jihe skrev:Du får något slags regelbundet mönster knappt en gång per millimeter på höjden att döma av bilderna. Kan du ha problem med skevhet i Z-skruven kanske? Det ser ut som om det är M8-gängstång och då stämmer ju frekvensen rätt bra, det ser väl ut som om det varierar en gång per 1,25 mm ungefär?
1,25mm stämmer bra och min stång är allt annat än rak.
En liggande film på Z:
Det blir till att införskaffa en kulskruv vartefter.
Mattematik skrev:Funkar PLA i en dusch? Jag trodde det var fuktkänsligt.
Vatten och PLA är inte världens bästa kompisar... men det är den enda typen av plast som jag kan printa just nu.
Vi får se hur länge det håller
Man kanske kan ytbehandla för att få bättre motståndskraft från vatten? Nån som vet om man kan måla på PLA? Det finns ju vattentät epoxyfärg till båtar t ex.
Mattematik skrev:Funkar PLA i en dusch? Jag trodde det var fuktkänsligt.
Vatten och PLA är inte världens bästa kompisar... men det är den enda typen av plast som jag kan printa just nu.
Vi får se hur länge det håller
Man kanske kan ytbehandla för att få bättre motståndskraft från vatten? Nån som vet om man kan måla på PLA? Det finns ju vattentät epoxyfärg till båtar t ex.
"Both PLA and ABS may be sanded, and both can be painted with acrylic paints."
Jag tycker kulskruv är brutalt overkill för Z på en 3D-skrivare. När det inte finns några krafter att tala om är det minst lika bra med fjäderförspänd mutter. Jag tror det är vettigare att lägga lite energi på att rikta skruven och se till att konstruktionen av den förspända muttern är sund osv.
Sen verkar det bara vara en skruv på den där skrivaren, eller? Det kan nog ge lite byrålådseffekter, kanske framförallt på väg ner när man inte har newton som hälper till. Det kanske går att bygga ut den med dubbla skruvar på något vettigt sätt? Antingen med dubbla motorer som det är på många skrivare eller med rem mellan.
Aha, kollade filmen nu - det är alltså inte Z utan X som krånglar. Den där skruven kan du nog rikta och bli av med bekymret. Eller så köper du en den rakaste gängstången du kan hitta och kapar ur det rakaste partiet av den och utgår från den istället så kanske det blir mindre riktande.
Edit: Eller ja, det verkar ha varit felroterad kamera, så det var Z ändå. Men i vilket fall som helst, det där kan du nog fixa genom att rikta skruven.
jihe skrev:Jag tycker kulskruv är brutalt overkill för Z på en 3D-skrivare. När det inte finns några krafter att tala om är det minst lika bra med fjäderförspänd mutter. Jag tror det är vettigare att lägga lite energi på att rikta skruven och se till att konstruktionen av den förspända muttern är sund osv.
Sen verkar det bara vara en skruv på den där skrivaren, eller? Det kan nog ge lite byrålådseffekter, kanske framförallt på väg ner när man inte har newton som hälper till. Det kanske går att bygga ut den med dubbla skruvar på något vettigt sätt? Antingen med dubbla motorer som det är på många skrivare eller med rem mellan.
Att rikta den där är inget jag klarar av, så det blev en ny för 13kr i väntan på leverans.
Nä, några direkta krafter är det inte, men jag tycker att den är värd 300kr för att få alla fördelar en kulskruv ger. En rem och en extra skruv blir nästa steg.
Vad jag kan se/förstå blev väl den där pippi'n bra. Lite trimmning med skalpellen efteråt får man väl räkna med.
Hittar du några bra slp filer för fler fästen till fläktar får du hojta till med en länk för oss andra som säkert behöver sånt.
Håller på att limma glasskiva, kartong och hotbed med superlim. Kör med biltema's lim med aktivator. få se hur det blir