Första H-Bryggan!

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Chribbe76
EF Sponsor
Inlägg: 1167
Blev medlem: 17 januari 2004, 22:43:17
Ort: Stockholm

Inlägg av Chribbe76 »

Om du klarar dig med 12V för motorn så...
Jag tycker du ska använda 2st LM5110-3 och styra dessa från motorkablarna på det befintliga servot genom 2st optokopplare.
Koppla anod och katod till motorkablarna med ett motstånd i serie.
Ingångarna på LM5110-3 ska ha pulldown.

Dom övre fetarna ska vara P och dom undre N.

Gör ett schema så är det lätt för oss att kontrollera sen innan du börjar koppla.

Det här är din andra tråd om det här så du verkar iaf vara tillräckligt inspererad för att lyckas, så lägg inte ner det.
Användarvisningsbild
Cano
Inlägg: 1556
Blev medlem: 30 november 2006, 23:18:16
Ort: Katrineholm
Kontakt:

Inlägg av Cano »

OK!
Här kommer mitt nya "Schema a lá Paint" :)
Det finns säkert fel i det. Jag fattar inte allt som står i databladet för LM 5110-3M.
Nu har jag bara ritat halva.
Bild
Användarvisningsbild
Chribbe76
EF Sponsor
Inlägg: 1167
Blev medlem: 17 januari 2004, 22:43:17
Ort: Stockholm

Inlägg av Chribbe76 »

Snyggt!

Optokopplaren tänkte jag att du ska styra från båda motorkablarna, alltså pinne 2 ska inte gå till jord, den ska gå till den andra motorkabeln från servot.
Den andra optokopplaren ska kopplas med inverterad polaritet.
Då kan man inte kortsluta fetarna även om servot skulle få för sig att ha båda motorkablarna höga.
76.8Ω är lite lågt, jag tror att 1KΩ är lagom (har ej räknat på det).

Pinne 4 och 2 på LM5110 ska ha pulldown med typ 10KΩ.

Ha gärna en 100nF konding nära matningen på varje drivkrets.

Dina skydds-dioder kommer leda motorns elakheter till matnings-spänningen men för att undvika att spikarna tar sig fram till resten av kretsen så bör du ha en eller flera kondingar mellan 12V och jord så nära dioderna som möjligt.
Jag skulle ha valt minst en polyester-konding på 1µF + någon elektrolyt.

Min tanke för att undvika crossconduct är att optokopplarna(ex. EL817) har snabbare falltid än stigtid men jag är inte helt övertygad om att jag tänker rätt.
Användarvisningsbild
Cano
Inlägg: 1556
Blev medlem: 30 november 2006, 23:18:16
Ort: Katrineholm
Kontakt:

Inlägg av Cano »

Jag är inte riktigt säker på om jag förstår dig rätt.
Editerat schema:
Bild
Om L1 leder försöker den inte då också driva optokopplaren vid L2?

1kΩ till optokopplarna. Jag vet inte om jag tänker rätt, men blir inte det:
(5V-1,2V)/1000Ω=3,8mA ? Räcker det isåfall?

Crossconduct är det samma sak som att bromsa motorn i en H-brygga eller är det när man lyckas kortsluta bryggan?
Användarvisningsbild
Chribbe76
EF Sponsor
Inlägg: 1167
Blev medlem: 17 januari 2004, 22:43:17
Ort: Stockholm

Inlägg av Chribbe76 »

Om du följer spänningen från L1 till L2 så ser du att lysdioden i optokopplare 2 får spänning över sig med fel polaritet, alltså lyser den inte.
Men det räcker med ett motstånd, jag har ändrat som jag hade tänkt.

Jag tror att 3.8mA är lagom men jag är inte den räknande typen, jag brukar labba tills det funkar. :)

Crossconduct är inte bromsning, det är när ström går direkt från den övre transistorn till den undre utan att gå genom lasten, crossconduct betyder inte nödvändigtvis att något exploderar, strömmen måste ju inte vara hög.

Jag fixade pulldown, kondingarna och gatemotstånd.

Jag skulle inte tveka att koppla upp det här och testa men jag garanterar inte korrekt funktion.

Bild
Användarvisningsbild
Cano
Inlägg: 1556
Blev medlem: 30 november 2006, 23:18:16
Ort: Katrineholm
Kontakt:

Inlägg av Cano »

Polvänder det inte på motor kablarna för att få motorn att gå åt andra hållet?
Behövs inte då ett motstånd på båda optokopplarna?

