Felsöka projektor. Ingen bild, fläkt maxfart

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
guckrum

Re: Felsöka projektor. Ingen bild, fläkt maxfart

Inlägg av guckrum »

Projektorlampor är en hel vetenskap. Verkligen. Drivningen kan vara väldigt komplex med pulser av olika spänning samt polvändning, och vissa lampor tänds genom ett extra litet urladdningsrör som genererar fotoner som tänder det stora röret osv, så om man inte har full koll skall man nog inte koppla in sig på en sådan drivare. Eventuellt har de negativ resistans också.

Tror inte heller på idén att LED-konvertera. Man behöver en väldigt stark ljuskälla med bra färgspektrum, som är punktformig. Går säkert att åstadkomma eftersom det finns LED-projektorer att köpa, men det finns en anledning till att man fortfarande använder högtryckslampor i rejälare projektorer, det blir nog inte så bra annars.
helmut

Inlägg av helmut »

Skulle nog inte våga sticka in sladdarna till ett mätinstrument eftersom jag gissar att lampan startar med en gnista på flera tusen volt som ska överbygga avståndet mellan polerna på lampan. Alternativet är att du kollar upp men någon som håller på med servis/ försäljning eller på hembioforumet efterlyser någon som har en dålig lampa som du kan få gratis.
robertr81

Inlägg av robertr81 »

Beställer en kinalampa och ser om den funkar.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag försökte mig på att konvertera en projektor för länge sedan. Men när en i mitt tycke stark ljuskälla resulterade i att man kunde ana en liten bild i ett nersläckt rum så insåg jag det hopplösa i projektet och skaffade en piratlampa.
guckrum

Inlägg av guckrum »

Ja, har man inget "tändrör" som skapar fria eletroner via UV-strålning får man förlita sig på hög spänning, ca 20kV eller så. Med UV-strålning kanske några tusen volt räcker. Inget att leka med.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

guckrum skrev: 5 december 2024, 18:04:32Projektorlampor är en hel vetenskap. Verkligen. Drivningen kan vara väldigt komplex med pulser av olika spänning samt polvändning, och vissa lampor tänds genom ett extra litet urladdningsrör som genererar fotoner som tänder det stora röret osv, så om man inte har full koll skall man nog inte koppla in sig på en sådan drivare. Eventuellt har de negativ resistans också.
Ja, som exempel på detta så har jag en urgammal urladdningslampa som bl.a. startas med ett trebent gnistgap och en massa annat hokus-pokus, och när den väl lyser drivs den med ca 100V DC. Drivdonet är en stor klump med trafo osv, och man måste vrida strömbrytaren högervarv för att tända lampan, för i mellanläget från av till på så aktiveras tändkretsen, då man hör hur 50H matas ut via det där gnistgapet osv. Lite lagom läskig grej, men den lyser rejält starkt. Tror den är på typ 1kW eller liknande, 0,75mm2-kablarna jag testkörde med för 100V DC blev ljumna :)
Akai

Inlägg av Akai »

En bio projektor har hid-lampa i 10Kw klassen, så man förstår vad otroligt mycket ljus som behövs för att få det att fungera på traditionellt sätt. En vanlig projektorlampa ger bra med lumen och behöver kunna ge ett komplett spektrum för att återge alla färger.

Så att LED konvertera är nog nästintill lönlöst att ge sig på..

Nu finns det visserligen LED projektorer, men de är nog byggda annorlunda och de jag testat på jobbet har varit extremt ljussvaga och krävt nästintill kolsvart för att få acceptabel bild.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Snälla, använd korrekta enheter. Man kan inte byta ut kW mot Kw.
RoAd

Inlägg av RoAd »

Rent tekniskt är väl de senaste laserprojektorerna i grunden LED-baserade. Och de är definitivt inte ljussvaga.

Men jag förstår vilken typ av projektorer du tänker på och det är nog många som blivit besvikna när de startat upp sitt Amazon-fynd :)
Skriv svar