Första H-Bryggan!
Om du klarar dig med 12V för motorn så...
Jag tycker du ska använda 2st LM5110-3 och styra dessa från motorkablarna på det befintliga servot genom 2st optokopplare.
Koppla anod och katod till motorkablarna med ett motstånd i serie.
Ingångarna på LM5110-3 ska ha pulldown.
Dom övre fetarna ska vara P och dom undre N.
Gör ett schema så är det lätt för oss att kontrollera sen innan du börjar koppla.
Det här är din andra tråd om det här så du verkar iaf vara tillräckligt inspererad för att lyckas, så lägg inte ner det.
Jag tycker du ska använda 2st LM5110-3 och styra dessa från motorkablarna på det befintliga servot genom 2st optokopplare.
Koppla anod och katod till motorkablarna med ett motstånd i serie.
Ingångarna på LM5110-3 ska ha pulldown.
Dom övre fetarna ska vara P och dom undre N.
Gör ett schema så är det lätt för oss att kontrollera sen innan du börjar koppla.
Det här är din andra tråd om det här så du verkar iaf vara tillräckligt inspererad för att lyckas, så lägg inte ner det.
Snyggt!
Optokopplaren tänkte jag att du ska styra från båda motorkablarna, alltså pinne 2 ska inte gå till jord, den ska gå till den andra motorkabeln från servot.
Den andra optokopplaren ska kopplas med inverterad polaritet.
Då kan man inte kortsluta fetarna även om servot skulle få för sig att ha båda motorkablarna höga.
76.8Ω är lite lågt, jag tror att 1KΩ är lagom (har ej räknat på det).
Pinne 4 och 2 på LM5110 ska ha pulldown med typ 10KΩ.
Ha gärna en 100nF konding nära matningen på varje drivkrets.
Dina skydds-dioder kommer leda motorns elakheter till matnings-spänningen men för att undvika att spikarna tar sig fram till resten av kretsen så bör du ha en eller flera kondingar mellan 12V och jord så nära dioderna som möjligt.
Jag skulle ha valt minst en polyester-konding på 1µF + någon elektrolyt.
Min tanke för att undvika crossconduct är att optokopplarna(ex. EL817) har snabbare falltid än stigtid men jag är inte helt övertygad om att jag tänker rätt.
Optokopplaren tänkte jag att du ska styra från båda motorkablarna, alltså pinne 2 ska inte gå till jord, den ska gå till den andra motorkabeln från servot.
Den andra optokopplaren ska kopplas med inverterad polaritet.
Då kan man inte kortsluta fetarna även om servot skulle få för sig att ha båda motorkablarna höga.
76.8Ω är lite lågt, jag tror att 1KΩ är lagom (har ej räknat på det).
Pinne 4 och 2 på LM5110 ska ha pulldown med typ 10KΩ.
Ha gärna en 100nF konding nära matningen på varje drivkrets.
Dina skydds-dioder kommer leda motorns elakheter till matnings-spänningen men för att undvika att spikarna tar sig fram till resten av kretsen så bör du ha en eller flera kondingar mellan 12V och jord så nära dioderna som möjligt.
Jag skulle ha valt minst en polyester-konding på 1µF + någon elektrolyt.
Min tanke för att undvika crossconduct är att optokopplarna(ex. EL817) har snabbare falltid än stigtid men jag är inte helt övertygad om att jag tänker rätt.
Jag är inte riktigt säker på om jag förstår dig rätt.
Editerat schema:

Om L1 leder försöker den inte då också driva optokopplaren vid L2?
1kΩ till optokopplarna. Jag vet inte om jag tänker rätt, men blir inte det:
(5V-1,2V)/1000Ω=3,8mA ? Räcker det isåfall?
Crossconduct är det samma sak som att bromsa motorn i en H-brygga eller är det när man lyckas kortsluta bryggan?
Editerat schema:

Om L1 leder försöker den inte då också driva optokopplaren vid L2?
1kΩ till optokopplarna. Jag vet inte om jag tänker rätt, men blir inte det:
(5V-1,2V)/1000Ω=3,8mA ? Räcker det isåfall?
Crossconduct är det samma sak som att bromsa motorn i en H-brygga eller är det när man lyckas kortsluta bryggan?
Om du följer spänningen från L1 till L2 så ser du att lysdioden i optokopplare 2 får spänning över sig med fel polaritet, alltså lyser den inte.
Men det räcker med ett motstånd, jag har ändrat som jag hade tänkt.
Jag tror att 3.8mA är lagom men jag är inte den räknande typen, jag brukar labba tills det funkar.
Crossconduct är inte bromsning, det är när ström går direkt från den övre transistorn till den undre utan att gå genom lasten, crossconduct betyder inte nödvändigtvis att något exploderar, strömmen måste ju inte vara hög.
Jag fixade pulldown, kondingarna och gatemotstånd.
Jag skulle inte tveka att koppla upp det här och testa men jag garanterar inte korrekt funktion.

Men det räcker med ett motstånd, jag har ändrat som jag hade tänkt.
Jag tror att 3.8mA är lagom men jag är inte den räknande typen, jag brukar labba tills det funkar.

Crossconduct är inte bromsning, det är när ström går direkt från den övre transistorn till den undre utan att gå genom lasten, crossconduct betyder inte nödvändigtvis att något exploderar, strömmen måste ju inte vara hög.
Jag fixade pulldown, kondingarna och gatemotstånd.
Jag skulle inte tveka att koppla upp det här och testa men jag garanterar inte korrekt funktion.

Jo, motorkablarna polvänds för att byta håll.
Motståndet vid optokopplaren används till båda optisarna.
Vissa säger att man måste ha gate-motstånd, andra säger att man inte behöver det, 4.7Ω är taget ur luften.
Den transistor som evert2 länkade till var lite dyr men den är väldigt kraftig.
Jag länkar till några P-kanalare
18:20
http://www.elfa.se/pdf/71/07116395.pdf
39:80
http://www.elfa.se/pdf/71/07114770.pdf
24:90
http://www.elfa.se/pdf/71/07114903.pdf
Motståndet vid optokopplaren används till båda optisarna.
Vissa säger att man måste ha gate-motstånd, andra säger att man inte behöver det, 4.7Ω är taget ur luften.
Den transistor som evert2 länkade till var lite dyr men den är väldigt kraftig.
Jag länkar till några P-kanalare
18:20
http://www.elfa.se/pdf/71/07116395.pdf
39:80
http://www.elfa.se/pdf/71/07114770.pdf
24:90
http://www.elfa.se/pdf/71/07114903.pdf
Jag ska inte tillämpa PWM. Inte heller använda det hela med batterier.
Jag skulle heller inte behöva ett extra drivsteg då ett RC-servo klarar ca 4.5-7V och 500mA.
Stig/falltider på flera millesekunder kan jag nog leva med så länge det inte blir crossconduct.
Inte så många nackdelar för mig, än så länge.
Men som sagt: Det har är bara en tanke.
Jag skulle heller inte behöva ett extra drivsteg då ett RC-servo klarar ca 4.5-7V och 500mA.
Stig/falltider på flera millesekunder kan jag nog leva med så länge det inte blir crossconduct.
Inte så många nackdelar för mig, än så länge.
Men som sagt: Det har är bara en tanke.