enkel mekanisk cad ?

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Re: enkel mekanisk cad ?

Inlägg av SeniorLemuren »

Här är ett annat exempel som jag ritade för några år sedan. Här utnyttjar jag inte Fusion fullt ut med att t.ex. koppla stegmotorer och skruvar tillsammans för att göra de linjära rörelserna, men det är fullt möjligt att åstadkomma.

Jag har däremot satt stopplägen för de olika rörelserna. En annan rolig sak är att man enkelt kan få modellerna att explodera/implodera mycket enkelt. :)

Så grattis till beslutet till att du vill börja använda det mest kraftfulla gratishjälpmedlet till 3D som man kan finna, med tusentals bra informationsvideor på tuben. Jag blir ständigt överraskad av nya knep. Jag har använt Fusion i mer än 10 år och har inte upplevt några problem med att det är gratis. Visst. Jag saknar inventor ibland men den var ju inte gratis precis, så Fusion360 blev det enda alternativet som pensionär.
Användarvisningsbild
lgrfbs
Kontakt:

Inlägg av lgrfbs »

Ni kanske vill kolla Alibre Design: https://www.alibre.com/
Det är inte gratis, kan bara köras på Windows.
Du ÄGER programmet, serviceavtalet kostar en del men det ingår även uppdateringar av programmet.
De har sitt forum:
https://www.alibre.com/forum/index.php
Om det lilla jag skrivit om Alibre Design är något tilltalande, gör en egen djupdyk för att se om det passar dig.
Spellista om Alibre:
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

säter skrev: 6 november 2025, 16:14:08 Den här gjorde jag med SolidWorks för 15 år sedan.
Är något liknande du vill göra?
viewtopic.php?p=553626#p553626
Ja, typ, fast flera saker då, men nåt sånt.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

SeniorLemuren skrev: 6 november 2025, 17:02:55 Här är ett annat exempel som jag ritade för några år sedan. Här utnyttjar jag inte Fusion fullt ut med att t.ex. koppla stegmotorer och skruvar tillsammans för att göra de linjära rörelserna, men det är fullt möjligt att åstadkomma.
Ja, det där ser ju ut att fungera. Såg väldigt polerat ut också.

Så grattis till beslutet till att du vill börja använda det mest kraftfulla gratishjälpmedlet till 3D som man kan finna, med tusentals bra informationsvideor på tuben. Jag blir ständigt överraskad av nya knep. Jag har använt Fusion i mer än 10 år och har inte upplevt några problem med att det är gratis. Visst. Jag saknar inventor ibland men den var ju inte gratis precis, så Fusion360 blev det enda alternativet som pensionär.
Jag ska göra ett försök till med fusion, tycker bara tröskeln var så hög, men bara man kommer över den så..

Hittade en annan serie med Fusion-tutorials jag satt och kollade idag som gjorde mej lite mer taggad.

Sist kollade jag på autodesks egna tutorials och tyckte dom dels fokuserade lite fel, dels hände det saker jag inte hängde med på.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

När jag började med Fusion så lärde jag mig av denna serie. Mycket bra uppbyggd serie av Autodesk själva. Visserligen är den ett antal år och nya metoder har kommit, men man tar sig mycket lätt över tröskeln och kan sedan lätt fortsätta med nytillkomna funktioner.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Ja det var Lars tutorials jag tittade på sist, det gick bra i början och sen spårade det lite tyckte jag.

Igår satt jag och kollade på en indisk(? pakistansk ?) kille som cadar en ottomotor i tutorialform, känner att jag redan lärt mej en del nytt trots att jag bara sett nåt enstaka avsnitt.

Där gör han ju just sådana saker jag vill göra, alltså en "fungerande maskiN" med kugghjul och leder osv, precis det jag vill lära mej.

Jag vet inte om fusion har uppdaterats eller vad det är, men saker jag tyckte var väldigt krångliga sist verkar mycket enklare nu.

Exempelvis labbade jag lite igårkväll och det är ju läskigt lätt att göra fillets och chamfers nu, bara att välja rätt typ, klicka på vinlekn mellan ytorna och välja radie, jag vill minnas att det var mycket mer krångligt då för ~5-7 år sen.

Samma sak när jag såg en turorial där dom gjorde skruvar, nåt jag försökte mej på även då, det kändes som det var mycket simpare och framförallt mer logiskt nu.

..Sen hjälper det säkert lite att jag suttit med ett annat cadprogram (tinkercad), om än mycket simplare dagligen de senaste veckorna också..

Jag frågade f.ö en kille på jobbet som har suttit och CAD'at i autocad förr, då både 2d och 3d, numera bara ritningar i 2d, men hans tips var ju att leta rätt på mekaniska ritningar på saker
och sen försöka "kopiera" dom genom att rita dom själv från grunden så allt blir likadant. Han sa att det avr så han gick från "just gått kursen" till "bra", jag förstår hans poäng
men det känns inte som nåt roligt att hålla på med :)
Wihelm

Inlägg av Wihelm »

Jag lärde mig Fusion från dessa video.

