat ur när det gäller de vanliga gtk2/metacity-teman. Som paketet och tema-motorn rezlooks-0.6 vill inte funka alls.

Det är säkert mer pessimism som gnällmuskeln vill spy ut. Men jag är för kinkig och trött så jag säger stopp för ikväll och gonatt.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Jag har inte laddat hem den nya versionen än eftersom nyheterna mest var till nytta om man byter från Windows. Typ importera bokmärken och sånt. Misstänkte dessutom att diverse "barnsjukdomar" skulle göra det ostabilt såhär i början, så för tillfället är det den 'gamla' Ubuntu som ligger på den datorn.