Retroverkstan - Ny programserie

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
DennisCA

Re: Retroverkstan - Ny programserie

Inlägg av DennisCA »

MiaM skrev: 7 november 2024, 00:16:23 Önskar att det fanns färdiga sätt att som tittare klicka på några knappar för att ge olika Youtubers kritik. Till exempel så finns det en enda kanal som verkar helt fokuserad på de gamla Volvomodeller jag har några av, 850-C70/S70/V70 gen1, och hans videor är bra eftersom de visar sånt som inte finns nån annan stans, men de kan vara helt omöjliga att följa för den som inte riktigt hittar. Minns att jag tittade, tittade och tittade på hans videor där han mekar med fyrhjulsdriften, och fick verkligen leta, leta och leta på min bil för att hitta var den del han mekade med sitter fysiskt på bilen, för han gör ett klipp och plötsligt är kameran inzoomad på nån detalj. Plus att han har för långa intros/outtros (minns inte om det var båda eller bara ena).
Robert DIY?!

Har samma klagomål, det blir ibland riktigt svårt att fatta. Men ibland har han precis rätt info också.

På Saab 900 sidan är man bortskämd med Terje Normann, långa videos men detaljerade och man ser det man behöver.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Ja, så heter han nog. Var ett tag sen jag tittade.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Mickecarlsson skrev: 7 november 2024, 18:47:19 TV4 var det och deras val av programledare var under all kritik, de två, Erik Haag och Lotta Lundgren var så oengagerade och totalt platta att jag inte orkade se hela säsongen. Tittarsiffrorna rasade efter första avsnittet, vilket jag har full förståelse för. Ett totalt misslyckande där man trodde att ett ”kändispar” skulle dra. En dyr läxa för TV4
Trodde det bara var jag som lessnade, jag trodde det skulle bli bra, men det var ju kasst tyvärr.

Känner väl lite liknande för retroverkstan, men jag ska ge det fler avsnitt.
Bjaellerud

Inlägg av Bjaellerud »

Igår kväll ett nytt avsnitt.
Kul med besöket på sändarbåten för Radio Caroline.
Roligt att se alla prylar mixer spotsplelare etc.
En kort glimt in i det moderna kontrollrummet. Det sades att de var i sändning.

Men hade varit kul att veta om de fortfarande sänder?
Han fingrade ju i sändaren med de feta elektronrören, så den sändare var nog inte i drift i alla fall.

Men det finns en Radio Caroline på mellanvåg 648 kHz som hörs bra, när det blivit mörkt .
Spelar fint nu här.
Frågan är om det kommer från denna båten eller om de har en legitim sändare på land någonstans.

Någon mer som hör Radio Caroline på 648 kHz?

Roysan
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Mickecarlsson skrev: 7 november 2024, 18:47:19 TV4 var det och deras val av programledare var under all kritik, de två, Erik Haag och Lotta Lundgren var så oengagerade och totalt platta att jag inte orkade se hela säsongen. Tittarsiffrorna rasade efter första avsnittet, vilket jag har full förståelse för. Ett totalt misslyckande där man trodde att ett ”kändispar” skulle dra. En dyr läxa för TV4
Det är ju märkligt att gammelmedia inte kan inse att programledare måste ha viss kompetens i ämnet för denna typ av program.

De skulle ju knappast sätta t.ex. Leif "Loket" Olson, Staffan Westerberg, Micke Dubois (Svullo) eller liknande som programledare för en partiledardebatt. Men dessa allmänt "nöjesprogramledare" satte de till ett tekniknördprogram.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

De som vill se denna typ av program hittar väl lämplig kanal på Youtube för det ämne de är intresserade av?

Gammalmedias innehåll är väl riktat åt en ytligare underhållande grupp?
helmut

Inlägg av helmut »

Skulle inte bli förvånad om man lämnar in prylarna till en expert och så har man en bildskön skådis som leker reparatör.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

AndLi skrev: 13 november 2024, 22:01:43De som vill se denna typ av program hittar väl lämplig kanal på Youtube för det ämne de är intresserade av?
Ja, men gammelmedia skulle ändå ha något att erbjuda i form av att ha program med fler personer inblandade. Youtubekanalerna är ju väldigt ofta en enda person som gör saker. Visst, det fungerar ofta bra, men det finns fördelar att ha flera aktiva, och det finns väl också en fördel att ha nån producent eller liknande som kan styra upp de icke-tekniska sakerna. För att ta ett specifikt område, "garage"-kaneler där folk mekar med bilar och annat, så är det ovanligt med videos där flera personer oftast aktivt deltar i sysslorna samtidigt som det inte blir tekniskt uselt i form av att det saknas mikrofoner för alla, folk pratar otydligt, folk växlar mellan att prata till kameran och med varandra utan att vara riktigt synkade på om de/den andra pratar till kameran eller med de/den andra i rummet, och framförallt att det inte blir "grabbigt" (som t.ex. fär Vice Grip Garage puttar ner skräp så det ramlar på hans brorsa som mekar liggande under en bil, o.s.v). De få kanaler jag kan komma på som lyckas rätt bra med detta är Sleeperdude, Hubnut och Sarah'n'tuned, och med dem och andra kanaler som anekdotiska exempel så är min slutsats att det behövs nån slags producent eller liknande för att styra upp snubbar så att det blir bra när de agerar i grupp framför en kamera. (Som sidospår så på Sleeperdude-kanalen så är det ovanligt nog frun som pratar relativt otydligt, på de andra kanalerna jag stött på där någon pratar otydligt och andra tydligt så är det ofta mannen som pratar otydligt, t.ex. är det helt omöjligt att förstå vad Josh säger i kanalen Wild Wonderful Off-Grid).
AndLi skrev: 13 november 2024, 22:01:43Gammalmedias innehåll är väl riktat åt en ytligare underhållande grupp?
Eller kanske mer till folk som inte riktigt tagit in att Youtube bör ses på en TV och inte på en dator (förutsatt att man över huvud taget har en TV), ungefär.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Kikade på en repris av veckans avsnitt idag.
Nu var det bättre tyckte jag. En Technics SL-1200 MK 2 som fick lite nya delar, en retrougn ifrån -70-talet som fick nytt värmeelement
och en Marconi radio ifrån 1943 som fick nya kondensatorer bland annat. Det var mer ingående och förklarande.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Jag såg det avsnittet igår, blir bara mer och mer irriterad för varje avsnitt.

Allt känns fejk, regisserat och uppgjort.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Mickecarlsson »

Att slå på ett instrument för att ”laga” det så man kan mäta isoleringen var ett dåligt skämt :(
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Oisolerat visade ju instrumentet så det ska väl ha fungerat.
Han kunde instrumentet och visste hur det ska fungera.
Många elektriker (idioter) som aldrig använder instrument eller använder
instrument som är "idiotsäkra" och då blir det blandat resultat.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Mickecarlsson »

Nytt avsnitt ute, nu ”renoverar” de en Jukebox, och i programmet framstår de som köper jukeboxen som idioter att de inte kan se att jukeboxen är skrot. Eller så är det skriptat :D (vilket det är).

Jukeboxen kostade £850 att köpa in, vad blästring och pulverlack kostade framgår inte, de begär £1 500 och i slutet av programmet får man veta att jukeboxen fortfarande är osåld efter 6 månader :lol:
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Nu har jag inte sett programmet än, men vad är det för nyrenoverad jukebox som inte blir såld för £1 500?
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Seeburg SL 100 från 1973 (tror jag).

Edit, lånad bild:Bild
Skriv svar