Ja, 3mf är helt klart ett bättre format, problemet är ju att det inte stöds av så många mjukvaror, tex tinkercad.SeniorLemuren skrev: ↑24 oktober 2025, 15:20:03 När det gäller obj så kan hittar jag denna information:
OBJ är ett äldre, allmänt filformat för 3D-modeller som främst lagrar geometri och kan inkludera textur- och färgdata i en separat fil, medan 3MF är ett modernare, mer detaljerat format som designats specifikt för 3D-utskrift och kan lagra geometri, färg, textur, material och annan data i en enda fil. Jämförelsen ligger i att OBJ är mer universellt medan 3MF är mer kapabelt och framtidssäkrat för komplexa 3D-utskrifter.
3mf ger dock lite skumma saker ibland har jag märkt, typ man laddar in ett objekt sparat med slicern, och den varnar om att
den här filen är minsan djord för en anycubic kobra max 3 V2 med 0,2mm lagerhöjd och 0,4mm nozzle.. ..helt ignorerandes att det är exakt samma maskin som den var sparad för,.
Jag har även laddat ner en .3mf där man fick samma varning fast för nån helt annan skrivar,e och då är det väl befogat.
Enklaste sättet att göra det är väl just med slicern då, fast kanske exempelvis meshlab kan göra det.Du kanske kan testa att convertera obj till 3mf och testa den vägen. Slicern verkar ju inte ha några problem med 3mf.
Har bara använt meshlab när jag måste, det är kraftfullt men svårjobbat pga dess komplexitet.
Hade gärna sett att dom la till stöd för 3mf i tinkercads exportfunktion dock.
Jag tycker tvärt om faktiskt, enklare att göra det i cadprogrammet.Visst kan jag skicka med information om de olika färger man ger objekten i Fusion, men just för att det går att bestämma färgerna i slicern så sparat det tid. Nu visar ju videofilmerna i detta fallet att jag färglagt redan i Fusion360. Men det är inte så vanligt att jag gör det och jag kan ju även ändra senare i slicern.
Det är ju ett oerhört lättanvänt program, men kan man f360 eller inventor stör man sig nog på dess begränsningar. (framförallt avsaknaden av relativa mått)När jag får lite ner tid så skall jag testa med tinkercad och se hur det funkar.