Räcker det med 4.7Ω till gate-motstånd?

Ni får gärna komma med förslag på MOSFETar och frihjulsdioder.
evert2
Inlägg: 2182
Blev medlem: 18 april 2004, 22:47:56
Ort: Jönköping

Inlägg av evert2 »

N-kanals mosfet: IRF1404 HEXFET http://www.elfa.se/pdf/71/07114473.pdf
Användarvisningsbild
Cano
Inlägg: 1556
Blev medlem: 30 november 2006, 23:18:16
Ort: Katrineholm
Kontakt:

Inlägg av Cano »

Hur många Watt klarar den av?
Ptot är det ett värde på hur mycket värme den kan leda bort?
IRF 1405 har ett Ptot på 330W
Men det värdet kanske inte har så stor betydelse?
Användarvisningsbild
Chribbe76
EF Sponsor
Inlägg: 1167
Blev medlem: 17 januari 2004, 22:43:17
Ort: Stockholm

Inlägg av Chribbe76 »

Jo, motorkablarna polvänds för att byta håll.
Motståndet vid optokopplaren används till båda optisarna.

Vissa säger att man måste ha gate-motstånd, andra säger att man inte behöver det, 4.7Ω är taget ur luften.

Den transistor som evert2 länkade till var lite dyr men den är väldigt kraftig.
Jag länkar till några P-kanalare

18:20
http://www.elfa.se/pdf/71/07116395.pdf

39:80
http://www.elfa.se/pdf/71/07114770.pdf

24:90
http://www.elfa.se/pdf/71/07114903.pdf
Användarvisningsbild
Cano
Inlägg: 1556
Blev medlem: 30 november 2006, 23:18:16
Ort: Katrineholm
Kontakt:

Inlägg av Cano »

Chribbe: Dom där hade högre Rds(on) innebär inte det högre spänningsfall över motorn i H-bryggan?
Men dom var mycket billigare!
Användarvisningsbild
Chribbe76
EF Sponsor
Inlägg: 1167
Blev medlem: 17 januari 2004, 22:43:17
Ort: Stockholm

Inlägg av Chribbe76 »

Ja, spänningsfallet i transistorerna är större vilket betyder mer värme.
Av någon anledning är det svårt att hitta riktigt bra P-kanalare till ett rimligt pris.
Det brukar däremot finnas N-kanalare med bra värden som inte kostar fläsk.
Användarvisningsbild
Cano
Inlägg: 1556
Blev medlem: 30 november 2006, 23:18:16
Ort: Katrineholm
Kontakt:

Inlägg av Cano »

En tanke!
Då Chribbe76 påvisat för mig att det som ska driva min H-brygga är konstant spänning fick jag en tanke.

Bild

Vilka är fördelarna/nackdelarna att bygga en H-brygga med MOSFETar istället för relän (i mitt fall alltså)?
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

>> Cano

Med den koplingen kan du inte tillämpa PWM. Reläer drar ström när man driver dem, vilket är trist i batteriapplikationer. Reläer är generellt långsamma, stig-/falltid på flera millisekunder. Reläer behöver ofta extra drivsteg och filter för att drivas.
Användarvisningsbild
Cano
Inlägg: 1556
Blev medlem: 30 november 2006, 23:18:16
Ort: Katrineholm
Kontakt:

Inlägg av Cano »

Jag ska inte tillämpa PWM. Inte heller använda det hela med batterier.
Jag skulle heller inte behöva ett extra drivsteg då ett RC-servo klarar ca 4.5-7V och 500mA.
Stig/falltider på flera millesekunder kan jag nog leva med så länge det inte blir crossconduct.
Inte så många nackdelar för mig, än så länge.
Men som sagt: Det har är bara en tanke.
Användarvisningsbild
Chribbe76
EF Sponsor
Inlägg: 1167
Blev medlem: 17 januari 2004, 22:43:17
Ort: Stockholm

Inlägg av Chribbe76 »

Att pulsa en motor med 40-50Hz är pwm, det är bara när motorn går på fullt ös som det inte är pwm.
Jag rekommenderar inte relän, dessutom är dom dyra.

Av en slump ska jag beställa 2st LM5110 3M så steget är inte långt för mig att testa bryggan, men jag lovar inget.
Skriv svar