Jojje's nya moduluppbyggda kontrollerkort.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Jojje's nya moduluppbyggda kontrollerkort.

Inlägg av jojje »

Eftersom även dom nya moduluppbyggda kontrollerkorten har tagit slut, så ringde jag och skulle beställa nya Allegrokretsar. A3979 har en ledtid på min 16 veckor, så jag köpte även 100 st av A3977'an. Dom får jag om några dagar.

Så till "problemet". Skulle ni kunna hjälpa mig med att sätta ihop lite hur jag kan göra Breakout-kortet på bästa sätt. Vilka komponenter ska jag använda och hur ska dom kopplas?

Det som var tanken är att köra med optokopplare, ChargePump (?) och fixa till +5V'en så den inte blir så varm. +5V tänkte jag använda även till fläkten. Jag har fått lite olika alternativ i olika trådar, och ska sätta ihop till ett komplett schema.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Varför inte ett separat kort med chargepump för dom som vill använda det och hålla breakoutkortet rent?
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8612
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Inlägg av PeterH »

Jag håller mer på idén att sätta allt på ett kort, det blir så mycket lösa delar annars. En annan sak är att priset också blir högre när man skall ha flera kort med extra tillhörande kontakteringar.

I just ditt fall Jojje så tror jag det bästa är att försöka bestämma vilken kundgrupp som du siktar mot, det blir helt omöjligt att tillfredsställa alla! Om man försöker renodla kundgruppen så är det lättare att spika specar för sin produkt. Du vet ju vilka motorer du jobbar med, vi kan hjälpa till att ta fram en passande lösning för både "små motorer" och "större motorer", ett lämpligt bryt kan ju vara vid 41-76=små och 80-118=stora? (eller något annat passande intervall) :wink:

Det kommer alltid finnas kunder som vill ha speciella funktioner, så man får nog fundera på vad som är nödvändigt, önskvärt och "overkill".

Jag ska sätta mig ner vid tillfälle och skriva ner vad jag anser är just nödvändigt och önskvärt. Sen kommer andra att göra likadant och så tar vi en funderare på alla idéer och slutligen så bestämmer du vad du vill lägga in på kortet!


/PeterH
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

OK, det låter toppen.

Man skulle kunna lägga in flera saker i layouten, men komponenterna blir som options. Nackdelen är att kortet blir större + att folk undrar varför det "fattas" saker.

Eftersom kretsarna A3977 & A3979 bara kan (bör iaf) användas till dom mindre motorerna, 41-76, så blir det kanske lättare att styra upp kundgruppen.

Tror jag bara vill ha det "nödvändigaste" på kortet, och resten kan folk koppla på på expansionsbussen.
Sen tjänar man lite extra på att även kunna leverera typ ChargePump. Lågt inpris, sen massa options. :D

Till +5V'en kanske det är lika bra att titta på en egen liten trafo. Kjelle har några små billiga, eller att man köper en färdig 5VDC väggvårta.
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8612
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Inlägg av PeterH »

Vi löser det på något passande sätt... :wink:

Angående din idé på "väggvårta" så tycker jag att det är bättre med få kablar till maskinen, dvs. en spänningskabel och en kontrollkabel. Allt annat inbyggt i fräsen... Jag veta att många funderar i banor som styrboxar, MPG:er och annat, men jag personligen tycker bäst om när maskinerna har så lite skrot runt om kring som möjligt...

/PeterH
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Samma här, rent å snyggt, iaf på utsidan. :D

Fick förslag om att använda USB'ns +5V, men även där blir det en extrakabel och alla som har parallellport kanske inte har USB.
Alla nya maskiner har USB, men ingen par-port.
Men använder man en gammal burk med par-port, då fattas USB. :)

Jag sätter en knapp på liten innbyggd trafo. Den kan man också använda i en lös kontrollerbox. Tom sätta direkt på breakout-kortet.

Eller använda en LM2575, som jag också fått som förslag.
Användarvisningsbild
Groover
Inlägg: 483
Blev medlem: 31 december 2004, 16:50:18
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Inlägg av Groover »

Kanske man skulle kunna göra en utgång på kortet för motorspänningen. Och en ingång för 5 volt. Då kan man välja mellan att ha ett tilläggskort med en regulator eller köra på en separat väggvårta.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Jepp, det har du nog rätt i. Att jag skiter i hur man fixar +5V'en, bara att den finns, hmm...
Då kan man välja själv mellan väggvårta, liten trafo, PC-agg, eget bygge eller att jag skickar med det som är billigast just då. 8)
Det var det som var min tanke med gamla korten, men sen föll det bort.

