Debuga-med pic

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Kaggen

Wisp628 Pass-through

Inlägg av Kaggen »

Ville bara uppdatera er på Wispens pass-through funktion. Jag har nyligen testat detta och det funkar bra, jag har iofs firmware 1.09 men använde AUXI som passthrough, vilket är samma variant som finns i 1.11 enligt senaste infon, så jag ser ingen anledning till att det inte skulle funka med den firmwaren också.

Ett par saker att tänka på dock.

1. Se till att sätta baudrate samtidigt som du ger pass kommandot.

2. Se till att stänga av hårdvaru-flödeskontrollen på din terminalprogramvara (DTR/DSR och RTS/CTS eller hur det nu hette) eller vad du nu använder för programvara på PCn. Jag antar att du skall stänga av mjukvaruflödeskontrollen också om du inte implementerat sådan i PICen.

3. Det verkar som om övriga ICSP tåtar från Wispen också måste vara anslutna på rätt sätt, inte bara spänningsmatningen och RX/TX, xwisp2 kommandot utför en koll på PICen innan den sätter passthrough och är inte PGC, PGD och MCLR anslutna så avbryter den med ett felmeddelande.

Jag körde detta kommandot på min Linux-burk:

Kod: Markera allt

xwisp2u port /dev/ttyS0 baud 9600 pass AUXI
där då /dev/ttyS0 ersätts med com1 i windows/dos (eller vilken com port man nu använder) och 9600 sätts till den baudrate som du programmerat din PIC att använda för seriekommunikation.

Nu slipper man switcha Wisp och debug-seriekabel stup i kvarten när man testar, perfa!

Mats
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Fint !
Jag planerar en större översyn av mina Wisp628 web-sidor (om jag
beslutar mig för att fortsätta sälja den) och ska försöka komma ihåg
att ta med lite om detta...
Skriv svar