Dunderklumpen R.I.P. [Ny film sid. 25]

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
grubs

Inlägg av grubs »

En mjukstart av något slag på nätdelen är nog bra om du inte har det. Det borde minska risken för rök från proppar och kondensatorer något. Jag hade ett liknande till ett projekt och det drog bortåt 100A i uppstarten, innan propparna gick, dvs, amperemetern bottnade på 100A...
Det borde stå på kondensatorerna eller i databladen vad de tål för max. ström.
Användarvisningsbild
Spruft

Inlägg av Spruft »

Tips på enkel mjukstart mottaget tacksamt.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Tror du kan hitta sånt här: http://elektronikforumet.com/forum/view ... hp?t=20229

Annars finns det i någon av Lillsyrretrådarna. Knotas var iaf inblandad, så gå å leta i hans inlägg.
H.O

Inlägg av H.O »

Här diskuteras mjukstart mm.
sm7tjc

Inlägg av sm7tjc »

Det var hemskt vad dom krånglar till det med mjukstarten.
Sätt ett effektmotstånd i matningen till trafon. Sedan ett relä som kortsluter motståndet. Matning till reläet tar du ut över den stora kondingen.

När spännigen stiger över kondingen så är ju starten klar och reläet drar. Enkelt, beprövat och fungerande......
Användarvisningsbild
Spruft

Inlägg av Spruft »

Låter ju bra. Hur kraftigt motstånd behövs då? Och relät kan gå på 12V?
grubs

Inlägg av grubs »

Här finns en del bra info, inklusive hur man kan tänka när man beräknar motstånden.
http://sound.westhost.com/project39.htm
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Jag kör med motstånd och tidrelä och kontaktor till min mjukstart.
Vill man kan man byta ut efektmotståndet mot ett NTC motstånd
Användarvisningsbild
Spruft

Inlägg av Spruft »

Tack för hjälpen. Är på pokerSM i Tallin nu. Så efter helgen blir det mer byggande. Tur man inte fått lön än..

Edit: bytte till svensk tangentbordsuppsättning.
Användarvisningsbild
Spruft

Inlägg av Spruft »

Pulat klart för ikväll!
Bild
Har börjat med skyddskåpan. Blev ändring av designen vad gäller fläktarnas placering. Hade massor MDF hemma så fick bli det. Ska väl målas svart senare.

Bild
Det vita ovanför fläktarna är en vit skärbräda som jag böjde till lite snyggt. Trevligt material att arbeta med. IKEA :bravo:

Bild

I morgon blir det fortsättning på kåpan och ev. att jag bygger en fläktcontroller av en LM317T som jag hittade i fiskelådan(!?)
Fläktarna tar 12-24V och 0.4A.

Har beställt 3Nm stegisar, axelkopplingar och microbrytare (0.4mm MAX intryckning) från CNCplus. Får se vad man får för precision med dom brytarna. Dom såg lite kraftigare och bättre ut en dom små rangliga jag redan hade. Kan använda dom sämre som ändlägesbrytare och dom bättre som "home-brytare".
Användarvisningsbild
Spruft

Inlägg av Spruft »

Bild
YAAAY!!!
Bild
Motorerna kändes väldigt bra i handen. Om jag kopplar ihop lindningarna kan jag inte ens snurra för hand!!
Ska testa med Geckon och nätagget. 63V är kanske lite i överkant. Blir dom mycket varma kanske nån vill byta nätagg? Jag menar om motorn brinner upp.
Ohms lag gav mig att 63V var ungefär 23ggr specad spänning.. Men Ohms lag kanske inte är rätt i det här fallet?
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Ohms lag är nog korrekt! :) Det är tur att det finns induktans... För det är den som gör att du kan köra med 63V med en chopprad motorstyrning.
Användarvisningsbild
Spruft

Inlägg av Spruft »

2,4mH bara. Körde den först på ett annat nätagg med 27V o den blev bra varm bara då. Men hade ingen strömbegränsning på Geckon då. Kan ju vara det.
Mailade CNCplus o fråga för säkerhets skull.
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

Om du inte har strömbegränsning på geckon så skickar den väl ut sju amp? Ditt labagg kanske är tillräckligt kraftigt för att leverera så mycket och då är det föga förvånande att dina motorer blev varma. Dina motorer är väl inte specade för mer än 3-4 Amp?
Nihilim

Inlägg av Nihilim »

Vad geckot "skickar" (det är ju spänningen som skickas, strömen dras) ut beror på matningsspänningen, resistansen och induktansen. Antag steady state (bortse från induktansen) så gäller ohms lag, I=U/R. Gissningsvis är lindningsresistansen ett par ohm, säg 10 ohm. Om matningsspänningen är 30V får du 30/10=3A.
Idén med chopper och strömbegränsing är ju att kunna mata 60V=6A initialt för att bygga upp magnetfältet snabbare. Sedan sänker du medelspänningen, chopprar, till 30V för att inte grilla lindningarna.
Senast redigerad av Nihilim 8 maj 2008, 14:04:48, redigerad totalt 1 gång.
Skriv svar