Brad Tallis gjorde gjorde bra live streams när han jobbade på Autodesk.

Här är 3 grejor han gjorde från börja till slut. 5-10h video per grej.
https://www.youtube.com/playlist?list=P ... B1JlXd-qZD
https://www.youtube.com/playlist?list=P ... D4vCXJt2wm
https://www.youtube.com/playlist?list=P ... iXiCJ12Q1W

Nu har han egen kanal.
https://www.youtube.com/@bradtallis8968/videos

Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Glenn skrev: 8 november 2025, 15:28:30 hans tips var ju att leta rätt på mekaniska ritningar på saker
och sen försöka "kopiera" dom genom att rita dom själv från grunden så allt blir likadant
Det är en bra metod.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Jag blir så irriterad.

Det absolut SÄMSTA med att lära sej från tutorials är ju att det är envägskommunikation.

Nu har jag suttit och tittat några timamr på en snabbpratande pakistanier(?) som gör en motor, man får pausa och backa för att
hänga med, men det är ju okej.

Plösligt kommer man till en situation när han gör mirror på en sak, och får ett vettigt avstånd, men jag får ett nollavstånd.

Jag gör alltså EXAKT samma sak som han gör..

Antagligen har jag missat nåt tidigare, men nu har jag tittat igenom typ 30-40min innan och hittar inte felet.

Det är säkert skitenkelt.. ..om man hade haft nån att fråga, typ "varför blir det såhär ?" "Aha, det är för att du inte.."

men det går ju inte med en tutorial.. och jag kommer ju inte vidare om jag inte löser det.

AAAARGGHHHH. Sånt här gör mej EXTREMT frustrerad.

Lite som när jag försökte lära mej elgitarr med rocksmith, och jag tycker jag gör exakt som läraren, men rocksmith säger att det är fel,
jag försöker och försöker tills fingrarna blöder (bokstavligen), efter ett par dagar när den flinande läraren bara säger att "lets try again" för
tusende gången vill man ju bara ta gitarren och köra ner i halsen på honom och be honom dra åt helvete sen.

En mänsklig lärare hade ju antagligen kunnat sagt typ "Men du måste ju göta såhär" och visat, exakt samma sak som nu.

Sånt här gör ju att jag tappar gnistan totalt.

Jag fick ett liknande problem innan, men då kunde jag backa (ctrl-z) låångt bakåt och göra om de typ 20 senaste stegen och kunde hitta felet, jag hade missat
och klickat typ 0,5mm fel varvid två linjer inte satt ihop, helt omöjligt att se då, men jag insåg att det var problemet och efter att ha gjort om alla stegen igen
så funakde det sen. Samma sak där, en människa hade kunnat se det direkt,.

Nu hittar jag fan inte vad jag gör för fel och jag är tämligen less på den där pakistaniern :P
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Bifoga en länk till videon och antal minuter in till händelsen som går fel för dig så kan man kanske se vad du missar
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Det låter som att du saknar constraints på mellan några komponenter, eller har en constraint för mycket
hawkan

Inlägg av hawkan »

Lätt att säga härifrån, jag vet. Men försök att genomskåda logiken i vad kommandot gör.
Mirror, man behöver välja objekt som ska speglas och speglingslinje/plan.
Jag vet inte var avstånd kommer in, kanske avståndet till spegeln?
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

När jag gjort mirror innan så har jag ju dragit en centrumlinje och använt den som mirrorplane, men nu ska man använda ett XYZ-plan, och då blir det fel.

jag gissar att nånstans har jag missat att han definerade upp ett nytt plan? och jag bara byggde vidare mot frontplanet och därför blir det 0mm. ..Men jag hittar inget sånt när jag backar.

Här är det f.ö: (ca 17:12)

Användarvisningsbild
lgrfbs
Kontakt:

Inlägg av lgrfbs »

Allt han har ritat tidigare ligger halva avståndet från origo och det är det planet han använder vid speglingen vilket ge andra hälften av av avståndet mellan motvikterna i vevaxeln typ.

Tror jag förstår vad han har gjort. (vid Tid 15:22)
Han ritade först kolstången och gav den en symmetrisk tjocklek, för att senare använda en sida på kolvstången som utgångsplan för grunden till första motvikten, som sedan speglas på planet som går igenom kolvstången och koordinatsystemets origo.
Detta är jätte lömsk lösning.

För övrig finns det ett reglage på Youtube så man kan ställa uppspelningshastigheten på videon.
Användarvisningsbild
lgrfbs
Kontakt:

Inlägg av lgrfbs »

Skriv svar