Fördröjningen är så kort att mottagaren aldrig tar emot det kompletta original-paketet och återutsändningen så pass stark att original-paket helt dränks. Störaren måste däremot mha trackande antenn med hög riktverkan följa satelliten för att ta emot felfria paket.
Det kan ske med den typ av helix-antennen som visades på bild här ovan som är just avsedd för trackande av enskilda GNSS-satelliter.
I enklare sammanhang är det sådan återutsändning som sker i biltunnlar och större bilgarage i avsikt att bil-navigatorn inte ska tappa bort sej men då återutsänds hela spektrumet 1550-1600 MHz så det är ingen enskild satellit som blir fördröjd så det uppstår inte någon större missvisning.
-
För GPS finns enkla system som kan användas för att avgöra om det sker spofning. Enklast att avslöja är om en satellit-signal är starkare än vad som är fysiskt möjligt med tanke på beräknade avståndet till satelliten. GPS är ett rent militärt system som sänder på åtminstone ytterligare två frekvenser med mer komplicerad kodning där man anser att kodnycklarna fortfarande är tillräckligt säkra och ej forcerbara av civila utrustningar.
Dessa extra frekvenser är ändå till viss hjälp av att de alls finns och bl.a. annat nyttjas fas-information i modulerade signalen i dessa extra band även om man inte kan tolka innehållet.
-
Galileo gör något liknande men på huvudfrekvensen, man lägger till en extra mikro-modulation ovanpå existerande modulation som ska göra det mycket svårt att återutsända signalen och behålla korrekt information i den informationen som överförs av mikromodulationen.
Man har experimentellt utvärderat denna teknik i flera år men förra månaden meddelades att man nu fullt ut kommer köra systemet på alla satelliter. Det är visserligen krypterad data men det är ett helt öppet civilt system kallat: Open Service Navigation Message Authentication (OSNMA). Tekniken finns redan implementerade på t.ex. radiomoduler från ublox:
https://www.u-blox.com/en/technologies/ ... o-spoofing
Navigeringen kan fortfarande slås ut på olika sätt men mottagaren ska då med större säkerhet kunna larma om detta.
Om systemet är vattentätt vad gäller att detektera spofing eller om någon hittar ett sätt att lura systemet återstår att se.
-
På ett slagfält med korta avstånd, några km, där är inte spofing av större värde. Det är enklare att bara lägga ut en kraftig störmatta som gör att GNSS-mottagare i drönare blir blinda. Ofta lägger man även dimma på typiska frekvenser för drönarkommunikation. Det som mycket avgör avståndet som blockerar radio.kommunikation från sändaren är hur kraftfulla fältstyrkor man klarar att lägga ut från mobila enheter.
Att lägga ut stördimma över ett brett frekvensband så att original signa blir oemotaglig på flera kilometers avstånd kostaroerhört mycket mer effekt än att bara spofa på en enda frekvens.
Det kostar även för den som stör som inte heller kan använda GNSS eller andra utstörda frekvenser för radio-kommunikation.
Det händer att man tillfälligt stänger störning och skapar ett tillfälligt fönster där egna drönare aktiveras innan fienden hinner dra nytta av det tillfälliga fönstret. Numera används mycket optofiber för manuell navigation. Fibern kan inte störas ut.
Billig simpel processorkraft nog för att drönaren själv ska kunna navigera autonomt dag och natt baserat på enklare karta och själv kunna hitta lämpliga mål ligger nära i framtiden. Då behöver drönaren ingen ytterligare radio för GNSS eller video-kommunikation.
.
Oavsett hur avancerade nuvarande drönare är, kan de inte ha antenner som är blinda för störsändare och ändå kunna ta emot satellit-information då antenner inte kan konstrueras så att de helt skärmar bort signaler från horisontplanet, i synnerhet inte på en kompakt enklare antenn som ska kunna bäras av drönare. Man kan dock minska det område där man inte kan navigera inom genom viss riktverkan på antennen som ändå ger tillräcklig mottagning av satelliter.
.
Stördimma för GNSS används inte bara på slagfältet. I Ryssland vid vissa oljeterminaler, försvarsanläggning och skyddar dessa lokalt mot inkommande navigerande missiler på detta sätt. Man gör det även vid flygplatser där således inte heller flygplan kan använda GNSS men större flygplan ska normalt ha andra alternativa navigations-system. Tyvärr bidrog detta till att det ändå kostade ett större flygplan och några hundra oskyldigas liv för några månader sedan.