Nokia 3310 LCD problem

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Användarvisningsbild
Housepainter
EF Sponsor

Inlägg av Housepainter »

tyvärr verkar det som att min har lagt av nu.. nu får jag inte en enda indikation på att något händer.. frågan är om jag skall testa med min andra lcd.. fast man kanske sabbar den..
Användarvisningsbild
Stolleman
EF Sponsor

Inlägg av Stolleman »

trodde också att min hade lagt av men efter en kvart kvicknade den till :?
hoppas din gör det också :)
Användarvisningsbild
Housepainter
EF Sponsor

Inlägg av Housepainter »

:) ja man kan ju hoppas.. men som sagt så har jag en till.. men jag funderar på att slå ihop verkstaden för ikväll.. man får ju tänka på att vara fräsch på jobbet med.. :shock:
om jag hinner imorgon så kör jag nog från scratch och löder om allt.. så får vi se hir det blir.. frågan är om det har någon betydelse att jag kör med en elektrolytkonding. om någon vet så säg gärna vad ni vet
Användarvisningsbild
Stolleman
EF Sponsor

Inlägg av Stolleman »

jag börjar inte gymnasiet förrän på måndag så den här verkstaden har öppet extra länge :)
Tror det ska vara en keramisk men det finns inte keramiskapå 1uF :shock:
Användarvisningsbild
Housepainter
EF Sponsor

Inlägg av Housepainter »

va bra.. då skickar jag min LCD med tillbehör till dig så är det färdigt innan helgen!! :D
nä, nu kallar sängen!!
to be continued...
Användarvisningsbild
Housepainter
EF Sponsor

Inlägg av Housepainter »

så Stolleman, hur har det gått? jag har tyvärr inte hunnit kolla på min sedan sist.. har du fått något resultat?
Användarvisningsbild
Stolleman
EF Sponsor

Inlägg av Stolleman »

Trodde det var fel på lödningen på LCD:n så jag lödde om 2ggr men det var inte det som var felet, nånting i programvaran är det :? har lagt det lite åt sidan ett par dar då tre pinnar gick av. :(
Funderar på att beställa från http://www.fractronics.com/, fina LCD,s till ett bra pris.

Lycka till med din :)
Användarvisningsbild
oJsan
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av oJsan »

Kul att ni verkar få liv i displayerna! Men jag tror att det är överspänningen som ställer till problem.. det är ju trots allt 50% för hög spänningsmatning. Jag höll på med en 3310-display för ett par år sedan men då hade jag kopplat den till en uC (atmega). Denna körde jag på 3.3V från nån liten (dyr) regulator som jag hittade på elfa... tror att den var i en to92-kapsel om jag inte minns fel... Tyvärr så hade min atmega så lite RAM så jag la ner mitt projekt.

Edit: Ajdå, tråkigt att höra Stolleman
Användarvisningsbild
Stolleman
EF Sponsor

Inlägg av Stolleman »

Den fungerar men jag tröttnar snabbt när den inte gör som jag vill, :? ska testa med lägre volt när lusten kommer tillbaka

Kanske borde gräva fram projektet igen? :)
Användarvisningsbild
Housepainter
EF Sponsor

Inlägg av Housepainter »

om du inte kan löda ihop det så testa att plocka ur lcd:n ur all plast.. det finns bra ytor att löda på som är under pinnarna..
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Om ni vill så kan ni sno 3.3V direkt från datorns ATX psu.
Användarvisningsbild
Stolleman
EF Sponsor

Inlägg av Stolleman »

Nu är lusten tillbaka :)
Sådär ja då, nu är skärmen helt naken och blir att löda det igen och test med 3,3V.
Användarvisningsbild
Stolleman
EF Sponsor

Inlägg av Stolleman »

en lödbana gick sönder, inget att göra åt :( ska beställa från fractronics så fort som möjligt så man får en lcd till datorn någon gång :)
Användarvisningsbild
Housepainter
EF Sponsor

Inlägg av Housepainter »

synd! jag har inte haft tid och ork.. men idag fick jag genom en bekant reda på ett ställe i stan med en som säljer massa elektronikprylar(hade tydligen en affär förr i tiden). billigt, nära och nästan alltid öppet.. jag handlade för 140 och fick massor med grejor!!! :)
såfort jag fått lön skall jag dit igen och hamdla mer. nu har jag kondensator psom inte är elektrolyt! :) får se när jag hinner greja med LCD:n igen..
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

I Halmstad fanns det förr i tiden ett ställe som hette "RJ:s Elektronik & Hobby" eller nåt liknande. Där har jag handlat mycket elektronikprylar.
Skriv svar