E Kafeman skrev: ↑8 augusti 2024, 19:56:08
Det sytämmer att blåljusfolket nu ska upphandla nätverk som är LTE-kompatibelt.
Man har äntligen insett att Tetra rev 2 är allt för begränsat.
Att sätta upp ett helt eget LTE-nät är inte aktuellt utan man hoppas att kunna nyttja publika nät parallellt samtidigt som man hoppas att trafikverket hoppar av GSM-R för järnvägen och ersätter det med LTE-teknik. Då kan man utnyttja järnvägens nät som ett slags stamnät med mindre antal sidabasstationer samt att varje större centralort ska ha egen basstaion. Om täckning saknas så ska man automatiskt kunna nyttja publika nät. Det rör sej ändå om enorma kostnader trots att man på olika sätt försöker smalbanta projektet.
Nej det blir inte något 4G i detta nätet.
Exempelvis 4G är per definition ett system kapabelt till en viss minsta bitöverföring vilken kräver Common Aggregation, dvs att man kan samköra flera band för ökad bandbredd. Detta är inte möjligt då man i nuvarande form satsar på ett nätt med endast ett band om 10 MHz upp och 10 MHz ned.
Naturligtvis, om man nyttjar publika band så kan man använda de protokoll som finns i dessa nät om man har radio som kan dra nytta av detta.
Ett problem är att Trafikverket ännu inte kunnat få igång övergången för järnvägsnätet till LTE och då inte heller börjat ersätta/komplettera befintliga GSM-R basstationer med LTE och man man har ännu inte samordnat sej med våra grannländer vad gäller hur man ska kunna samkommunicera. Troligen måste det till bryggor mellan Tetra och LTE. Det brådskar då MSB även vill få in totalförsvaret så att även de är med och betalar. och totalförsvaret har i dag ingen modern radio alls samtidigt som det finns krigshot i horisonten.
Nu finns dock en startbufget på 11 miljarder och pilotsystem ska provad för utvärdering 2027 och därefter kan Tetra och Tetra2 fasas ut fram till 2030, så har MSB planerat men men det blir jobbigt med många olika radiosystem som ska fasas ut utan att man tappar förbindelsen mellan gamla och nyare system under ävergångsfsaserna som antas spänna över flera år. Det är nu något brådstörtat att som MSB nu nästan låter påskina, att man ska ta i drift detta system i år.
Det blir säkert så fast det kommer ta många år. 2030 är nog en glädjekalkyl av MSB.
Tetra var hopplöst urmodigt när det lancerades och GSM-R är ineffektiv nästan oskysddad modulation mot intrång så det brådskar att nu se till att få något gjort.
Det är intressant att försvarets radio nu ska vara med och eftersom man kan tänka sej att nyttja kommersiella LTE-nät när eget nät saknar täckning så blir man beroende av att kommersiella nät har behövda beredskapen att drifta nät även om en främmande makt skulle vilja stänga ner sådana nät för att göra svenska försvaret och andra myndigheter utan kommunikation. Likaså om järnvägens radio-nät skulle bli stamnätverk för alla myndigheter så kommer det vara ett bra mål att stänga ner om man vill göra dessa myndigheter utan förbindelser. Det är dock antagligen en ofrånkomlig risk då man nu måste kunna överföra mer än röstsamtal som nuvarande Rakel.eller GSM-R och alla myndigheter har nu ett uppdämt behov för IoT och streamad video för sensorer och övervakning vilket inte fungerar under Rakel ens med Tetra 2, Rakel 2 blir alltså ett hybridsystem nu under några år där man både ska fortsätta med Rakel samtidigt som man försöker få till en glappfri övergång till LTE.
Skulle nu inte järnvägen klara övergången till modernare system så kan det bli att man måste fortsätta drifta flera radio-system parallellt.