Retroverkstan - Ny programserie

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Findecanor

Re: Retroverkstan - Ny programserie

Inlägg av Findecanor »

Jag har följt alldeles för många retro-reparatörer på YouTube, så jag känner mig för mätt för att titta.
Men jag kommer att följa tråden för att se om det kommit upp något intressant man kan kolla på i efterhand.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Bjaellerud skrev: 6 november 2024, 13:17:08 Bosse bildoktorn, men det var ju svenskt program.
Men filmmakare bygger sina alster, (program eller filmer) på samma bakgrunder, skola.
Vad folk vill se folk hur de ser ut, hur de reagerar. Så på antirundan exvis, där är det viktigare att se hur förvånad ägaren blir när saken värderas, men saken i sig, vad är den gjord av, silver? Guld, SS stål, nysilver, ja vad är det? En legering som liknar rostfritt.
Hur är den gjord, när tillverkades, är inte lika intressant.
Ja, och det ska också vara denna "affärs"-aspekt, där värde/ekonomi ges stor betydelse.

Tänker på TV-programmen där Chris China (eller vad han heter) gjorde bra jobb att renovera bilar till avsevärt mer lättsäljbart skick, och så var det en annan snubbe som ansågs lika viktig, som egentligen mest bara agerade sekreterare och ringde runt hit och dit. Förr var det just sekreterare som gjorde den typen av jobb.

Kommer gammel-TV nånsin lära sig av modern media?

Det som behövs är ungefär nån som kan förklara begripligt utan att det blir långtråkigt, riktigt bra ljudkvalitet och bra uttal/röst, och bild som visar vad som händer.

Önskar att det fanns färdiga sätt att som tittare klicka på några knappar för att ge olika Youtubers kritik. Till exempel så finns det en enda kanal som verkar helt fokuserad på de gamla Volvomodeller jag har några av, 850-C70/S70/V70 gen1, och hans videor är bra eftersom de visar sånt som inte finns nån annan stans, men de kan vara helt omöjliga att följa för den som inte riktigt hittar. Minns att jag tittade, tittade och tittade på hans videor där han mekar med fyrhjulsdriften, och fick verkligen leta, leta och leta på min bil för att hitta var den del han mekade med sitter fysiskt på bilen, för han gör ett klipp och plötsligt är kameran inzoomad på nån detalj. Plus att han har för långa intros/outtros (minns inte om det var båda eller bara ena).

Gravt sidospår: Ibland är det rent av imponerande att kanaler lyckas växa såpass. En av de större offgrid-kanalerna, Wild Wonderful Offgrid, har visserligen en tjej som huvudperson som pratar klart och tydligt, men snubben som väl kan sägas pratar näst mest pratar helt obegripligt och det finns ingen chans att förstå vad han säger.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Mickecarlsson »

Du tänker på Ed China och Mike Brewer, tv-serien Wheeler Dealer.
Den var bra i början, men Mike ville ha mer dealing och mindre mekning, varav Ed lämnade. Serien blev lite bättre men Mike tar för mycket plats för att serien ska vara sevärd.
Användarvisningsbild
ajje

Inlägg av ajje »

Jag såg serien (Wheeler dealers) som en blandning av en skicklig mekaniker och en slemmig bilskojjare.
Gissa vem jag tyckte var seriens "stjärna" :D
Senast redigerad av ajje 7 november 2024, 10:05:27, redigerad totalt 1 gång.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Tacka vet jag storheter som Bengt Feldreich och Erik Bergsten.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Mickecarlsson skrev: 7 november 2024, 08:10:43 Du tänker på Ed China och Mike Brewer, tv-serien Wheeler Dealer.
Vilken kanal går det på?
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Kontakt:

Lite olika, idag är där två avsnitt på Kanal 9.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Mickecarlsson skrev: 7 november 2024, 08:10:43 Du tänker på Ed China och Mike Brewer, tv-serien Wheeler Dealer.
Den var bra i början, men Mike ville ha mer dealing och mindre mekning, varav Ed lämnade. Serien blev lite bättre men Mike tar för mycket plats för att serien ska vara sevärd.
Ja, så heter han förstås.
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Man har väl bytt bilmekaniker minst två gånger sedan China tiden.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Det finns ett annat engelskt program med hantverkare placerade i någon typ av stenåldershydda. Folk kommer dit med diverse prylar och de renoverar. Där visar de faktiskt ganska ingående de olika momenten.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Kontakt:

Det är The Repair Shop, riktigt bra program.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Stämmer, kände igen neonskylten direkt.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

SVT eller TV4 hade något liknande någon säsong för några år sedan men jag tror det var en flopp.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Kontakt:

TV4 var det och deras val av programledare var under all kritik, de två, Erik Haag och Lotta Lundgren var så oengagerade och totalt platta att jag inte orkade se hela säsongen. Tittarsiffrorna rasade efter första avsnittet, vilket jag har full förståelse för. Ett totalt misslyckande där man trodde att ett ”kändispar” skulle dra. En dyr läxa för TV4
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Kontakt:

Nytt avsnitt av Retroverkstan.
Reparation av en Sinclair C5, besök på båten där Radio Caroline huserar för att reparera några Collins cartridge machines, reparation av ett Casio keyboard. Märklig reparation, bytte ett par motstånd.
Skriv svar