Galileo ska ha nåt åt det hållet.
https://gssc.esa.int/navipedia/index.ph ... entication
Jo, fast jag tänker mig ju något mer sofistikerat. GPS satelliterna ligger ju på så pass hög höjd jämfört med jonosfären att man borde kunna skydda sig från signaler som kommer snett från sidan. Det röda sträcket bredvid tratten är jonosfärens höjd. GPS satelliterna ligger i slutet på tratten. Jag vet att det är en förenklad bild som du postade, men om signalen inte kommer nästan rak uppifrån så går den inte ner i "tratten" och därmed registreras den inte.E Kafeman skrev: ↑1 augusti 2025, 23:47:46 ...
Störsändarna i Kalingrad sänder EJ utmed marken. Man sänder med parabolantenner riktade mot skyn. De har redan tratten du frågar efter i form av en parabol.
Då de äkta satellitbaserade sändarnas signaler är relativt svaga när de når jorden underlättar det möjligheten att störa ut dessa.
Det finns internationella överenskommelser mellan länder där man lovar att inte störa radio-trafik för varandra.
Även Ryssland har lovat det.
-
Atmosfärens reflexer är inte alltid pålitliga utan ibland spiller det oavsiktligt ner på Sverige från ryska störsändningarna riktade mot ett område i Polen. Putin beklagar och ber Sverige om ursäkt för detta.
NTX2-19.GIF