Flytta kondensatorn till efter befintlig transistor och sätt dit en transistor till som drar solenoiden, 1000uF är onödigt stor, höj resistansen i RC länken och sätt dit en transistor till om strömmen inte räcker.
Du har inte ett kopplings schema ligandes? ju mer jag tänker på det ju mer förvirad blir jag det låter intresant med en 7555, nån som vill berätta mer om hur man kan använda den till detta endamålet?
Jag har aldrig något liggandes, jag konstruerar vad som behövs och nu kämpar jag med ett linjärt 35A kragg som självsvänger och imorgon kl 7 ska vi vara marschfärdiga ut på ett jobb. Någon annan som kan svänga ihop ett schema?
För 20 år sedan så svängde jag ihop ett kodlås i hårdvara som fungerade som ett vanligt (inte hålla alla knappar samtidigt) men inte ligger den ritningen kvar. Önskad kod ställdes in med bcd-switchar. idag gör man enkelt ett kodlås med PIC eller annan uC.
Jag kan heller inte programmera med visst vore det fint med en PIC till låset. Fortsätt dina övningar, till slut har du gjort alla fel och då finns bara de rätta lösningarna kvar. Jag har sett på då andra programmerar och det brukar finnas med lite blinka med lysdiod då programmet kommit en bit på väg så man vet var det hänger sig. Och det är MYCKET trial and error även för de som kan.