Rumstermostat Landis & Gyr

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Rumstermostat Landis & Gyr

Inlägg av TomasL »

Miam, dumheter.
Du har uppenbarligen inte en aning om hur byggande går till.
Termostaterna placeras oftast på det ställe som ger mest representativ temperatur i rummet.
Användarvisningsbild
MiaM

Re: Rumstermostat Landis & Gyr

Inlägg av MiaM »

Jag har dels erfarenhet av att faktiskt använda byggnader (inte oväntat, det har väl de flesta), och jag är också en av de personer som verkar vara extra känslig för temperaturvariationer. Min erfarenhet är att regleringen nästan alltid är ganska dålig. Min erfarenhet är också att i de fall jag ordnat reglering i något rum på egen hand genom att helt enkelt placera termostat/givare på för mig önskvärd plats så blir resultatet riktigt bra.

Med tanke på att en givare ofta består av antingen en analog termistor, en IC som drar en viss analog ström eller en IC som pratar digitalt (1-wire, kanske I2C eller liknande) så skulle det vara mycket enkelt för väggmonterade termostater att ha uttag för extern givare och göra rimlighetsanalys på den externa givaren och ifall den är rimlig använda den, och använda inbyggd givare som fallback. Då kan de som tycker att +/- 2...3 graders variation är okej köra med väggtermostaten, och de som vill ha exaktare kan köra separat kabelansluten givare, och dessa separata givare skulle kunna vara billigaste delen på ett sånt system.

Men visst, med en branch som vill ha typ en femhundring för en plastlåda med ett enda NTC-motstånd så förväntar jag mig inga underverk under resten av min livstid. Möjligtvis att miljörörelsen lyckas pressa på bättre reglering av miljöskäl, men det verkar osannolikt.
Skriv svar