Tror jag köper det, tack för hjälpen Groover.


Nu kom jag på en sak. Det med USB-5volten var för att kunna skilja allt helt från datorn. Man skulle ta datorsidans spänning direkt från datorn. Behövs det verkligen?
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

En liten inbyggd trafo går väl inte eftersom man matar kortet med DC?

Jag tycker att det räcker med en ingång för 5V.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

OK då Meduza, en liten trafo och brygga, direkt från 230VAC. :D
Det var för att man inte skulle behöva bry sig om, om man kopplar det till 12V eller 34V.

Är det nån som vet om man måste/bör skillja in/ut på en optokopplares drivspänning, eller hur jag nu ska förklara. Det finns väl bara en drivning, och det är transistordelen (mottagaren), hmm... Den första sidan driver väl sig självt, eller...???
Användarvisningsbild
Knotas
Inlägg: 195
Blev medlem: 16 juni 2007, 23:02:06
Ort: Trollhättan

Inlägg av Knotas »

Jojje:
För att skydda styrkorten mot motorernas backspänning när de bromsar kan man skicka överspänningen till jord med en dumpkrets.
I en annan tråd tipsade H.O och LaRda om denna lösning ifrån Geckos Yahoo-grupp.

Förslag på dumpkrets

Om en dumpkrets integreras i ditt kort blir det förmodligen färre reklamationer och mindre garantikostnader för dig.
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8612
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Inlägg av PeterH »

Optokopplare: På ingångarna sitter det normalt dioder (enkla eller dubbla) och på utgångarna transistorer, enkla eller darlington. Optokopplare med dubbla dioder klarar att polvändas och utgångar med darlington blir lite "känsligare" (slår till vid lägre ström genom dioderna).

När man kopplar in en optokopplare (eller andra dioder för den delen) kan det vara bra att koppla dom med katoden (-) mot porten som styr så att porten får jorda dioden istället för att "driva" den. En port på en logikkrets eller mikroprocessor klarar normalt att dra en förbrukare mot jord bättre än att driva den mot jord.

När det gäller spänningen så är det ju lite speciellt som vi diskuterat i tidigare trådar, det är alltid slöseri att ta ner en hög spänning med exempelvis en stab av typen 7805 eller liknande. För att mininimera förlusterna bör man istället använda en switchad stab alternativt ta en trafo med lägre sekundärspänning. Vill man vara lite sparsam så gör man helt enkelt som "MadModder" i en tidigare tråd, man lindar på några varv lämplig koppartråd på befintlig ringtrafo och likriktar denna med några vanliga 1N4007 dioder (likriktardioder) eller en liten brygga. Annars lägger man på en liten kretskorttrafo direkt på kortet med tillhörande likriktare, stab och glättningskondingar.

Edit: man behöver naturligtvis också en stab med tillhörande glättningskondenstorer om man väljer MM:s lösning... :wink:


/PeterH
Senast redigerad av PeterH 29 augusti 2007, 18:24:44, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Just det Knotas. Det där känner jag igen nu när du säger det.

Hittills, efter närmare 80 kort, har jag inte fått en enda reklamation eller att nån vill få nytt kort på garantin, men man ska aldrig vara för säker. :D

Tackar, det ska jag lägga in.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

PeterH:
Jag har några PC817 (Elfa 75-350-08) liggande. Kan man använda dom eller ska man lika bra satsa på några andra optokopplare på en gång? Isf vilka då?

Jag tror jag håller +5V'en utanför. Iaf för stunden.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

LaRdA skrev på annat ställe: Sen en viktig sak som jag sökte, 0-10V utgång för att styra spindel-varvtalet mha frekvensomriktare.
Jag fick inget svar om det inte är att bara koppla det till en pinne som är Utgång? Eller vart kommer dom 0-10V'en ifrån?

PeterH:
Om man kopplar katoden mot porten, behövs det inte en separat +5V till det för att det ska bli galvaniskt skillt?
Skriv svar