T: Tillverka del med M14x1.25 och M8x1 gängor

larky
Kontakt:

Re: T: Tillverka del med M14x1.25 och M8x1 gängor

Inlägg av larky »

Väggtjockleken vid metallutskrift verkar lite lurig, de vill inte ha för tjocka väggar då det riskerar att slå sig, det kanske behövs en del som är speciellt ritad för 3D-utskrift för att minimera problemen? Gängorna borde väl gå att rita med lite undermått och sen gänga upp med ett gängsnitt?
bearing

Inlägg av bearing »

tecno skrev: 8 september 2026, 17:53:11
AndLi skrev: 6 september 2026, 23:36:29 Då måste det väl vara billigare att borra och gänga ett hål för varje cylinder i blocket?
Utan tvekan bästa lösningen på alla fronter.
Har inte haft isär motorn. Och tror inte att jag skulle pricka rätt med borrmaskinen mellan vattenkanalerna bara baserat på bilder. =)
Men jag har funderat på det.

Sen är det så att bästa platsen att mäta cylindertryck, ifall målet är att bestämma indikerat vridmoment, är i centrum av förbränningskammaren, där tändstiftet sitter. Mätning ute vid cylinderväggen är bättre ifall man vill känna av knack.

Adaptern blir ju en flexibel lösning också, är inte bundet till en motor.
bearing

Inlägg av bearing »

larky skrev: 8 september 2026, 18:19:40 Väggtjockleken vid metallutskrift verkar lite lurig, de vill inte ha för tjocka väggar då det riskerar att slå sig, det kanske behövs en del som är speciellt ritad för 3D-utskrift för att minimera problemen? Gängorna borde väl gå att rita med lite undermått och sen gänga upp med ett gängsnitt?
Ja, det finns säkert mycket att lära sig angående hur man ska rita för metallutskrift. Men vissa saker verkar gemensamt med vanliga plastutskrifter, som max 45 grader överhäng. Jag behöver justera modellen lite för att få bort sådant.

Ja, jag tror också att det bör gå att rita gängorna och sedan använda gängtapp och -snitt för att snygga till dem. Jag testade det idag på en plastutskrift, och då gick det betydligt lättare att skruva sen.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

bearing skrev: 8 september 2026, 23:53:19 Sen är det så att bästa platsen att mäta cylindertryck, ifall målet är att bestämma indikerat vridmoment, är i centrum av förbränningskammaren, där tändstiftet sitter. Mätning ute vid cylinderväggen är bättre ifall man vill känna av knack.
Nu vet jag ju inte hur din topp ser ut, men ditt mäthål hamnar väl också i cylinderkanten/taket?

Men visst den lösningen blir ju inte flyttbar mellan motorer.
hawkan

Inlägg av hawkan »

Kan du göra en step-fil tillgänglig? Jag kan ta en titt.
bearing

Inlägg av bearing »

AndLi skrev: 9 september 2026, 08:45:07
bearing skrev: 8 september 2026, 23:53:19 Sen är det så att bästa platsen att mäta cylindertryck, ifall målet är att bestämma indikerat vridmoment, är i centrum av förbränningskammaren, där tändstiftet sitter. Mätning ute vid cylinderväggen är bättre ifall man vill känna av knack.
Nu vet jag ju inte hur din topp ser ut, men ditt mäthål hamnar väl också i cylinderkanten/taket?

Men visst den lösningen blir ju inte flyttbar mellan motorer.
Vet inte om jag förstår dig rätt, men tändstiftet sitter centralt mellan 4 ventiler. Där finns inte plats för ett M8 hål. Det behöver isf borras i toppen från sidan, så att det går ungefär horisontellt och kommer in nära cylinderväggen mellan en avgas- och insugsventil, alternativt mellan insugsventilerna.
Skriv svar